این طرح با هدف توسعه فضای سبز جنگل‌کاری حاشیه رود ارس و پایاب سدخداآفرین در شهرستان پارس آباد آغاز شد.
کد خبر: ۸۶۹۴۹۴۶
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پارس آباد در حاشیه اجرای این طرح اظهار داشت: جنگل های حاشیه ارس به لحاظ جلوگیری از طغیان رودخانه ای و ایجاد آشیان اکولوژیک برای پرندگان و جانوران از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا منابع طبیعی شهرستان پارس آباد حسب وظیفه سازمانی خود در حفظ و احیا و توسعه این جنگل ها از تمام توان کارشناسی خود استفاده می نماید.

عزیز جمالی، سطح جنگل کاری حاشیه رودخانه ارس در این شهرستان را در حدود 4 هکتار ذکر کرد و گفت: در این راستا مناطقی که عملیات بهره داری انجام گرفت و عرصه هایی که خالی از پوشش گیاهی درختی بود با گونه کاتالپا (جوالدوزک) که سازگار با اقلیم خشک و نیمه خشک منطقه است جنگل کاری شد.

وی افزود: بطور کلی در سال 1394 جنگل کاری های انجام گرفته توسط اداره منابع طبیعی در حدود 12 هکتار می باشد که 4 هکتار در حاشیه رودخانه ارس و 8 هکتار بصورت مشارکتی به منظور افزایش سطح فضای سبز منطقه در حاشیه کانال پایاب سد خداآفرین با امور منابع آب مغان جنگل کاری شده است که این طرح در سال 1395 نیز ادامه خواهد داشت.

جمالی عمده درختان حاشیه جنگل های ارس را شامل گونه های جنگلی خودرو سپیدار (یا سفید پلت)، گز، سنجد و سایر گونه های گیاهی علفی و خشبی دانست و گفت: به لحاظ رسیدن به سن بهره برداری این گونه های درختی، در راستای کاهش آتش سوزی های احتمالی جنگل های طبیعی حاشیه ارس و همچنین اجرای عملیات بهداشتی و پرورشی جنگل، طبق مقررات اداری اجرای این عملیات به پیمانکار واگذار تا در جهت حفظ و احیاء جنگل های حاشیه رودخانه ارس مطابق طرح بهره برداری انجام گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پارس آباد تصریح کرد: حفاظت و صیانت از جنگل های طبیعی همواره یک امری ضروری است و یکی از راهکارهای مهم صیانت از جنگل های طبیعی خودرو مانند جنگل های حاشیه رودخانه ارس گسترش زراعت چوب با گونه های سریع الرشدی مانند صنوبر خارج از توده های طبیعی است.

جمالی، عوامل تهدیده کننده جنگل ها را، آتش سوزی، هجوم آفت ها و گسترش بی رویه زمین های زراعی و شهری دانست و ادامه داد: در این ارتباط سازمان جنگل ها به لحاظ وظیفه ذاتی خود با تمامی عوامل تهدید کننده جنگل ها مقابله می کند.

وی با اعلام اینکه طرح بهره برداری جنگل های حاشیه رودخانه ارس به منظور عملیات بهداشتی و واکاری جنگل با گونه های سازگار با اقلیم منطقه انجام می شود، بیان کرد: هدف اصلی از این طرح، جمع آوری سرشاخه ها، مقطوعات پوسیده و خشک از کف جنگل و بهره برداری از عملیات بهداشتی جنگل بود که مقطوعات پوسیده ضمن جمع آوری، از جنگل خارج شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پارس آباد همچنین گفت: حفاظت و صیانت از جنگل های طبیعی، تامین نیاز چوبی داخل کشور از طریق طرح های زراعت چوب و افزایش سرانه فضای سبز منطقه از طریق احداث بوستان های روستایی و جنگل کاری های حاشیه جاده ها و کانال های آب از اهداف و برنامه های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پارس آباد در سال جاری می باشد.

جمالی خاطرنشان کرد: از اهمیت جنگل ها که منطقه مغان از مناطق خشک و نیمه خشک کشور محسوب می شود و سطح فضای سبز آن حداقل می باشد می توان بطور خلاصه وار به کاهش طغیان های رودخانه و سیلاب، کاهش ریزگردها و گرد خاک و تلطیف هوا، افزایش آب های زیر زمینی، کنترل آفات و امراض از طریق جذب پرندگان و سایر جانوران اشاره کرد.



ارسال نظرات