خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: یک قدم اساسی در مبارزه با هوای نفس، کسب معرفت صحیح است.
کد خبر: ۸۶۹۲۴۲۹
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در درس اخلاق که شامگاه جمعه 21 خردادماه در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به راه تکامل اظهار کرد: رسیدن به ترقی، تکامل و پیمودن راه صحیح تنها با شناخت ممکن است. انسان باید بداند که چه چیزی هست و چه واقعیتی وجود دارد و چه چیزهایی بر روی زندگی او موثر است. چنین سؤالاتی را می‌توان برای نوجوانان مطرح کرد تا آنها تشویق به تحقیق در این خصوص شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: آن چیزی که محرک ما در رفتارهای اختیاری می‌شود، امید به نفع یا ترس از ضرر است. ما هیچ کاری را نمی‌توانیم پیدا کنیم که یکی از این دو عامل در آن نباشد. البته نفع و ضررها مختلف و متفاوت است. زمانی که از لذت سخن می‌گویم، همین لذت‌های آنی به نظرمان می‌رسد، اما اگر این مفهوم را توسعه بدهیم، هر چیزی که انسان از آن خوشش بیاید و با وجود انسان سازگار باشد، لذت است.

وی با اشاره به لذت تصریح کرد: بیشترین لذت را بندگان خوب خداوند از قرب الهی کسب می‌کنند، البته جنس چنین لذتی برای بیشتر ما مفهوم نیست. همه لذت‌ها مادی نیستند، یکی از بالاترین لذت‌ها این است که ما دوست خودمان را ببینیم و از در کنار او بودن و صحبت با او لذت بسیار زیادی می‌بریم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: انبیاء الهی به ما گفته‌اند که لذت بودن در رضوان الهی، از تمام لذت‌های دنیا بیشتر است و این یک جور لذت است. اگر ما از این لذت سر در نمی‌آوریم، نقص ماست و اگر رشد کنیم، شاید متوجه چنین لذتی بشویم. تبعیت از هوای نفس به خاطر این است که انسان به همان لذت‌های اولیه که در کودکی با آن آشنا شده اکتفا می‌کند. لذت‌هایی همچون خوردن بچگانه است و برای گذران زندگی در وجود انسان نهادینه شده و انسان باید لذت‌های بزرگتر آخرت را مورد توجه قرار دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم قدم اساسی در مبارزه با هوای نفس را کسب معرفت صحیح دانست و گفت: انسان باید حقایق را بفهمد تا فریب نخورد. انسان تا زمانی که نفهمد چه چیزی ارزش دارد و چه چیزی ارزش ندارد، نمی‌تواند انتخاب صحیح داشته باشد. توجه به این مسأله انسان را مصمم می‌کند تا حقایق را کشف کند. پس نخستین قدم در راه مبارزه با هوای نفس، کسب معرفت صحیح است و پس از آن مسأله ایمان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: انسانی که ایمان دارد، باید توکل هم داشته باشد. چون توان انسان برای رسیدن به خواسته‌های ابدی کافی نیست و باید وجود بزرگی همچون خداوند برای رسیدن به این خواسته‌ها انسان را کمک کند. خداوند به همه چیز قادر است و هیچ چیزی وجود ندارد که خداوند به آن قادر نباشد و همچنین خداوند هم بخیل نیست.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اثرات ایمان و توکل تصریح کرد: اگر انسان چنین معرفت، ایمان و پشتوانه‌ای را داشته باشد، دیگر هیچ نگرانی در مورد زندگی دنیا نخواهد داشت. چون او کسی را در کنار خودش دارد که همه چیز از او برمی‌آید و در این زمینه خیالش راحت است و احساس نمی‌کند که در این زمینه نیازی دارد که به دنبال راه‌های بد برود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، کمال خواهی را یکی از ویژگی‌های انسان دانست و افزود: خداوند در وجود انسان این ویژگی را قرار داده که به حدی از لذت و کمال قانع نشود. ما باید برای اینکه بر هوای نفس خود غلبه کنیم، این مسائل اصلی را حل کنیم و به خداوند و قیامت باور داشته باشیم و باورمان هم ادامه داشته باشد، نه اینکه تنها در ماه رمضان به یاد خدا باشیم، بلکه باید حتی به جایی برسیم که در خواب هم به یاد خدا باشیم.

وی ادامه داد: وقتی کسی خدا را فراموش کند، مصالح خودش را از بین می‌برد. پیروی هوای نفس به دنبال خودش یک عذاب شدیدی را به همراه دارد، شاید یک لذتی موقتی در آن وجود داشته باشد، اما یک رنج طاقت فرسا به دنبال این پیروی هوای نفس است، چون انسان با این پیروی از هوای نفس، خداوند و روز حساب را فراموش کرد. قرآن به ما می‌گوید که برای سنجیدن نفع و خیر باید همیشه خداوند و روز قیامت را به یاد داشته باشم تا به رستگاری برسیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها