شعارهای انتخاباتی حسن روحانی آنقدر شیرین بود که مردم ابتدا گمان می کردند قفل مشکلات اقتصادی کشور با کلید این دولت گشوده می شود و شاهد افتتاح پروژه هایی خواهیم بود که باعث رونق اقتصادی می شود اما...
کد خبر: ۸۶۹۳۱۱۳
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، سفرهای استانی دولت گذشته برای مردم استانها یادآور کلنگ زنی افتتاح و بهره برداری پروژه های مختلف بود،  زمانی که دولت یازدهم اولین بودجه‌اش را به مجلس ارائه داد، بسیاری از نمایندگان مجلس از این کاهش بودجه متعجب شدند و برخی علم اعتراض برداشتند. آنها معتقد بودند که دولت یازدهم نگاهی تبعیض‌آمیز به برخی استان‌ها دارد و از همین‌رو دست به کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی برخی استان‌ها زده‌است.به این ترتیب دولت یازدهم در طول سه سال اخیر برای پروژه هایی که دولت خودش پایه ریزی کرده است هیچ افتتاحیه ای نداشته و به اصطلاح جایی را کلنگ نزده است؛ به طوری که اسفند ۱۳۹۲رئیس جمهور در سفر به هرمزگان اعلام کرد که سفرهای استانی در دولت یازدهم به معنای کلنگ‌زنی، افتتاح پروژه و تصویب مصوبات فراوان نیست و مهمترین هدفشان در راستای اجرای طرح‌ها و رفع مشکلات سیاسی!، اجتماعی و اقتصادی استان است؛ وعده هایی که در طول سه سال اخیر محقق نشده است و باعث شده که دولت تدبیر و امید را به دولت وعده های تکراری بشناسند؛ مخصوصا در وعده های اقتصادی دولت که قول داده بود بعد از ۱۰۰ روز وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد اما محقق نشد و دولت ابتدا اعلام کرد که خزانه خالی است و با بهانه جویی و انداختن تقصیر گردن دولت قبل، سعی کرد افکار عمومی را جهت دهد و اجرای برجام و رفع تحریم ها را عاملی برای بهبود معیشت مردم معرفی کند.
در شرایط پسابرجام اما وعده های رئیس جمهور هنوز محقق نشده است و پروژه ای از سوی دولت پایه ریزی و کلنگ زنی نشده است تا باعث دلگرمی مردم کشور شود و این در حالی که وعده های روحانی همچنان ادامه دارد و رئیس جمهور در طول سال های گذشته با بهره برداری از طرح های عمرانی که کلنگ آن در دولت قبل زده شده است،سعی کرده است که آن را با افتخار به نام خود تمام کند.

شعار دولت یازدهم:کلنگ زنی هنر نیست!

اسفند ۱۳۹۳رئیس جمهور در جریان چهاردهمین سفر استانی هیئت دولت به قم، به افتتاح و کلنگ زنی مجدد پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان (که از سال ۸۶ در دولت سابق آغاز شده است) پرداخت!

رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز عملیات احداث نخستین قطار سریع‌السیر کشور را صادر کرد و گفت: «آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن دو خطه سریع‌السیر را صادر می‌کنم، علی برکت ‌الله.»
حسن روحانی نیز که گویا افتتاح ۷ سال پیش این پروژه و پیشرفت ۶۸ درصدی آن را فراموش کرده بود در دیدار با مردم قم با اشاره به پروژه های عمرانی این استان گفت: امروز کلنگ آغاز ساخت خط آهن سریع السیر از تهران به قم و از قم به اصفهان به زمین زده شد. به حول و قوه الهی این طرح مهم را شروع کرده ایم، ادامه خواهیم داد و آن را اجرا می کنیم. حال سوالی که ذهن مخاطب را به خود مشغول می کند علت عجیب و تامل برانگیز افتتاح و کلنگ زنی! دوباره پروژه های روبه اتمام دولت های نهم و دهم چیست؟

دولتی که پروژه های عمرانی دیگران را به نام خود ثبت می کند!

همزمان با سفر استانی چند روز گذشته رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی، یکی از کوچک‌ترین طرح‌های تولید پتروشیمی ایران با ظرفیت حدود ۵۰ هزار تن در سال توسط رئیس جمهور افتتاح شده است.

