خبرهای داغ:
آیت‌الله عابدینی گفت: اگر تقوا مبنای کارها قرار نگیرد، ساختمان اعتقادات و ایمان انسان فرو خواهد ریخت؛ در حقیقت تقوا زیربنای شخصیت اخلاقی و معنوی انسان است.
کد خبر: ۸۶۹۳۱۱۱
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین،آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که هر روز بعد از نماز ظهر در مسجد امام خمینی (ره) قزوین برگزار می‌شود، به تفسیر نامه 31 امام علی (ع) به امام حسن (ع) پرداخت و اظهار کرد: امام علی (ع) در این نامه می‌فرماید: «فَإِنِّی أُوصِیکَ بِتَقْوَی اللهِ ـ أَیْ بُنیَّ» یعنی «ای فرزندم من تو را به تقوای الهی سفارش می‌کنم»؛ یکی از پیام‌های این توصیه این است که باید با مهربانی از دیگران بخواهیم که روزه‌داری کرده و به اعمال عبادی بپردازند.

جوانان با دعوتِ همراه با مهربانی و عطوفت جذب دین و مساجد می‌شوند

وی تصریح کرد: اگر دعوت با مهربانی و عطوفت همراه نشود، اثرگذار نخواهد شد اما اگر از راه مهربانی برای دعوت به نماز، قرآن و اعمال دینی وارد شویم، یقیناً اثرگذار خواهد بود.

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اگر از نگاه بالا به پایین به فرزندان امر و نهی کنیم، کارها به نتیجه مطلوب نخواهند رسید و با این شیوه فرزندان جذب دین و مساجد نخواهند شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به تشریح پیام دیگر نامه امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن (ع) پرداخت و ادامه داد: امام علی (ع) در این نامه پس از عبور از مقدمات، به دعوت تقوا می‌پردازد و اگر تقوا را به خوبی درک کنیم و تقوا را ترسیدن و پرهیز کردن ترجمه نکنیم بلکه همان‌گونه که در فرهنگ و معارف دینی قرار دارد ترجمه کنیم، به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.

تقوا زیربنای شخصیت اخلاقی و معنوی انسان است

وی گفت: اگر تقوا مبنای کارها قرار نگیرد، ساختمان اعتقادات و ایمان انسان فرو خواهد ریخت؛ در حقیقت تقوا زیربنای شخصیت اخلاقی و معنوی انسان است و اگر این زیربنا محکم، روشن و مشخص نشود حرف‌ها و کارهایمان دوام و استحکام نخواهند داشت و به نتیجه نخواهند رسید.

ترویج تقوا با اقدام جمعی میسر خواهد بود 

آیت‌الله عابدینی اذعان کرد: بیشتر خطبه‌های نهج البلاغه با دعوت به تقوا آغاز می‌شوند و خداوند نیز حدود 80 مرتبه در قرآن به تقوا فرمان داده و بیشتر هم به لفظ جمع این دستور داده شده است و این مهم گویای آن است که ترویج تقوا با اقدام جمعی میسر خواهد بود.

انسان با تقوا ملازم امر الهی است

امام‌جمعه قزوین افزود: امام علی (ع) پس از سفارش به تقوا، به امام حسن (ع) توصیه می‌کنند که «همواره ملازم امر الهی باشند» یعنی خداوند را در کارها در نظر گرفته و هر کاری که خداوند به آن راضی است را انجام بدهیم.

وی به احادیث دیگری در خصوص تقوا اشاره و اضافه کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: «تقوا یعنی این‌که هر کجا خدا می‌خواهد تو را ببیند، ببیند و هر کجا خدا نمی‌خواهد تو را نبیند، نبینددروغ، غیبت، آزار مردم و همسایگان، ظلم و ستم به دیگران و رفتن به مجالس ظالمان از اعمالی هستند که خداوند نمی‌خواهد انسان به آن‌ها وارد شود.

کمک به نیازمندان موجب رشد و تعالی انسان می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین کمک به نیازمندان و گرفتاران را از ویژگی‌های انسان‌های با تقوا معرفی و تأکید کرد: کمک به نیازمندان و مستضعفان موجب رشد و تعالی انسان در دنیا و آخرت می‌شود.

آیت‌الله عابدینی در ادامه به ادامه نامه امام علی (ع) اشاره و اظهار کرد: امام علی (ع) در ادامه می‌فرمایند: «وَ عِمَارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ» یعنی «فرزندم تو را سفارش می‌کنم که قلبت را با ذکر خدا آباد کنی»؛ عماره یعنی آبادانی؛ عمران و عمر هم از ریشه عمارت هستند.

وی گفت: عمر با برکت عمری است که در مسیر خدمت خلق و معارف الهی، امر به معروف و نهی از منکر بگذرد و اگر در طول عمر صاحب عقل و فکری فعال باشیم، یعنی آباد شده‌ایم و این مسیر زندگی را می‌توانیم عمر بگوییم.

 امام‌جمعه قزوین به تشریح ذکری که موجب آبادانی عمر می‌شود پرداخت و بیان کرد: برای به‌دست آوردن ذکر باید نماز را اقامه کنیم و حالتی برای انسان به وجود بیاید که پس از پایان نماز هم آثارش با انسان همراه شود و چنین نمازی موجب احیای ذکر و برکت و آبادانی عمر می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: تمام عالم مشغول تسبیح خدای متعال هستند و حال اگر می‌خواهیم آن را درک کنیم باید اقامه کنند حقیقی نماز و ذکر الهی باشیم و اگر درکی از نماز خودمان نداشته باشیم یقیناً تسبیح سایر موجودات را نیز درک نخواهیم کرد.

 نماز، حج و نماز جمعه برای رسیدن انسان به ذکر الهی است

 آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: نماز، حج و نماز جمعه برای رسیدن انسان به ذکر الهی است و خداوند می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» یعنی «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته می‌شود به سوی ذکر خدا بشتابید»؛ این آیه نشان می‌دهد که در نماز جمعه هم باید به دنبال ذکر الهی باشیم.

 ایمان شرط درک ذکر الهی است

 امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: قرآن هم برای این مطلب است که انسان‌ها اهل ذکر شوند و خداوند هم دستور انسان را به ذکر خداوند در همه حال سفارش کرده است. خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا» یعنی انسان تا ایمان نیاورد نمی‌تواند درکی از ذکر الهی داشته باشد و شرط فهم ذکر، ایمان است.

 خودمان را برای لبیک گفتن به دعوت الهی آماده کنیم

 وی گفت: وقتی انسان اهل ذکر شد خداوند می‌فرماید: «أَلا به ذکر اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» یعنی «مؤمنان کسانی هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش می‌گیرد» وقتی با ذکر، دل انسان آرام شد خداوند می‌فرماید: «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ/ ارْجِعِی إِلَی رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً/ فَادْخُلِی فِی عِبَادِی/ وَادْخُلِی جَنَّتِی» یعنی «ای روح آرام یافته و متین، به سوی پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است، پس در جرگه بندگان من درآی، و به بهشت من داخل شو!» در حقیقت وظیفه داریم همه همت‌مان را به‌کار بگیریم که اگر خدا به ما گفت «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» بتوانیم لبیک بگوییم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها