با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی چگونگی تشخیص درستی و نادرستی مطالب منتشر شده در آنها ، به معضلی برای کاربران تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۹۳۶۷۰
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و عضویت روزافزون ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، با وجود مزایایی که این شبکه‌ها دارند، مانند آسانی ارتباط با یکدیگر، آسیب‌هایی هم متوجه کاربران می‌شود که می‌تواند تبعات سنگینی به همراه داشته باشند.

تا چه حد به اخبار فضای مجازی اطمینان داشته باشیم؟


یکی از این آسیب‌ها نشر محتواهای غیر مستند، دروغ و خلاف واقع است. که با اهداف مختلف در این شبکه‌ها منتشر شده و برای پر مخاطب بودن به شدت از احساسات خوانندگان سوء استفاده می‌گردد.

حتماً سخنانی از قول مشاهیر مثل کورش کبیر، پرفسور سیمعی، سردار سلیمانی و ...  را شنیده‌اید که نشر می‌شود و ما هم می‌خوانیم و می‌پذیریم.

واقعاً دلیل این پذیرش سریع چیست؟ چه می‌شود که این مطالب را حتی سریع نشر می‌دهیم؟

آیا به مستند بودن مطالب توجه کرده‌ایم؟

گروهی دیگر از مطالب هم هستند که انتهای مطلب پر است از سندها و نام‌های دهان پرکن و بعضاً سخت یا لینک‌هایی از سایت‌های معروف و غیر معروف!

اما آیا این سندها همیشه صحیح و معتبر است؟

تا چه حد به اخبار فضای مجازی اطمینان داشته باشیم؟

برای مثال در این شبکه‌ها به مطالب تاریخی با استناد به چندین کتاب برخورده‌اید در بسیاری موارد نتایج جالبی به‌دست می‌آید که اصلاً مطالب مذکور در سندهای متعدد قرار داده شده وجود خارجی ندارد، یا لینکی که از سایتی معروف و معتبر به آن استناد شده مربوط به مطلب دیگری است که به دلیل عدم حوصله، مخاطب به آن لینک نمی‌رود، و یا در اغلب مواقع سند ارائه شده اصلاً معتبر نیست ، مثلاً  از وبلاگ شخصی یک فرد عادی برداشته شده است.

در مورد  دیگر می‌توان به تصاویری اشاره کرد با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ تدوین می‌شود.

 درنتیجه  بسیار مهم است، مطالبی را که می‌خوانیم ابتدا از نظر مستند بودن و بعد معتبر بودن سند بررسی کنیم

با وجود گفته‌های قبلی چطور می‌شود که ما مطالب را می‌خوانیم و مثل بسیاری دیگر از آن رد نمی‌شویم، و بعد از خواندن، حتی به طور وسیع آن را منتشر می‌کنیم؟

بله درست حدس زدید سوء استفاده از احساسات شما!

استفاده از نام کسانی که شما دوستشان دارید، یا سخنانی مثل "اگر غیرت ایرانی داری آن را منتشر کن"، " نشرش کن تا هم‌وطنانت با خبر شوند" و از این دست جملات تهییج کننده.

تا چه حد به اخبار فضای مجازی اطمینان داشته باشیم؟

به طور کلی  از علایق مذهبی، سیاسی، فرهنگی، قومیتی، ملیت و بسیاری از علایق و احساسات دیگر خوانندگان سوء استفاده می‌شود تا اهداف طراح مطلب اجرایی شود، که معمولاً این اهداف با منافع خوانندگان مغایر است.

در آخر تبعات بعضاً سنگین (پزشکی، مذهبی و سیاسی و...) این مطالب متوجه مخاطبانی خواهد بود که با اعتماد و نشر و حتی عمل به آنها دچار مشکلات متعددی در فضای واقعی زندگی‌شان می‌شود.

هوشیار و مراقب باشیم.
ارسال نظرات