بی شک از صدر اسلام تاکنون علمای دینی همواره نقش مهمی در تبین اصول اعتقادی مردم داشتند که این مهم برگرفته از سیره پاک پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین (ع) بوده و هست.
کد خبر: ۸۶۹۳۸۵۶
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، با نگاهی گذرا به جنبش‌ها و قیام‌های عدالت خواهانه و اصلاح طلبانه در تاریخ معاصر کشورمان به ویژه از مشروطه تا انقلاب اسلامی به وضوح می توان نقش برجسته و ارزشمند روحانیون و مبلغان را دریافت و برتاثیر سخن و عمل آنان صحه گذاشت.

 

بنابراین تردیدی نیست که در حرکت های مصلحانه کنونی و نهادینه کردن فرهنگ ها و باورهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست نیز، می بایست با راهبری، هدایت، حمایت و پشتیبانی این قشر فرهیخته بهره مند شد و چنانچه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد آن بودیم.

 

پدیده شوم قاچاق از مظاهر عمده توطئه خبیثانه استکبار جهانی

براساس این مقدمه باید تاکید شود که پس از ناکامی استکبار جهانی در شبیخون فرهنگی به نظام جمهوری اسلامی مقدسمان، دشمنان قسم خورده ملت ما، سناریوی تشدید تحریم ها و محدویت های اقتصادی را سرلوحه توطئه ها و برنامه ریزی های پوشالین خود ساختند که به با اطمینان می توان گفت ایجاد پدیده شوم قاچاق کالا از مظاهر عمده و روشن این توطئه‌ها و خباثت‌ها است.

 

باید تاکید شود که پدید قاچاق و مبارزه با آن به چنان درجه ای از اهمیت رسیده است که مقام عظمای ولایت( مدظله العالی) در فرمان های متعددی در سال 81 با دستور تشکیل «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» بر مبارزه جدی با این پدیده شوم  تاکید داشتند و این درحالی است که آیات عظام و مراجع تقلید همچون حضرت آیت الله خامنه ای(دامه برکاته)، حضرات آیت الله نوری همدانی(دامه برکاته)، مکارم شیرازی(دامه برکاته)، آیت الله صافی گلپایگانی(دامه برکاته) فاضل لنکرانی(ره) و آیت الله محمد تقی بهجت(ره) نیز در باب مکاسب و یا استفتائات صورت گرفته، خاصا و عاما، حکم شرعی قاچاق کالا را اعلام داشته اند.

 

پیامدهای اقتصادی قاچاق کالا

تجارت قانونی و شفاف، دولت را قادر می سازد تا بتواند تحقق درآمدهای آینده خود را از محل حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی پیش بینی کند و این امکان را برای دولت فراهم می کند تا ضمن عدم اتکا کامل به درآمدهای نفتی، سیاست های بازرگانی اتخاذ شده را به منظور بهبود وضعیت اقتصاد ملی به طور دقیق اعمال کرده و نتایج مورد انتظار خود را محقق سازد.

 

باید تاکید کرد که قاچاق کالا باعث عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده دولت، اتلاف منابع ارزی، ضعیف شدن توان پیش بینی اوضاع اقتصادی برای عاملان اقتصادی و ایجاد فضای رقابتی نابرابر برای تولید داخلی، بیکاری و غیره خواهد شد.

 

قاچاق کالا، باعث نابودی ششصد هزار فرصت شغلی در کشور می‌شود

براساس آمار سازمان بین المللی کار، هریک میلیارد دلار قاچاق کالا یک صد هزار فرصت شغلی را در کشور مقصد از بین می برد، زیرا که کشورمان دارای جمعیت جوان بوده و با سیر صعودی فعالان جویای کار روبه روست و با ورود 6 میلیارد دلار قاچاق کالا حدود ششصد هزار فرصت شغلی در کشور نابود می شود.

 

همچنین نباید از این نکته غافل شد که با توجه به این که حجم کل قاچاق در کشورمان تقریبا حدود ۱۲ میلیارد دلار  است، به سادگی می توان محاسبه کرد که این حجم از قاچاق چه بلایی بر سر اشتغال در کشور می آورد.

 

البته باید اذعان کرد که قاچاق کالا باعث کاهش تولیدات صنعتی داخلی شده و فرصت های سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال مولد و موثر در رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می برد زیرا قیمت کالاهای قاچاق عرضه شده در بازار به مراتب پایین تر از قیمت کالاهای تولید شده داخلی است.

 

ناگفته نماند که یکی از دغدغه های همیشگی جوامع بشری توزیع درآمد نامناسب و شکاف طبقاتی است و کشورها در پی کم کردن فاصله ی طبقاتی و توزیع مناسب تر درآمد در جامعه بوده و آن را یکی از اهداف مهم برنامه های توسعه ی خود به شمار می آورند. زیرا که از سویی وجود فقر و فاصله طبقاتی زمینه ی مناسبی برای جذب اقشار کم درآمد به فعالیت های غیر رسمی از جمله قاچاق می شود و از سویی دیگر قاچاق خود باعث ایجاد و تشدید نابرابری و طبقاتی شدن جامعه می شود یا به عبارتی دیگر می توان گفت که قاچاق به دلیل سودآوری بسیار بالا، به سرعت باعث می شود تا قشر محدودی از جامعه ثروت های هنگفتی را کسب کنند.

 

تاثیر منفی قاچاق بر بهداشت و سلامت جامعه

همچنین باید تاکید کرد که علاوه بر عارضه ها و پیامدهای مطرح شده در سطح اجتماعی، تاثیرگذاری قاچاق کالا بر سطح بهداشت جامعه نیز حائز اهمیت است و از آنجاییکه کالاهای قاچاق از جمله محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی بدون نظارت وارد کشور می شوند، بسیاری از آن ها فاقد استانداردهای لازم بوده و امنیت بهداشتی و سلامت جامعه را تهدید می‌کنند.


به گفته کارشناسان مربوطه کشورمان یکی از رکورداران  مصرف لوازم آرایشی در جهان است که بخش عمده این کالا، قاچاق، تقلبی و غیر استاندارد هستند، آمارها نشان می‌دهند که بیش از 6200 نوع فراورده ی آرایشی و بهداشتی با مارک های معروف وارد کشور می شود و باید تصریح کرد که لباس های مستعمل و دست دومی که به صورت فله ای از کشورهای دیگر به صورت قاچاق وارد کشور می شود  بهداشتی نبوده و عوارض و بیماری های فراوانی را برای مصرف کنندگان آنها به دنبال خواهند داشت.

 

در پایان ذکر ایند نکته ضروری به نظر می رسد که مردم و مسوولان با بسیج همگانی  با ایجاد راهکارهای مناسب از طریق هم اندیشی با نخبگان و کارشناسان مجرب، برای مبارزه جدی با پدیده قاچاق اهتمام بیشتری به خرج دهند و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» مزین شده است، گام مهمی در رونق اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان بر دارند، همچنین روحانیون معزز نیز در این ماه مبارک رمضان می توانند در این فرصت مغتنم موعظه، ارشاد و تبلیغ، نقش پر رنگ و تاریخی خود را ایفاد کنند و از زبان ارشاد و موعظه برای مقابله با این پدیده شوم استفاده کنند.

ارسال نظرات