خبرهای داغ:

آداب و رسوم مردم جوانرود در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان از جایگاه ویژه ای در میان مردم مسلمان شهرستان جوانرود برخوردار است و با حال و هوای خاص خود با برپایی آداب و رسوم ویژه ای همراه است.
کد خبر: ۸۶۹۳۲۸۰
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از جوانرود، هر چند که به مرور زمان برخی از آیین‌ها و سنت‌های گذشته از ماه رمضان در شهرستان جوانرود از بین رفته اما هنوز آیین‌های اصلی پا بر جا بوده و مردم این منطقه با آنها به استقبال ماه رمضان رفته و این ماه را گرامی می‌دارند.
مردم جوانرود همانند دیگر نقاط کشور پهناور ایران اسلامی مناسبت‌های ویژه مذهبی و ملی را با آداب و سنن ویژه‌ای برگزار می‌کنند.
آداب و رسوم مردم جوانرود به دو بخش فرهنگی وعقیدتی تقسیم می شود که بخش فرهنگی در گذشته پررونق تر بوده اما هم اکنون این بخش بر اثر تغییر زندگی شهری، پیشرفت فناوری و به طور کلی تغییراتی که در زندگی مردم به وجود آمده کمرنگ تر شده ولی بخش اعتقادی هنوز دست نخورده باقی مانده است.
طنین انداز شدن نوای 'مرحبا، مرحبا' در این شهرستان اولین نشانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان است که در اولین شب این ماه و همزمان با رویت هلال ماه رمضان، از گل دسته‌های مساجد به گوش می‌رسد.
نوای مرحبا همراه با قرائت دعا و ذکر اشعار مذهبی در مدح رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) است که همزمان با اولین شب ماه مبارک آغاز و تا پانزدهم رمضان ادامه دارد.
مرحبا به معنی خیرمقدم گفتن به ماه مبارک رمضان است که شامل ابیات مرحبا مرحبا یا شهرالرمضان، مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البرکت و الاحسان، مرحبا مرحبا یا شهر التسبیح و التلاوت القرآن است و از پانزدهم تا آخر ماه رمضان نیز آواز 'الوداع' جای مرحبا را می‌گیرد.
نوای الوداع نیز به معنی خداحافظی است که با گذشتن از نیمه ماه رمضان، مردم خود را آماده خداحافظی از ماه ضیافت الله می‌کنند و این نوا را سر می‌دهند.
اغلب مردم شهرستان جوانرود، طبق آیین و سنن گذشته از ماه ها قبل با خانه تکانی و زدودن گرد وغبار از خانه ها به استقبال ماه پرخیر و برکت رمضان رفته و با شستن فرش و نظافت وسایل خانه معتقدند با فرا رسیدن ماه رمضان باید زندگی نو را شروع کرد.
در این ایام اقشار مختلف مردم بویژه جوانان و نوجوانان همراه با روحانیان و اعضای هیات امنای مساجد با همکاری هم نسبت به نظافت و غبارروبی مساجد محله های خود اقدام می کنند تا خانه های خدا بر روی زمین را برای ورود به ماه میهمانی آماده کنند و چند روز مانده به آغاز این ماه پربرکت با گرفتن روزه مستحبی به استقبال رمضان می روند.
خانواده ها در جوانرود از هفته ها قبل خرید مایحتاج و کالاهای ضروری را آغاز می کنند تا در این ماه به نحو مطلوب از مهمانان پذیرایی کنند.
توجه خاص به تلاوت قرآن کریم یکی دیگر از آداب مرسوم در میان مردم جوانرود در ماه مبارک رمضان است وعلما نیز همواره آنان را به تلاوت زیاد کلام الله مجید توصیه و بر اقامه نماز تراویح تاکید می کنند.
از سنن دیگر مردم جوانرود در گذشته در روستاها، بیدار کردن اهالی هنگام سحر بود که چند نفر از مردم در کوچه ها می گشتند و مردم را برای سحر بیدار می کردند امروز هم این سنت کم و بیش انجام می شود.
اهل خانه نیز با روشن کردن چراغ، بیدار بودن خود را اعلام می کردند و درغیراین صورت، اهالی روز بعد به پرس و جو می پرداختند و اگر مشکلی برای صاحبخانه به وجود آمده بود به یاری او می شتافتند که این امر باعث نزدیکی دل ها بین اهالی می شد.
دیدار دوستان و آشنایان بعد از افطار نیز یکی دیگر از آیین های مخصوص ماه مبارک رمضان در جوانرود است که این مهم در گذشته رونق بیشتری داشته اما امروزه هم کم و بیش انجام می شود.
صله رحم هم از مهمترین آداب و سنن مردم جوانرود در ماه رمضان از گذشته تا به امروز است و شهروندان معتقدند که در این ماه باید کینه ها را کنار گذاشت و با دلی آکنده از صفا و صمیمیت در مهمانی خداوند حضور یافت.
برپایی میهمانی های افطار نیز در این ماه از رونق خاصی برخوردار است و مردم در این ماه دوستان و آشنایان را به افطار دعوت می کنند.
در گذشته انواع نان و کلوچه توسط بانوان پخته و برای افطار کردن روزه داران در مساجد توزیع می شد و این کار کم و بیش در روستاها هم اکنون نیز انجام می شود.
البته بخش عقیدتی ماه مبارک رمضان که در نزد مردم اهل سنت کرد خیلی مهم است، ختم قرآن کریم و هدیه دادن ثواب آن برای شادی روح اموات و به قصد عبادت و تقرب به خداست.
خواندن نماز تراویح و شب زنده داری در شب های قدر و مراسم دعا خوانی، برگزاری آیین مولودی و پرسش و پاسخ مذهبی از دیگر آیین های معنوی مردم شهرستان جوانرود در ماه مبارک رمضان است.
ارسال نظرات