از این رو طرح تولید اسید سولفوریک پتروشیمی ارومیه تنها با ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید سالانه و سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومانی بعد از ظهر روز گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شده است.

این در حالی است که دستکم در طول ۲۰ سال گذشته همواره طرح‌های با ظرفیت بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید محصولات توسط روسای جمهور وقت افتتاح رسمی شده و طرح تولید اسید سولفوریک پتروشیمی ارومیه اولین طرحی بوده که با چنین ظرفیتی توسط بالاترین مقام دولت افتتاح رسمی می‌شود.

نکته قابل توجه آنکه در زمان افتتاح طرح جدید پتروشیمی ارومیه حتی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم حضور نداشته و با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و برخی از مدیران صنعت پتروشیمی این پروژه به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شده است.

از سوی دیگر در حالی این طرح پتروشیمی توسط رئیس دولت یازدهم افتتاح رسمی شده که تمامی مراحل طراحی، ساخت و تکمیل این طرح کوچک در دولت دهم انجام شده بود و با پیشرفت بالا برای بهره برداری تحویل دولت یازدهم شده است.

یکی از نکات جالب توجه دیگر طرح اسید سولفوریک پتروشیمی ارومیه آن است که این طرح مقیاس کوچک از یکسال گذشته تاکنون در مدار بهره برداری قرار داشته و برنامه ریزی شده بود که این واحد کوچک پتروشیمی با سفر استانی رئیس جمهور افتتاح شود.
دولت در افتتاح پروژه های عمرانی نمره خوبی نداشته است

تقریبا همه افراد بشر، علاقمندند که موفقیت‌ها و افتخاراتشان را با سربلندی به دیگران نشان دهند. این موضوع وقتی بروز و ظهور بیشتری پیدا می‌کند که پای جلب رای مردم و رقابت با رقیبانی که از قضا بر طبل ناکارآمدی و ناتوانی حریف می‌کوبند هم در میان باشد. رقابت در این عرصه گاه تا آنجا پیش می‌رود که یک جریان سیاسی، به «دستاورد‌سازی» روی می‌آورد و می‌کوشد همه کارهای سال‌های آینده و گذشته را به نام خود کند! گاهی به افتتاح مجدد پروژه‌ای که قبلا به بهره‌برداری رسیده روی می‌آورد و گاهی با کلنگ زدن یک پروژه، دستاورد چندین سال آینده آن را در سبد خود می‌ریزد! در چنین شرایطی اگر کسی اصرار داشته باشد که خبر‌های خوش و کارنامه موفقش را پنهان کند، چه چیزی می‌توان درباره او گفت!؟ به خصوص آن که همزمان با این پنهان‌کاری اکید، دائما بر نیل به موفقیت‌های بزرگ و بزرگتر هم تاکید کند! چه قضاوتی درباره این روش و منش سیاسی و کارنامه چنین شخصی می‌توان کرد!؟

در آخرین سال دولت یازدهم،گوش مردم به برخی واژه‌ها کاملا آشنا شده است.واژه‌هایی همچون؛ برای اولین بار در تاریخ ایران، برای نخستین بار و … همان واژه‌ها هستند. طبیعتا آثار و برکات برخی از این اولین‌ها، باید در زندگی مردم دیده شود، اما خبری نیست.می‌توان پذیرفت که برخی وعده‌ها زمان‌بر است و به اندکی صبر- حتی بیش از سه چهارم عمر یک دولت!- نیاز دارد.

دولت روحانی با شعار تدبیر و امید پا به میدان انتخاباتی نهاد و عنوان کرد که کلید حل مشکلات اقتصادی و پیشرفت کشور را به دست دارد اما این کلید در طول شاخص های اقتصادی با سفره مردم هماهنگ نبوده و مردم همچنان وعده های، "تا آخر سال” را از دولت می شنوند و همه این ها در حالی است که دولت یازدهم در جهت افتتاح پروژه های عمرانی در کشور، لقب دولت بی کلنگ را به خود اختصاص داده است؛ هر چند خودش اذعان دارد که که کلنگ زدن هنر نیست اما این را هم باید متذکر شد که ثبت کردن طرح های نیمه تمام دولت های قبل به نام دولت یازدهم هم هنر نیست و باید دولت در این زمینه فعالیت قابل قبول تری نشان می داد.

منبع: تهران نیوز
ارسال نظرات