یادداشت/حسن طلایی:

رسم و رسوم عشایر شاهسون در ماه مبارک رمضان

پیشینه تاریخی ماه مبارک رمضان در میان ایلات و عشایر مغان زبانزد عام و خاص بوده بطوریکه این قشر زحمتکش به آداب رسوم ملی و مذهبی پایبند هستند.
کد خبر: ۸۶۹۳۵۸۶
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، عشایر به مردمانی گفته می‌شود که عموما زندگی خود را از دامداری اداره می‌کنند و به همین دلیل معمولاً هر سال از ییلاق به قشلاقو بالعکس کوچ می‌کنند. عشایر بطور سنتی دارای اقامتگاه ثابتی نیستند و نوع مسکن آنان به گونه‌ای است که امکان جمع آوری و نصب مجدد آن وجود دارد.

«
ایلات و عشایر شاهسون مغان به مانند 32 قبیله ایل سون به روزه داری اهمیت فوق العاده ای قایل هستند و مردانی پاک، ساده، وطن پرست، غیور، متعصب به امور دینی و مذهبی و موطن ایران اسلامی و بدون گرفتن اجر و مزد به دفع تجاوزات بیگانگان بارها در تاریخ ایران اسلامی حماسه ساز بودند.

عشایر این منطقه به آداب و رسوم ملی، مذهبی و اجتماعی پایبند هستند و به سال و ماه و روز و مناسبتها توجه ویژه ای دارند، ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم هم یکی از مهمترین ماههای سال که قبل از شروع این ماه اهالی روستا دور هم جمع شده و به غبارروبی و تمیز کردن مساجد اقدام می کنند. ماه مبارک رمضان از سال دوم هجرت توسط پیامبر اکرم (ص)شروع و در آخر این ماه هفتم رمضان اولین بار در تاریخ اسلام حکم ذکات و فطری معمول شد.

از زمان پذیرش و قبول اسلام در میان ایلات و عشایر این ماه مبارک معمول و مردم عشایر مغان از این قضیه مستثنی نیستند، از قدیم الایام براساس جایگاه ستارگان در آسمان معیار تشخیص اذان و سحری محسوب می شد و مدتی هم بانگ خروس در بیداری مردم برای سحری و افطار نقش اساسی موذن را ایفا میکرد.

درمیان بعضی طوایف عشایر خبردار کردن از پشت بام توسط فرد مشخص روستا در هنگام سحری از دیگر روش معمول برای افطار و سحری محسوب می شد.به حمد خداوند متعال و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروزه زنگ ساعت و پخش اذان ار بلندگوی مساجد جای همه عوامل بیدار کننده فوق را گرفته است.

از روز های حساس و مهم این ماه مبارک 19 و 21 و 23 رمضان در میان تمام ملیتهای ایرانی بخصوص در میان ایلات و عشایر آذربایجان که از آن تحت عنوان شب های قدر یاد می شود می باشد.مردم عشایر این منطقه نسبت به این شبها احترام خاصی به خاطر ضربت و شهادت حضرت امام علی (ع)قایل هستند و همیشه در طول تاریخ شیعه این روزها از تقدسات خاصی برخوردار است.

مردم عشایر منطقه در این روزها مشغول راز و نیاز و مناجات با خدای متعال هستند، نذر و افطاری در این روزها در بین ایلات و عشایر این منطقه مرسوم است آخرین شب ماه رمضان ،شب کنار گذاشتن فطریه هست که سرپرست خانوار برای هر نفری 3 کیلو گندم پول به نرخ روز محاسبه و اگر مهمان شب هم داشته باشد فطری او را نیز حساب می کند.

از رسومات دیگر این ماه در عید سعید فطر، صله ارحام، دید و بازدید با فرد مریض الحال روستا و ادای تسلیت برای فردی که عزادار است.

یادداشت:حسن طلایی کورعباسلو کارشناس ارشد و پژوهشگر عشایر آذربایجان

ارسال نظرات
آخرین اخبار