بیشتر مشکلات و بیماری‌هایی که در ماه رمضان گریبان روزه‌داران را می‌گیرد، ناشی از تغذیه نادرست هنگام افطار و سحر است.
کد خبر: ۸۶۹۲۲۷۶
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر مشکلات و بیماری‌هایی که در ماه رمضان گریبان روزه‌داران را می‌گیرد، ناشی از تغذیه ناصحیح هنگام افطار و سحر است.

آغاز ماه مبارک رمضان و ضرورت تغذیه مناسب، ما را برآن داشت تا با یکی از کارشناسان تغذیه شهرستان تفت به گفتگو بپردازیم.

«ماندانا پیروز»می گوید: داشتن تغذیه متعادل،متنوع و متناسب در تمام طول سال و به خصوص در ماه رمضان به تمام افراد در یک شبانه روز توصیه می شود؛ منظور از تغذیه متعادل استفاده از واحدهای گروه های هرم غذایی بر اساس میزان توصیه شده در یک 24 ساعت و منظور از تغذیه متنوع استفاده از تمام غذاهای موجود در یک گروه غذایی می باشد و منظور از تغذیه متناسب ،تناسب میزان مصرف از هر یک از گروهها با توجه به سن، جنس، میزان فعالیت بدنی ، نمایه توده بدنی و وضعیت فیزیولوژیک ( کودکی- نوجوانی- بارداری- شیردهی- سالمندی و..) است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان تفت ادامه می دهد: هرم غذایی شامل 5 گروه غذایی اصلی و یک گروه متفرقه است .گروههای اصلی شامل:

1- نان و غلات مثل برنج ، نان ، ماکارونی ، گندم و جو است و میزان توصیه شده از این گروه در یک شبانه روز ، 11-6 واحد می باشد.

2- گروه سبزیها شامل سبزیهای برگی شکل ، گوجه فرنگی ، هویج ، فلفل دلمه ای و سایر انواع سبزیجات است و میزان توصیه شده این گروه ، 5-3 واحد می باشد .

3- گروه میوه ها : در این گروه انواع میوه های تابستانه و زمستانه مثل گیلاس ، گلابی و انگور و هندوانه و خربزه و انواع مرکبات می باشد و میزان توصیه شده این گروه 3-2 واحد می باشد .

4- گروه شیر و لبنیات : ای گروه شامل شیر ، ماست ، پنیر ، کشک و بستنی است و میزان توصیه شده این گروه 3-2 واحد است.

5- گروه گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها شامل گوشتهای قرمز و سفید و امعاء و احشاء ( جگر، دل، قلوه ، زبان و مغز ) ، انواع حبوبات و مغز دانه های خوراکی است .میزان توصیه شده این گروه 3-2 واحد است.

6-در گروه متفرقه ، انواع چربیها و شیرینی ها ( شکلات و شیرینی و روغنها و سس ) و انواع نوشیدنی ها و ادویه ها قرار می گیری و با توجه به اینکه مصرف بیش از حد قند و چربی انرژی زیادی به بدن می رساند و می تواند زمینه را برای اضافه وزن ، چاقی و دیابت و بیماریهای قلبی عروقی و .. آماده سازد این گروه واحد ندارد و مصرف آن چندان توصیه نمی شود.

توجه به فصل گرما و شرایط ویژه استان یزد

او می گوید: شرایط خاص استان یزد و شهرستان تفت ایجاب می کند تا مواردی چون خوردن افطاری و سحری به میزان کافی و در وقت مناسب، پرهیز از عجله و شتاب در غذا خوردن، عدم حذف سحری یا افراط در مصرف هر یک از این دو وعده، مصرف مناسب آب و مایعات در فاصله بین افطار تا سحر ( حداقل 12-10 لیوان آب و مایعات )، مصرف میوه و سبزی در فاصله افطار تا سحر( بهتر است میوه با فاصله مناسب بعد از افطار و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر جهت کاهش احساس تشنگی در روز و تامین املاح و ویتامینها و پیشگیری از یبوست مصرف شود)، پرهیز از افراط در نوشیدن آب هنگام سحر، خودداری از مصرف شیرینی و شکلات و غذاهای شور و تند و پرچرب به خصوص در وعده سحر .به خوبی رعایت شود.

