دو عضو هیات مدیره این بانک بدون هرگونه سابقه در مدیریت نظام بانکی کشور، بر کرسی‌های ریاست و عضویت در هیات مدیره این بانک تکیه زده اند.
کد خبر: ۸۶۹۳۳۹۴
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حاشیه های بانک رفاه کارگران گویی که قرار نیست به انتها برسد، پیشتر شراکت در صرافی مدیرعامل با برادر رئیس جمهوری و این اواخر پرداخت مابه التفاوت حقوق چند صد میلیونی علی صدقی به صدر اخبار جسته بود، اما این بار نوبت به دو عضو هیات مدیره این بانک رسیده که بدون هرگونه سابقه در مدیریت نظام بانکی کشور، بر کرسی های ریاست و عضویت در هیات مدیره این بانک تکیه زده اند.

محمد حسین مهدوی عادلی، رئیس کنونی هیات مدیره و دومی نجات امینی عضو هیات مدیره؛ اولین گزینه با حفظ سمت عضویت در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را عهده دار بوده و دومین گزینه هم از قرار معلوم، همچنان معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی را برعهده دارد. اما تزریق دو مدیر نا آشنا به ساختار نظام بانکی از سازمان تامین اجتماعی به ترکیب هیات مدیره بانک رفاه کار گران با چه نیتی اجرایی شده است؟

ازقرار معلوم، بخش عمده سهام بانک رفاه کارگران متعلق به سازمان تامین اجتماعی بوده، ازاین رو برداشت کلی این ذهنیت را متبادر خواهد ساخت که با توجه به اصل سهامداری، حضور این دو گزینه بلا مانع باشد اما واقعیت چیز دیگری است. چرا که در عمل این بانک تجاری به مرکز تامین منابع مالی بنگاههای زیان ده تحت پوشش این سازمان تبدیل شده و نتیجه آن، سرازیر شدن عمده منابع مالی آن به سمت شرکت های نه چندان سرپای  این سازمان عریض و طویل خواهد بود.

به تازگی بانک رفاه کارگران اعلام داشته که پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه ها را با مشارکت این بانک به مرحله اجرایی می گذارد اما اشاره ای به میزان بدهی نکرده است. بنا به این گزارش ، از همینجا می توان به نیت تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی هم پی برد که با تزریق دو مدیر بدون سابقه بانکی به ترکیب هیات مدیره بانک رفاه کارگران ،بیشتر می کوشد تا با منابع بانک به  رفع چالش های مالی سازمان وشرکت های تحت پوشش خود مبادرت ورزد.

سازمانی که در یک دهه اخیر ایام پرفرازو فرودی را پشت سر گذارده و کویر تشنه شرکت های آن برای  سیراب شدن به میلیاردها تومان نقدینگی بانک رفاه کارگران نیاز خواهند داشت.

آمارهای شبه رسمی بیان می دارند که بانک رفاه در هشت ماهه سال 94  معادل  1هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده که طبق این آمار از رقم اعطایی مبلغ در حدود 200میلیارد ریال یعنی بیش از 10 درصد از وام‌های اعطایی در ردیف مبالغ غیرقابل‌وصول قرار دارند که باوجود مشکلات منابع بانکی،  این مساله می‌تواند در بلندمدت برای بانک مشکلات بیشتری را به وجود آورد زیرا  بانک رفاه ازجمله بانک‌هایی است که با معضل معوقات بانکی روبرو است.

در آخرین صورت مالی بانک رفاه آمده که هزینه مشکوک الوصول به رقم 12.624.589 میلیون ریال رسیده که نسبت به ابتدای سال 94 با رقم  12.108.837 میلیون ریال با افزایش تقریبا  4 درصدی مواجه شد. 

هر چند که تسهیلات سررسید شده که اقساط آنها پرداخت نشده به دو برابر افزایش یافته است و از رقم 3.294.257 میلیون ریال در ابتدای سال به رقم 6.125.952 میلیون ریال رسیده است و باید به این ارقام معوقات 3.477.294میلیون ریالی بانک رفاه را نیز افزود.

صرفنظر از پرداختن بیشتر به  چالش های درونی این بانک ، اما واقعیت این است که با وجود بحران مالی در اقتصاد کنونی  کشور، چنانچه سهامدار اصلی بخواهد که این بانک درگرداب کمبود منابع مالی غرق نشود ، چاره ای جز تغییر در ترکیب هیات مدیره و تمرکز بر مدیرانی نام آشنا در صنعت بانکداری نخواهد داشت درغیر اینصورت ، آشنا نبودن دو عضو هیات مدیره بانک رفاه کارگران به فرازو فرود فعالیت در بانک، این دو عضو هیات مدیره را به ماشین امضا مبدل کرده و چالش های بزرگتری را برای  این بانک به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظرات