کتاب راز جعبه آينه؛ مطالعه اي نشانه شناسانه پيرامون جعبه آينه هاي مزار شهدا به قلم محمدجواد مدرسي نقاش و پژوهشگر هنر توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي منتشر شد.
کد خبر: ۸۶۹۲۳۷۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
به گزارش سرویس بسیج راهیان نور خبرگزاری بسیج،در اين کتاب با بينشي نزديک به مفهوم نشانه شناسي و نه با تبعيت از اين روش، مجموعه نشانگان ظاهري اين سازه ايستاده فلزي از قبيل «مکان مندي فقدان»، «پنجره»، «پرده»، «آينه»، گل ها و اشياي مقدس و ... مورد بازخواني و روايت قرار گرفته است.
نويسنده آگاهانه تلاش دارد تا روايت حضوري و صميمانه اش از فضاي محيطي گلزار شهيد و اجزاي نمادين جعبه آينه آنگونه که عموم مردم به گونه اي آن را درک کرده اند، به موضوعي علمي و تطبيق مشاهدات با نظريه ها فروکاسته نشود.
به اين ترتيب اصلي ترين نتيجه «ايستادن» مقابل چندهزار جعبه آينه در گلزارهاي مختلف شهداي کشور و «ايستادگي» در مقابل نظريه هاي علمي و نشانه شناختي، روايتي ناب و تحليلي است که براي اولين بار از «واکنش مادرانه به جنگ» سخن مي گويد. «جعبه آينه وجه شاعرانه و شريف دفاعي است که در فرايند آن مدافع نشان مي دهد که چگونه ايستادن بر مرزهاي خانه، پيش از آنکه نوعي استراتژي نظامي باشد، واکنشي مادرانه است.»
صفحه آرايي کتاب با استفاده از تصاوير چشم نواز رنگي از جعبه آينه ها و حجله ها و نيز طراحي خوب و هدفمند، به خواننده کمک مي کند تا هرچه بهتر با سخن راوي همراه شود. راز جعبه آينه در تيراژ 2000 نسخه و به قيمت 20هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
توزيع از طريق تماس با دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي:88986039 و 09199038270
ارسال نظرات