ورود دام های سبک به این شهرستان عامل انتقال بیماری تب برفکی به دام های شهرستان ماهنشان می شود دامپزشکی ماهنشان علاوه بر واکسیناسیون دام های شهرستان، دام های سبک عشایرین و ییلاق نشینهای سایر شهرستان ها در این مناطق را هم انجام می دهد.
کد خبر: ۸۶۹۲۸۶۹
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ماهنشان گفت: ۱۲ کانون تب برفکی تا کنون در این شهرستان شناسایی و تمام دام های سبک و سنگین ماهنشان واکسیناسیون شدند.

جمشید مغانلو با اشاره به اقدامات دامپزشکی ماهنشان در خصوص واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی افزود: از ۲۴ اسفندماه سال گذشته که سه مورد بیماری تب برفکی در این شهرستان دیده شده بود واکسینه کردن دام های سبک و سنگین را شروع و تا ۲۹ اسفند همان سال تمام دام ها علیه این بیماری واکسناسیون شدند.

وی اظهارکرد: با شناسایی کانون های بیماری تب برفکی سریعا اقدام به واکسیناسیون تا شعاع ۱۰ الی ۱۵ کیلومتری کردیم که اصول واکسینه کردن این بیماریها تا شعاع سه کیلومتر است که ما بخاطر اقتصاد شهرستان و جلوگیری از شیوع این بیماری اطراف کانون های بیماری را تا شعاع ۱۵ کیلومتری انجام دادیم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ماهنشان گفت: برحسب اینکه بیماری تب برفکی در ماهنشان دیده شده بود امسال هم شبکه دامپزشکی عملکردخود را بر روی واکسیناسیون تب برفکی فوکوس کرده است.

مغانلو با بیان اینکه سایر واحد های دامداری نیز در اولویت برنامه واکسیناسیون بیماری تب برفکی قرار گرفته است، اظهار کرد: تا به امروز ۹۷ درصد جمعیت دامی شهرستان ماهنشان بر علیه این بیماری واکسیناسیون شده اند که از این آمار تعداد ۱۸۲ رأس دام سبک و دو هزار و ۷۵۷ رأس دام سنگین واکسیناسیون تب برفکی را انجام داده ایم .

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز اکیپ دامپزشکی مشغول عملیات مایه کوبی تب برفکی هستند، افزود: تعداد آمار سبک شهرستان ماهنشان ۱۶۰ هزار رأس و دام سنگین پنج هزار رأس است که به دلیل ییلاقی بودن مناطق شهرستان ماهنشان دام های سایر شهرستانها هم به مراتع ییلاقی ورود پیدا می کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ماهنشان با بیان اینکه فصل بهار و تابستان آمار دام های سبک به دلیل ورود آنها از از سایر شهرستانها به مناطق ییلاقی ماهنشان بالا می رود، گفت: ضمن اینکه ورود دام های سبک به این شهرستان عامل انتقال بیماری تب برفکی به دام های شهرستان ماهنشان می شود دامپزشکی ماهنشان علاوه بر واکسیناسیون دام های شهرستان، دام های سبک عشایرین و ییلاق نشینهای سایر شهرستان ها در این مناطق را هم انجام می دهد.

مغانلو عواملی اصلی ورود این بیماری ها به شهرستان ماهنشان را چوبدار ها و دامدارانی که از سایر شهرستانها دام خرید و فروش می کنند دانست و اظهار کرد: طی بررسی های که در کانون های بیماری تب برفکی انجام شده مشاهده گردیده که بیماری از طریق دام های خریداری شده توسط دامداران از میادین دام ها و یا سایر شهرستانها شده که به همان واحد دامداری انتقال پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تلفات بیماری تب برفکی در روستای کاکا و گلابلو بود افزود: ۲۲ رأس دام سنگین و ۲۱۷ رأس دام سبک در کل شهرستان ماهنشان به دلیل بیماری تب برفکی تلف شده اند و معدوم سازی دام های تلف شده به صورت بهداشتی توسط دامپزشکی و با همکاری دهیاران انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ماهنشان گفت: در بحث تأمین خودرو، پشتیبانی و اعزام اکیب به واحد های دامداری و روستاها، فرمانداری، بخشداری های ماهنشان و انگوران جهادکشاورزی و سایر ادارات کمک های لازم را در این زمینه انجام داده اند.

مغانلو خاطرنشان کرد: در بحث تسریع در عمل مایه کوبی به دستور مدیر کل دامپزشکی استان زنجان یک اکیب نیز از استان به این شهرستان اعزام شده است.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی انجام شده در استان زنجان مبنی بر بسته شدن کمربند ایمنی مقابله با بیماری تب برفکی در شهرستان ماهنشان افزود: حجم اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

ارسال نظرات