خبرهای داغ:
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان:
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در بخش صنعت ساختمان، دولت در سال های گذشته به عنوان یک برنامه بلند مدت اعلام کرد که با توجه به رشد جمعیت، هر سال باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود.
کد خبر: ۸۶۹۲۵۳۵
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، رضا چینی افزود: بخش خصوصی هم خود را با این موضوع تطبیق داد و واحدهای تولید مصالح ساختمانی با توجه به نیاز بازار داخل، طرح های توسعه ایجاد کردند، اما ساخت آن ساختمان ها عملی نشد و واحدهای تولید مصالح که تلاش خود را به سمت افزایش ناگهانی تولید برای بازار داخلی معطوف کرده بودند بازارهای خارجی و صادرات را هم از دست دادند.

چینی با بیان اینکه در چند سال گذشته به دلیل افزایش ناگهانی تولید، کیفیت مورد نظر صادرات در تولید مصالح ساختمانی مدنظر قرار نگرفته است، عنوان کرد: همچنین بازارهای منطقه مورد بررسی قرار نگرفته اند، هنوز امکان انتقال وجه به داخل کشور وجود ندارد و سفارتخانه ها هم از نظر ساختاری بیشتر سیاسی شکل گرفته اند تا اقتصادی.

وی افزود: اگر بخواهیم صادرات را رونق بدهیم باید وزارت امور خارجه ساختار سفارتخانه ها را به سمت اقتصادی شدن ببرد و دولت یک برنامه حمایتی از صنایع برای تولید در جهت صادرات تدارک ببیند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به رکود حاکم بر بازار گفت: متاسفانه امروز رکود به حدی است که بالغ بر 35 درصد از واحدهای تولید مصالح ساختمانی کشور تعطیلند و بقیه واحدها با حداکثر 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند که این چالش ها توان انجام کارهایی مثل رشد بخش های تحقیق و توسعه و بازاریابی های جدید را از آنها گرفته است.

چینی بهترین راه برون رفت از رکود را افزایش نقدینگی دانست و افزود: این راهکار مستلزم پذیرفتن مقداری تورم است.

وی با بیان اینکه در دولت قبل تورم با شیب بسیار سریع ایجاد شد، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید باید تورم با تدبیر بیشتری و با شیب ملایم کاهش می یافت تا باعث رکود زیاد نشود.

وی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی دو راهکار داریم، اول اینکه عوامل موثر بر اقتصاد در سال های گذشته را با انجام پژوهش هایی بشناسیم، این روش ممکن است یک یا دو سال طول بکشد که باعث می شود درباره شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در سال جاری اقدام بشود اما به عمل نرسد.

چینی ادامه داد: راهکار دوم اینست که از تجربیات جهانیان استفاده کنیم و ببینیم آنها برای برون رفت از چنین شرایطی چه کرده اند که من فکر می کنم راهکار دوم سریع تر و بهتر به نتیجه می رسد.

وی عنوان کرد: 3 عامل می تواند ما را به سمت صنعتی شدن پیش ببرد، اول عمر شرکت ها باید از عمر موسسان آنها بیشتر باشد که این موضوع، اهمیت تدوین استراتژی بلندمدت از سوی دولت و بخش خصوصی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در اصفهان حتی یک شرکت با سابقه صد ساله وجود ندارد، افزود: بخش خصوصی باید برای تحقق این موضوع، بخش تحقیق و توسعه خود را فعال کند و همچنین نیروی انسانی جایگزین مدیریت را تربیت کند.

چینی با اظهار اینکه عامل دوم اینست که دولت و قوانین در راستای رشد تولید قرار بگیرند، گفت: با انتخابات جدید مجلس به نظر می رسد قوانین بیشتری در مجلس آینده در جهت تولید مصوب شود.

وی ادامه داد: نظارت بر اجرای قانون درخواست ما از مجلس است، مجلس قبل قانون بهبود کسب و کار را مصوب کرد و ما انتظار داریم نمایندگان جدید بر اجرایی کردن آن نظارت کنند.

چینی درخصوص عامل سوم گفت: در گذشته به دلیل نبود شرکت های بزرگ و توانمند در زمینه انجام پروژه های بزرگ، نظامیان وارد انجام چنین کارهایی شدند اما امروز ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات مثبت آنها، باید شرایط حضور کمتر آنها در اقتصاد کشور را فراهم کرد چراکه به دلیل توان بالای اقتصادی این گروه، حضور بلندمدت آنها در این عرصه، مجال حضور و رقابت را از بخش خصوصی خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصل 44 هم در همین راستاست، بیان کرد: برای تحقق این امر دولت باید بخش خصوصی را برای توانمند شدن و جایگزینی با نظامیان در حوزه اقتصاد همراهی کند و خود بخش نظامی هم کمتر در پروژه های اقتصادی مشارکت کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها