نمره مردودی ۲۱ اقتصاددان به عملکرد اقتصادی دولت در ۱۱۰۰ روز گذشته

۲۱ اقتصاددان به عملکرد سه ساله دولت حسن روحانی در حوزه اقتصاد نمره مرودی دادند.
کد خبر: ۸۶۹۳۳۸۸
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج، در یک چشم به هم زدن سه سال از عمر دولت حسن روحانی گذشت، اما هنوز خبری از عملی شدن وعده های اقتصادی آقای رئیس جمهور نیست! حدود 1100 روز پیش رئیس دولت تدبیر و امید عمده شعارهای انتخاباتی خود را بر محور بهبود معیشت مردم به ویژه از راه گسترش تعاملات بین المللی متمرکز کرد، اما با وجود پیروزی در انتخابات نتوانست به این وعده ها جامه عمل بپوشاند. شاید کاهش تورم تنها دستاورد اقتصادی دولت حسن روحانی باشد که آن هم بنا بر اعتقاد بسیاری از صاحب نظران اقتصادی هیچ ارتباطی به عملکرد دولت تدبیر و امید ندارد.

اقتصاددانان معتقدند که تخلیه شد فنشار تورمی و انتظاراتی که انتخابات سال 92 و تغییر مسیر مذاکرات هسته ای در جامعه ایجاد کرد اصلی ترین دلیل کاهش تورم به شمار می روند. برخی دیگر از اقتصاددانان هم دلیل اصلی کاهش تورم را نبود تقاضا در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم می دانند. در حال حاضر اقتصاد ایران با گذشت سه سال از فعالیت دولت روحانی در رکود بسیار عمیقی قرار گرفته که نمونه آن را در سالهای بعد از پیروزی انقلاب کمتر می توان پیدا کرد. اکثر واحدهای تولیدی در حال تعطیل شدن است و یا با حدود 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می کند. همین مسئله موجب شده تا شمار کسانی که شغل خود را در سه سال گذشته از دست داده اند، افزایش یابد.

به گزارش نسیم آنلاین، سیاستهای پولی و مالی هم وضعیت بسیار بحرانی را در دولت روحانی می گذراند. رقم نقدینگی از 492 هزار میلیارد تومان دولت احمدی نژاد به 1017 هزار میلیارد تومان رسیده و پایه پولی هم رشد بسیار زیادی کرده است. بودجه جاری کشور هم در عرض سه سال فعالیت دولت روحانی یک رکورد عجیب از خود به جای گذاشته و تا دو برابر افزایش پیدا کرده است.

بازار سرمایه هم به هیچ وجه اوضاع مناسبی ندارد و اکثر صنایع حاضر در بورس در حال زیان دادن هستند. حتی کار به جایی رسیده که محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت دولت روحانی خودش شخصا در مجلس لب به افشاگری می گشاید و اعلام می کند که در صنعت کشور شاهد یک فاجعه هستیم. حالا با وجود این اتفاقات تلخ در اقتصاد کشور و در آستانه 24 خرداد یعنی سالروز انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین رئیس جمهور ایران، در خصوص عملکرد اقتصادی دولت وی و نمره تیم اقتصادی دولت تدبیر از 21 اقتصاددان سوال کردیم که مشروح این اظهارات در جدول زیر است:

 

ارسال نظرات