تغذیه ای که روزه داری را سخت می کند

این کارشناس می افزاید: عدم مصرف سحری، نوشیدن ناکافی آب و مایعات، خواب و استراحت ناکافی، نوشیدن بیش از حد چای در وعده سحر ( به دلیل از دست رفتن مقادید زیاد آب از بدن و افزایش تشنگی در طول روز )، خوردن مواد غذایی شیرین و دارای قند ساده در وعده سحر( به دلیل افزایش ناگهانی قند خون و ترشح زیاد انسولین و کاهش شدید قند خون و احساس گرسنگی در طول روز ) و نوشیدن مقادیر زیاد آب یا مایعات سرد در وعده افطار باعث می شود تا روزه داری برای شما به شدت سخت شود.

مصرف 3 وعده غذایی در ماه مبارک رمضان

وی در مورد شرایط تغذیه در افطار و سحر می گوید: به افراد روزه دار توصیه می شود همانند ایام غیر از روزه داری در ماه رمضان نیز 3 وعده غذایی شامل سحر ، افطار و شام مصرف نمایندو مصرف غذا در دفعات کمتر از 2 بار در سالهایی که ماه رمضان با فصل گرم مقارن است توصیه نمی شود؛ افطار بهتر است با مایعات گرم و یاولرم مثل یک فنجان چای کمرنگ یا شیر یا آب جوشیده ولرم به همراه 3-2 خرما یا کشمش آغاز شود و سپس یکی از غذاهای زیر پیشنهاد می شود مثل انواع نان سبوس دار و پنیر همراه با سبزی یا گوجه فرنگی یا گردو ، فرنی یا شیر برنج ، انواع کوکو و شامی ، شله زرد و با فاصله 2-1 ساعت بعد از افطار ، شام پیشنهاد می شود شامل یکی از انواع غذاها مثل سوپ ساده و کم چرب ، آش با حبوبات کم ، حلیم (بدون روغن ) خوراک لوبیا ، عدسی ، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس دار و تیره به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو ودوغ.

«پیروز» توصیه های خود را اینگونه تکمیل می کند: به طور کلی با توجه به فاصله کم بین افطار و سحر در فصل گرم سال بهتر است مصرف شام به ساعات انتهایی شب موکول نشود ؛ به دلیل کاهش جذب آهن ، بلافاصله بعد از شام از مصرف چای خودداری شود و به عنوان دسر از میوه ها( جهت تامین ویتامینها و آب و مواد معدنی از دست رفته از بدن در طول روز ) در فاصله مناسب بعد از شام استفاده شود؛ استفاده از انجیر خشک یا برگه میوه ها نیز همانند مصرف میوه ها می تواند به پیشگیری از یبوست کمک نماید؛ از مصرف غذاهای پرچرب و شور در افطار شام و سحر خودداری شود و درمقابل از غذاهای آب پز و یا کم چرب و کم نمک استفاده شود.

ضرورت جدا کردن شام و سحری

وی در تشریح ضرورت جدا کردن شام و سحری، اضافه می کند: از نظر علمی با توجه به طولانی بودن روزها در فصول گرم سال، خوردن غذا در هنگام سحر بهتر از آخر شب است زیرا هم فردمی تواند ذخایر گلیکوژن (کربوهیدرات ) خود را بیشتر حفظ کند و این ذخایر در هنگام گرسنگی در طول روز به کمک فرد می آیند و با پیشگیری از افت ناگهانی قند خون در طول روز به کاهش حس گرسنگی در فرد کمک می نمایند همچنین مصرف مایعات و سبزیجات کافی در وعده سحر به تامین آب و املاح و کاهش حس تشنگی در روز کمک می نمایند و همچنین از نظر معنوی بیدار شدن هنگام سحر و راز و نیاز با خداوند به ایجاد حس معنوی در فرد کمک بیشتری می نماید .

برقرای تناسب بین ورزش و روزه داری

این کارشناس تغذیه در مورد ورزش در ماه مبارک نیز می گوید: انجام ورزشهای سبک تا متوسط به شرطی که فرد آب واملاح زیادی از دست ندهد در ساعات خنک شبانه روز (صبح زود یا ساعات انتهایی شب) به ایجاد شادابی و نشاط در فرد کمک می کند اما انجام ورزش های سنگین باید در فاصله مناسب بعد از افطار و با جبران آب از دست رفته از بدن همراه باشد .

صبح تفت
ارسال نظرات