خبرهای داغ:
دولتی که شرمنده کرمانشاهی هاست؛

رونمایی از گیلانغرب به عنوان یکی از بیکارترین شهرهای کشور/ هدر رفتن پتانسیل های جوانان در بی برنامگی مسئولان

گیلانغرب با وجود ظرفیت و بسترهای فراوان به یکی از بیکارترین شهرهای کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۹۴۶۳۲
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلانغرب، در سال گذشته و بر اساس اظهارات برخی مسئولان شهرستانی نرخ بیکاری در گیلان غرب بیش از ۵۰ درصد عنوان شد و هم اکنون هم رتبه اول استان کرمانشاه را دارد. حقیقت این است که رفع این مشکل نیازمند جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است که باید بستر آن توسط دولت فراهم شود.

 

گیلانغرب اگرچه در سخن و ظاهر نام دومین شهر مقاوم کشور در هشت سال دفاع مقدس را یدک می کشد اما بیکاری به شدت دامن گیر آن است.

 

این شهر به واسطه قرار گرفتن در بن بست فیزیکی، عدم اهتمام دولت به توسعه اشتغال و بسترهای موجود، فاصله با مرکز استان و همچنین به دلیل ضعف زیرساخت ها و روند کند و دست و پا گیر بروکراسی اداری برخی ادارات، بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری در آن ندارد لذا باید شرایط برای ورود سرمایه گذاران به این شهرستان را فراهم شود.

 

در شهرستان گیلانغرب علی رغم ظرفیت های موجود مانند خط لوله های گاز متان، وجود بازارچه مرزی، وجود معادن قیر طبیعی، سد زاگرس، دایک گیلانغرب و سد شرفشاه و عرصه های تفریحی و گردشگری،حوزه باغداری و کشاورزی متاسفانه حرکت موثری در حوزه رفع بیکاری و تبیین اشتغال پایدار در این شهرستان صورت نگرفته است.

بی توجهی به ظرفیت های موجود گیلانغرب

 

محمد رضا محمدی که خود فارغ التحصل دانشگاه و اکنون بیکار است در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: اگرچه تولید شغل در بنیانی ترین نوع آن از وظایف دولت است اما در گیلانغرب این مهم هیچوقت تحقق پیدا نکرده است.

 

این فارغ التحصیل رشته  زبانهای خارجی گفت: اگرچه بنده تا کنون در رشته خودم نتوانسته ام صاحب شغل شوم اما دولت متاسفانه در بسترهای دیگر هم که در شهرستان گیلانغرب موجود است با جدیت  وظیفه اشتغالزایی خود را انجام نداده است. به عنوان مثال یکی از بسترها که شاید بتوان از آن یاد کرد عبور خط لوله های گاز متان از شهرستان گیلانغرب به کشور عراق است که می تواند یک ظرفیت خوب برای ایجاد پتروشیمی در این شهرستان به منظور رفع مشکل بیکاری ایجاد کند اما این مهم اصلا مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

یکاری مهندسین کشاورزی با وجود ثبت نام در طرح باغبانی

 

سجاد بهشتی یکی از فارغ التحصلان رشته کشاورزی در گیلانغرب در گفتگو با خبر نگار مطلع الفجر با اشاره به وضعیت بد بیکاری در شهرستان گیلان غرب تصریح کرد: ما به عنوان  مهندسین بیکار کشاورزی گیلانغرب که 5 سال است در طرح باغبانی ( تنگه حاجیان) ثبت نام و تمامی هزینه ها را پرداخت کرده ایم و تا کنون بلاتکلیف هستیم. این در حالی است که مدیریت جهاد کشاورزی گیلانغرب باز شدن این گره را توسط مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه می داند. این تنها سوسوی امید ما برای نوعی اشتغال بود اما سالهاست که محقق نشده است.

 

بهشتی اظهار داشت: بنده به نمایندگی از گروهی از مهندسین بیکار کشاورزی گیلانغرب از مسئولان و خصوصا دولت استدعا دارم که حوزه اشتغال برای فارغ التحصیلان را جدی بگیرند و بستر را از کانال های ذیصلاح به منظور استفاده از این ظرفیت های پای کار فراهم کنند.

 

هدر رفتن معادن قیر طبیعی در حوزه اشتغالزایی

 

یکی دیگر از بسترهای اشغالزایی در گیلانغرب که در سایه عدم توجه کافی دولت در استانه رکود و سکونی بیش از پیش است استفاده سنتی و برداشت های بدون فراوری از معادن قیر طبیعی است که مانع دسترسی به سود واقعی برای معدن داران منطقه می شود. ۷۵ درصد قیر طبیعی کشور در گیلانغرب است و حال نزدیک  ۴۰ معدن در این شهرستان فعال بوده اما مشکل این است که این مواد طبیعی به صورت خام فروخته می شود.

