کوچکترین کارگاه صنایع دستی که مساحت آن به 4متر هم نمی رسد.
کد خبر: ۸۶۹۲۴۱۲
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرعین، هنر از جنبه اي برآورنده ميل به جاودانه زيستن بشر است و اثر هنري هر هنرمند مي‌تواند پاسخي به عشق جاودانه زيستن بشريت باشد.وحید دانشگرمتولد سال 1368 در روستای آتشگاه سرعین، دانشجوی رشته حقوق است او متاهل بوده و صاحب دوفرزند پسر دوقلو است..

واما کارگاه وحید جایی کوچک که رختکن حمام بوده ومساحت آن به 4متر هم نمی رسد است و مشغول به کار حکاکی روی آینه ،خراطی چوب،ماکت سازی،خوشنوسی،وساخت صنایع هنری زیبا با اشیای است که به ظاهر بی ارزش هستند اما وحید به آنها جان می بخشد.

وحید کار خود را طبق مثال معروف از زمین خاکی شروع کرده و انگیزه روی آوردن به ساخت اشیای هنری را اینگونه بیان می کند :در کودکی بچه ها در بازی ها من را شرکت نمی دادند و من به همین لحاظ خواستم تا کاری کنم تا توجه همه بخوص بچه هایی که من را از خوشون ترد می کردند جلب کنم وساخت یک تراکتور با گل این امر میسر شد .

او این روند را ازدوران طفولیت بطور مداوم ادامه می دهدو استعداد خود را در زمینه هنری می بیندو اولین ساخته دست او ماکتامامزاده عبدالله اکبر (ع)که در روستای اش واقع شده را با تراشیدن سنگ به وجود آورده .

این جوان خوش ذوق بعدها با کار در سنگ تراشی ها هنر حکاکی را فراگرفته و از این هنر در زمینه حکاکی روی شیشه و آینه بهره برده .

به گفته این جوان هنرمند:هنر، بيان کننده حالتهاي عاطفي انعکاسهاي روحي انسان است که به شکل هاي متفاوت نمايان مي‌گردد و، هنر رياضت و ممارست است، خصيصه اي که در اکثر هنرهاي سنتي و ملي ما ايرانيان يافت مي‌شود و آنچه هنرمند را با رنج پر مخاطره در اين راه عجين و صبور مي‌سازد، همانا حظ از حقيقت و نيل به عشق است.

وحید می گوید:بي توجهي و بي اعتمادي نسبت به خود، شور و نشاط را در آدمي‌تخريب مي‌کند. بايد احساس مسئوليت کنيم و بخواهيم که زندگي را با دست خود پيش ببريم و حرکت کنيم و مثل پر کاهي در امواج حوادث نباشيم. ما بايد با ايمان حرکت کنيم، ايمان نقش مهمي‌در پيشرفت دارد و بصيرت و آگاهي از سرزمين پهناور ايران نيز خواستگاه خلق هنرهاي ناب اصيل و معنوي و در عين حال متناسب با زندگي مردم و آداب و رسوم جوامع و اقوام خود بوده است.

او تنها به کار در زمینه صتایع دستی بسنده نکرده و در نوحه خوانی هم دستی دارد وبا تاسیس و فعال کردن هئیت روستای آتشگاه هم مشغول به کار فرهنگی و مذهبی است .

وحیدنقش اقتصاد صنايع دستي در تحکم خانواده این چنین توصیف کرد:هر چه قدر ما بتوانيم با استفاده از ساخته هاي دست خود، اثاثيه منزل را تهيه کنيم علاوه بر اينکه به اقتصاد خانواده کمک کرده ايم از تجمل گرايي دور شده و قدمي‌به سوي انسجام بيشتر خانواده برداشته ايم و چون نقوش برگرفته از محيط اطراف است، در ايجاد فضاي آرام بخش و لذت آفرين در خانه نيز کمک شاياني کرده ايم.

او سالهای قبل در یکی از بازار های سرعین غرفه ای اجاره کرده و محصولات ساخت دست خو را به مسافران وگردشگران این شهر عرضه می کرد.

اما هم اکنون با افزایش اجاره بها دیگر جای برای عرضه محصولاتش را ندارد و دلسردی بر او حاکم شده است البته مسئولین هم کمکی برای وی نکرده اند با توجه به اینکه کار وی مقاومتی ترین اقتصاد مقاومتی است .

ارسال نظرات