روستای جید از توایع بخش مرزی عنبران شهرستان نمین پس از 23 سال از ورود تلفن همراه به کشور همچنان به دلیل عدم پوشش تلفن همراه و نبود دکل از حداقل امکانات روز جامعه محرومند.
کد خبر: ۸۶۹۲۴۴۱
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از نمین، پس از اختراع و بکارگیری تلفن همراه در جهان، این تکنولوژی با 20 سال تاخیر و در سال 1372 وارد کشور ایران شد. حال با گذشت بیش از دو دهه زیرساخت های مورد نظر به گونه ای فراهم شده است در حال حاضر نسل چهارم تلفن همراه در استان اردبیل قابل استفاده است.

اما در 32 کیلومتر دورتر از مرکز استان اردبیل روستایی به نام جِیِّد از توابع بخش مرزی عنبران شهرستان نمین واقع شده است که با 250 خانوار، یک هزار نفر از مردم شیعه و سنی را در خود جای داده است.

پیمان صباحی، دهیار روستای جیّد در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج نمین با اشاره به مشکلات ناشی از عدم پوشش دهی تلفن همراه روستا اظهار کرد: ما در عصری زندگی می کنیم که تلفن همراه به عنوان یکی از امکانات و تکنولوژی های معمولی روز و در عین حال ضروری و مهم نقش به سزایی در زندگی روزمره افراد دارد.

وی گفت: با گذشت چندین سال فراگیر شدن تلفن همراه در سطح استان و کشور، اما همچنان در روستای جید دکل تلفن همراه وجود نداشته و تحت پوشش آنتن دهی تلفن همراه نیست.

وی افزود: هر خانوار روستای جید به طور متوسط دو عدد گوشی همراه دارند اما از این امکانات تنها خارج از زادگاه و روستای خود می توانند استفاده کنند و این محرومیت برای قشر جوان روستا قابل توجیه نیست.

صباحی بیان کرد: وقتی مهمانی در روستا حضور پیدا کند، با متوجه شدن اینکه روستا تحت پوشش آنتن دهی تلفن همراه نیست، روستا و اهالی رو مورد تمسخر قرار می دهند.

با اینکه استان اردبیل در استقرار و فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم حوزه مخابرات جز استان های برتر کشور محسوب می شود اما واقعیت این است که این امکانات و زیرساخت ها اغلب در مرکز استان متمرکز شده و در تقسیم آنها عدالت رعایت نشده است.

شهرستان نمین که جمعیتی بالغ بر 63 هزار نفر را در خود جای داده است در حال حاضر از نسل سوم اینترنت همراه اول محروم است.

با آنکه نمایندگان دور نهم مجلس شورای اسلامی و شرکت مخابرات استان اردبیل در خصوص پوشش دهی تلفن همراه روستای جید با مقامات کشوری از جمله معاونت امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و همچنین معاونت توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران پیگیری کرده اند اما تا کنون نافرجام مانده است.

روستای جیّد، روستایی است که مردم آن 23 سال از تکنولوژی دست و پا افتاده کشور عقب هستند و از استفاده حداقل خدمات و امکانات روزمره زندگی در جامعه محرومند.

ارسال نظرات