تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «بسیج»:
نصری تصریح کرد: به استناد اظهارات خود امریکایی‎ها و به استناد اظهارات آقایان ظریف، عراقچی و صالحی و همچنین اسنادی که موجود و شفاف است، امریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکردند.
کد خبر: ۸۶۹۵۰۱۸
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
محسن نصری استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه «حتی یک تحریم هسته‌ای و غیرهسته‌ای در این مدت اضافه نشده است» اظهار داشت: آن چیزی که تا به امروز مشخص شده، این است که اروپا و امریکا تعهدات خود را جامع  کامل انجام نداده‎اند.

این استاد دانشگاه با استناد به اظهارات شخص وزیر خارجه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در تاریخ 9 اسفند 94، دو روز بعد از انتخابات مجلس، تصریح کرد: آقای ظریف در این مصاحبه رسما بیان کرده بود که امریکایی‎ها روی کاغذ تحریم‎ها را برداشته‌‎اند؛ آقایان صالحی، عراقچی نیز به تعابیری دیگری بیان کردند که طرف مقابل هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: بعد از اجرای برجام امریکا و اروپا چند تحریم جدید اعمال کرده‌اند که این خلاف آن چیزی است که در برجام آمده و طبق برجام آن‌ها تعهد داده بودند که خللی در اجرای برجام و فعالیت‎های اقتصادی ایران ایجاد نکنند که این کار را انجام دادند.

نصری با اشاره به تحریم ویزایی صورت گرفته توسط امریکا گفت: آقای عراقچی بیان کرده بود که اگرچه این خلاف برجام است اما هیئت نظارت بر برجام باید تشخیص دهد، در صورتی که هیئت نظارت بر برجام نیز در واقع خود اعضای تیم مذاکره کننده هستند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: این گونه اظهارات آقای ظریف و همین طور شخص رئیس جمهور شعاری و تبلیغاتی است؛ چرا که دیدند چند ماه از اجرای برجام سپری شده اما نه تنها مشکلات اقتصادی کشور حل نشده بلکه معضلات جامعه در این حوزه بیشتر هم شده است، این درحالی است که آقایان قول داده بودند که 100 روزه مشکلات را حل کنند و یا می گفتند با اجرای برجام مشکلات حل خواهد شد، اما الان ماه ها از اجرای برجام گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

نصری تصریح کرد: به تعبیری، آقایان مجبور شدند به خاطر اینکه بگویند ما کار خود را انجام دادیم و در داخل برای خود و جریان خود تبلیغ کنند درصدد توجیه رفتارها و دشمنی‎های امریکا برمی‎آیند که این یک ظلم مضاعف به ملت و انقلاب ماست.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شاهد این هستیم که خود امریکایی‎ها و اروپایی‎ها معترف‌اند تحریم‎های جدیدی انجام دادند عنوان کرد: امریکایی‎ها می‎گویند سوئیفت برای تبادل بانک‎های ایرانی و خارجی باز شده اما مسئولین اروپایی و حتی خود امریکایی‎ها رسما اعلام کرده‌اند اگر بانک‎های اروپایی بخواهند با ایران همکاری کنند آن‌ها را جریمه می‎کنیم؛ مثل این می‎ماند که ما راه یک اتوبان را باز کنیم اما بگوییم هر کس از این اتوبان عبور کند جریمه می‎شود.

نصری تاکید کرد: به استناد اظهارات خود امریکایی‎ها و به استناد اظهارات آقایان ظریف، عراقچی و صالحی و همچنین اسنادی که موجود و شفاف است، امریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکردند.

این استاد دانشگاه در خاتمه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بیان کردند که به امریکا نمی‎شود اعتماد کرد، اما آقایان اعتماد کردند و امروز این درس و تجربه بزرگی برای ملت ما و مسئولین ماست که اعتماد به امریکا و دشمن نه تنها مشکلی را حل نمی‎کند بلکه مشکلات را هم مضاعف می‎کند.
ارسال نظرات