 

یکی از معدن داران گیلانغرب در خصوص مشکلات  معادن  و اینکه چرا معادن نتوانسته اند سهمی در اشتغالزایی شهر داشته باشند، گفت: از معدن داران حمایت های لازم صورت نمی گیرد و یکی از مشکلات حاد نبود کارخانه فراوری قیر طبیعی در گیلانغرب است.

 

وی افزود: ما مجبوریم برداشت هایی که از معادن با هزار بدبختی انجام می دهیم را به صورت سنتی و خام بفروشیم که در واقع برای ما فقط زحمت آن باقی می ماند.

 

در بودجه سال های گذشته دولت موظف شد که ۲۰ درصد مالیات قیر طبیعی، سهم تملک امور دارایی های شهرستان شود، اما این امر صورت نگرفت و در سال ۹۳ و ۹۴ نیز استمرار داشت.

 

گیلانغرب یکی از بیکارترین شهرهای کشور

 

کارشناس ارشد برنامه ریزی سیستم های اقتصادی  اظهار داشت: شهرستان گیلانغرب به عنوان یکی از شهرهای مرزنشین و همسایه با کشور عراق و با وجود مزیت های نسبی فراوان از نظر نیروی انسانی فعال و تحصیل کرده و ظرفیتهای ویژه یکی از بیکارترین شهرهای ایران محسوب می شود.

 

کیوان عظیم زاده تصریح کرد: ازجمله مهمترین علل و عوامل بیکاری در گیلانغرب عدم توجه و نادیده گرفتن مشکلات بیکاری از طرف مسئولان است چرا که مدتیست شاهد پیشرفت روز افزون شهرستانهای هم جوار از جمله سرپل ذهاب و قصرشیرین از نظر مساله اشتغال و درآمد نسبت به گیلانغرب هستیم. توجه مسئولان و نمایندگان به این شهرها باعث شده جوانان ما برای کار به این شهرها مهاجرت کنند.

 

وی تاکید کرد: از جمله راه های برون رفت از مشکل بیکاری فعال کردن بخش خصوصی و توسعه و توجه به اقتصاد دانش بنیان است چرا که دستگاه های دولتی از نظر نیروی کار دیگر اشباع شده اند و درصد کمی را می توانند پوشش دهند.

 

مشکلات موجود بر سر راه توسعه گیلانغرب

 

کرم محمدی  در گفتگویی با اشاره به تنگناهای موجود بر سر راه توسعه در گیلانغرب اظهار داشت: توسعه آبیاری کم فشار، نوسازی و توسعه صنایع تولید آجر و سفال، توسعه باغ ها، صنعت آبزی پروری، ایجاد زیرساخت های مناسب گلخانه ای، احیا واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال در حوزه کشاورزی و دامپروری، اجرای سامانه های های داربستی برای احداث تاکستان های مدرن، تامین سرمایه لازم برای فعال سازی واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تمام و ایجاد و توسعه دیگر واحدها از جمله مواردی است که در تهیه و تدوین سند توسعه پنج ساله به آنها توجه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه همواره بحث توسعه و اشتغالزایی مورد توجه بوده است،  ادامه داد: در صورت تحقق این مهم و بهره برداری مطلوب از ظرفیت های موجود زمینه رشد و توسعه بیش از پیش گیلانغرب فراهم می شود.

 

محمدی شمار واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در گیلانغرب را 29 واحد با سرمایه گذاری صورت گرفته 116 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این شهرستان به لحاظ شمار واحدهای صنعتی فعال و همچنین جذب سرمایه گذاری در این بخش رتبه 9 استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است.

 

فرماندار گیلانغرب حوزه اشتغال در معادن را بستری برای برون رفت از محرومیت و شمار پروانه های بهره برداری معدنی این شهرستان را 36 فقره با اشتغالزایی 378 تن اعلام کرد و ابراز داشت: این شهرستان دارای ذخیره قطعی 11 میلیون تن معادن شامل قیرطبیعی، گچ، آهک، سنگ و ذغال سنگ است.
 

وی به حوزه کشاورزی و بستر مورد تاکید این عرصه اشاره و اضافه کرد:  میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری به 118 هزار تن برابر با پنج و سه دهم درصد از مجموع سهم تولید محصولات کشاورزی استان کرمانشاه افزایش یافته است.
 

محمدی افزود: یکپارچه نبودن اراضی و در نتیجه روند کند توسعه روش های نوین کشاورزی و نیز وجود خرده مالکی و بهره برداری سنتی از منابع آب و خاک، کمبود زیرساخت های گردشگری، راه های ارتباطی نامناسب به ویژه راه گیلانغرب - سومار از جمله تنگناهای موجود در این منطقه است.

فرماندار گیلانغرب  نوسازی و توسعه زیر ساخت های بخش ها کشاورزی، بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع معدنی و تبدیلی، ارتقای بهره وری منابع آب و تعادل بخشی عرضه و تقاضای آن ، حفظ منابع پایه زیست محیطی را از راهبردهای اساسی برای برون رفت از مشکلات در گیلانغرب ذکر کرد.

ارسال نظرات