رسول مشتاقیان اظهار داشت: در شهرستان میبد در حوزه صنایع دستی ظرفیت زیادی برای ایجاد شغل و عمل به اقتصاد مقاومتی داریم.
کد خبر: ۸۶۹۴۱۳۱
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری میبد بیان داشت: مهمترین چیزی که فعلا در میبد می تواند ثبت جهانی شود، زیلو است.

وی ثبت شدن زیلوی میبد بعنوان یک اثر جهانی را مستلزم فعالیت کارگاههای زیلوبافی جهت افزایش سطح کمی و کیفی دانست و افزود: در شهرستان میبددر حوزه صنایع دستی ظرفیت زیادی برای ایجاد شغل و عمل به اقتصاد مقاومتی داریم هرچند اکنون تعداد کارگاهها خیلی کم است و ما در حال پی ریزی برای ایجاد کارگاههای زیلو، سفال، سرامیک و دیگر صنایع دستی هستیم.

وی در ادامه ایجاد مرکز صنایع دستی در میبد را بسیار راهگشا دانست و اضافه کرد: این مرکز قرار است در محل قبلی اداره میراث فرهنگی میبد در کوی علی آّباد(مدرسه مهدیزاده سابق) تکمیل شود.

رسول مشتاقیان سر و سامان دادن به صنایع دستی میبد خصوصا سفال و سرامیک را بالاترین اولویت این اداره دانست و گفت: کارگاهها و فروشگاههای صنایع دستی میبد در شهرک کارگاههای تولید صنایع دستی این شهرستان، اجناسی غیربومی را به فروش می گذارند و باید با رفع موانع و مشکلاتشان از طریق پیگیری در اتحادیه یا صنفی که قرار است برای آنها ایجاد بشود، این مشکل را حل کنیم.

وی اظهار داشت:متاسفانه اکنون کارگاههای سفال و سرامیک، هیچ صنف و اتحادیه ای ندارند اما ما درحال نامه نگاری و دعوت از صاحبان صنایع دستی برای تکمیل این امر هستیم.

وی افزود: کارگاههای تولیدی سفال و سرامیک می توانند با کمک اداره بازرگانی شهرستان، پروانه فروشگاهی با عنوان "صنایع دستی میبد" با 30 درصد تخفیف و معاف از مالیات دریافت کنند تا از این طریق از فروش اجناس غیربومی جلوگیری شود.

مشتاقیان با بیان اینکه بسیاری از این کارگاهها پروانه فروش لوازم خانگی دارند و باید تصحیح شود، افزود: از جمله حمایتهایی که می توان از هنر سفال و سرامیک شهرستان داشته باشیم، ایجاد مرکز گل­شویی، تبلیغات مناسب و امکان دادن به آنها برای شرکت در نمایشگاههای مختلف است.

وی افزود: درحال حاضر کارگاههای صنایع دستی میبد بدلیل مشکلاتی که دارند تولیدات بومی بسیار پایینی دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی میبد بیان داشت: متاسفانه اکنون سفال و سرامیک میبد درجا زده است و روی به تجارت آورده است و آنچنان به کیفیت صنایع دستی بومی اهمیت نمی دهند.

وی همچنین در زمینه ایجاد مشاغل خانگی بیان داشت: در این زمینه مشاغلی همچون کاربافی بالاخص با مشارکت دهیاریها و بخشداریها در روستاها مورد حمایت قرار گرفته اند و تعداد زیادی از متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی برای دریافت وام به بانک معرفی شده اند.

مشتاقیان همچنین حرفه چلنگری در ندوشن را بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: این حرفه می تواند برای ندوشنی ها علاوه بر یک هنر دستی، درآمد خوبی هم داشته باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد، عنوان تابلوی "سفره خانه شاه عباسی" را نادرست دانست و گفت: این تابلو باید رویکردی تاریخی و فرهنگی داشته باشد اما متاسفانه عنوان سفره سرا برای این مجموعه، بیشترین تمرکز گردشگران را روی رستوران آن کرده است درحالیکه در این مرکز علاوه بر جاذبه های دیدنی خاص خود، موزه های چهارگانه­ی نگاه و طبیعت، زیلو، سفال و پست برای گردشگران برپا شده است.

میبدخبر
ارسال نظرات