جعفری گفت : اوقات فراغت نسل امروز در مقایسه با نسل های گذشته دارای تفاوت های چشمگیری است.
کد خبر: ۸۶۹۳۵۱۰
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳

خبرگزاری بسیج،مرکزی:گروه ورزشی

نسل گذشته اوقات خود را به همراه کار و تفریح می گذراندند اما گسترش شهرنشینی سبب شد تا خانواده های کمتری از توان فرزندان برای تولید مایحتاج خانواده استفاده کنند و به تبع نسل امروز دارای اوقات فراغت بیشتری باشند.

روشهای متفاوتی برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان وجود دارد که استفاده درست از این اوقات می تواند حتی در تعیین مسیر زندگی افراد موثر باشد.

دانش آموزان هر چند در طول 9ماه تحصیلی دارای اوقات فراغت محدودتری هستند ولی پس از اتمام امتحانات خرداد و تا شروع سال تحصیلی جدید دارای اوقات فراغت بیشتری هستند که می توانند باتوجه به علایق و استعدادها برای این ایام برنامه هایی را انتخاب کنند

اوقات فراغت تابستان از مهمترین زمانهای اجرا برنامه ریزیهای انجام شده متولیان فرهنگی برای قشر جوان و نوجوان است. برنامه هایی که با توجه به نوع مخاطبین پیش بینی و ضمن داشتن نشاط به داشتن محتوای فکری و فرهنگی برنامه ها نیز توجه می شود.

امسال که با اتمام زودتر از موعد امتحانات دانش آموزان به دلیل ماه رمضان، می طلبید که  برنامه ریزی های مسئولین برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در تفرش کمی بیشتر سرعت گرفته تا تجربه های سالهای گذشته تکرار نشود.

هر چند اقداماتی توسط برخی از ادارات، نهادها و حتی گروههای مردمی در حال برنامه ریزی است اما هنوز جلسات شهرستانی اوقات فراغت در تفرش برگزار نشده است.

تجربه های سالهای گذشته گویای این قضیه است که نتایج نامطلوبی از نبود یا وجود سهل انگاریها در برنامه ریزی برای اوقات فراغت در شهرمان و در سالهای گذشته مشاهده شده است. به طور مثال سال گذشته با وجود گذشت بیش از نیمی از ایام اوقات فراغت نوجوان و جوانان، مسئولان و متولیان این امر هیچ برنامه علمیاتی برای این قشر ارائه نکردند و در جلسات پایانی که تقریبا در اوایل مردادماه برگزار می شد صرفا مصوباتی بر همکاری با گروههای مردمی ارائه شد.

امیر احمد جعفری مدیر قرارگاه فرهنگی شهدای تفرش، عدم هم افزایی بین ارگانهای متولی جهت برگزاری کلاسهای اوقات فراغت را از آسیبهای برنامه اوقات فراغت در تفرش دانست و گفت: هم افزایی چندانی بین ارگانها و ادارات متولی در سطح شهرستان وجود ندارد. البته کلاسها و برنامه هایی اجرا می شود ولی برخی از ادارات به محتوا و انتخاب مربیان توانمند توجه ندارند.

احمدجعفری اظهار کرد: در ایام اوقات فراغت، موسسات خصوصی به دنبال کسب منابع مالی هستند و ارگانها نیز تنها به برگزاری برنامه بسنده می کنند.

وی به نحوه برگزاری کلاسها اشاره و ادامه داد: اگر کلاسها در قالبهای تفریحی و با استفاده از روشهای تربیتی متفاوت برگزار شود می تواند دارای آثار موثرتری باشد.

مدیر قرارگاه فرهنگی شهدای تفرش در خصوص فرصتهای برنامه اوقات فراغت در تفرش بیان کرد: شناسایی و تقویت توانمندیها و ظرفیتهای نوجوانان و جوانان مهمترین فرصت برنامه های اوقات فراغت است. استعدادهایی که شاید در محیطهای مدارس شناسایی نشده اند در این ایام می توانند شناسایی شوند.

احمد جعفری همدلی و هم افزایی بین اقشار مختلف را از فرصتهای دیگر برنامه های اوقات فراغت دانست و افزود: قاعدتا نوجوانان و جوانان محله و خیابانهای مختلف ممکن است ارتباط چندانی با هم نداشته باشند ولی از طریق برنامه های اوقات فراغت با محوریت مساجد می توان این همدلی و هم افزایی را ایجاد و تقویت کرد.

وی به آسیبهای ناشی از بی توجهی به برنامه های اوقات فراغت اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به وجود زمان بیکاری زیاد نوجوانان و جوانان در طول روز و کنجکاوی آنها، ممکن است آنها با فضاهایی دیگر آشنا شوند و حتی به بزهکاری نیز کشیده شوند.

مدیر قرارگاه فرهنگی شهدای تفرش به عدم پیگیری جدی متولیان امر در خصوص اوقات فراغت اشاره و اظهار کرد: هر چند بسیاری از ادارات در این خصوص ابلاغیه دارند ولی با این تفاسیر، اخبار چندانی از برنامه ریزی ها شنیده نمی شود.

احمد جعفری در خصوص اجرای سومین سال برنامه "تابستانی پر از اردو" در تابستان امسال گفت: برنامه هایی با محوریت مساجد پیش بینی شده است و در صورت تامین اعتبار اردوهایی نیز برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: این طرح اگرچه در سال گذشته با کیفیت مطلوب و با حضور 180 دختر و 400 پسر در شهرستان تفرش انجام شد ولی هنوز قولهای مسئولین برای تامین اعتبار برای این برنامه تاکنون محقق نشده است.

انتظار می رود مسئولین شهرستان هم با توجه به اهمیت اوقات فراغت برای جوانان و نوجوانان با وجود هجمه های فرهنگی دقت بیشتری به این مسئله داشته و حتی از پایان اوقات فراغت سال قبل برای سال جدید برنامه ریزی کنند.

تجربه نشان داده که هر زمان مسئولین با توجه بیشتر و هماهنگی و همدلی کاری را در شهرستان آغاز کرده اند با موفقیت همراه بوده است. در این امر خطیر نیز چشم انتظار نتایج مطلوب عملکرد ادارات عضو ستاد اوقات فراغت شهرستان با هماهنگی، همدلی و برنامه ریزی بهتر می مانیم.
ارسال نظرات