خبرهای داغ:
مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان خبرداد؛

افزایش 13 درصدی نسخه های کتاب استان گلستان/حمایت خرید کتاب نویسندگان بومی

مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان گفت :با وجود آنکه حمایت از خرید کتاب نویسندگان به عهده کتابخانه‎های عمومی نیست، حدود 200 میلیون ریال خرید کتاب از نویسندگان بومی صورت گرفت.
کد خبر: ۸۶۹۳۳۶۷
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان ،رضا قوانلو پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال 1393 تعداد 658 هزار و 425 نسخه کتاب در کتابخانه‎های عمومی وجود داشت که این رقم در سال 1394 با رشد 13.1 درصد به 745 هزار و 83 نسخه افزایش پیدا کرد.

وی در خصوص آمار ایستگاه مطالعه در سال 1394گفت:در حال حاضر در سطح استان 16 ایستگاه مطالعه کتاب به تعداد 90 عنوان و در مجموع حدود 15 هزار نسخه کتاب و منابع توزیع کرده ایم که بیشترین رده بندی موضوع این منابع مختص به بزرگسالان ،نوجوانان ،جوانان و کودکان است.


مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گلستان در ادامه افزود:این ایستگاه ها را در محل پر تردد و سطح انتظار اقشار مردم از جمله فرودگاه ها،پایانه ها و اماکن بهداشتی و درمانی قرار داده ایم و برای ادامه بهتردر این روند کارت های ویژه ای را ترسیم کرده ایم که یک بخش آن مربوط به فعالیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بخش دیگر مربوط به ترخیص کتابی است که در آن معرفی شده است به این منظور که در این ایستگاه ها دیگر کتابی گذاشته نشود و این کارت ها وسیله ای باشد برای معرفی کتاب در کتابخانه های عمومی.

قوانلو با اشاره به 14 نشست کتابخوان در سال گذشته که در سطح استان اجرا شد ،بیان داشت:هدف اصلی این نشست ،تبدیل مطالعه کتاب  از حالت فردی به حالت اجتماعی بود که در واقع اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده بود که در سال جدید این نشست ها را با یک رویداد جدید، پررنگتر با جامعه آماری بیشتر خواهیم داشت.

وی با اشاره به تغییر نهاد کتابخوان به آمار نشست های برگزار شده در کتابخانه های استان در سه ماه اول سال اشاره کرد و گفت:در طول سال گذشته فقط 14 نشست استانی داشتیم و این درحالی است که در سال جدید فقط در اردیبهشت 31 نشست انجام شد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گلستان به اعم موضوعات کتابخانه ها پرداخت و اذعان کرد:91 موضوع شعر و داستان ،44 موضوع مباحث مذهبی و سبک زندگی اسلامی ،17 موضوع دفاع مقدس،13 موضوع تاریخ ایران و اقوام ،9 موضوع امور اجتماعی ،8 مورد علمی و کاربردی و 5 موضوع بهداشت و درمان بوده است.

قوانلو یکی از فعالیت های کتابخانه ها را در بخش مشارکت و شهرداری ها خواند و گفت:در سه ماه ابتدایی سال جاری، یک میلیارد و 100 میلیون ریال از شهرداری‎های استان گلستان بابت سهم نیم درصد وصول شده است.

وی کتابخانه های عمومی در سطح استان در سال 1393 را 70 باب خواند و افزود:تعداد این کتابخانه ها در سال جدید با افتتاح 5 کتابخانه روستایی به 75 باب افزایش یافته است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان در خصوص پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری‎های استان به کتابخانه‎های عمومی گفت: شهرداری‎های استان در سال 1393 مبلغ 6 میلیارد و 389 میلیون و 10 هزار ریال و در سال 1394 مبلغ 12 میلیارد و 754 میلیون و 460 هزار ریال سهم نیم درصدی خود را به کتابخانه‎های عمومی استان پرداخت کردند.

قوانلو خاطر نشان کرد: اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 200 میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه‎های عمومی استان گلستان در نظر گرفته شد که از این محل تمام کتابخانه‎های استان به سیستم‎های سرمایشی و گرمایشی تجهیز شدند.

وی تعداد عضویت در کتابخانه‎های عمومی استان را در سال 1393 تعداد 41 هزار و 31 نفر عضو کتابخانه‎های عمومی استان خواند و گفت:این تعداد در سال گذشته با 1.1 درصد رشد به 41 هزار و 444 نفر ارتقاء یافت و همچنین در سال 1393 فضای مطالعه 26 هزار و 334 مترمربع بوده که این میزان در سال 1394 به 26 هزار و 662 مترمربع رسید.
 

مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان از شناسایی حدود 200 نفر از نویسندگان بومی در سطح استان گلستان خبر داد و تصریح کرد: با وجود آنکه حمایت از خرید کتاب نویسندگان به عهده کتابخانه‎های عمومی نیست، اما حدود 200 میلیون ریال خرید کتاب از نویسندگان بومی در قالب 40 عنوان کتاب و نشریات استانی صورت گرفت.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها