طرحی که برای اولین بار در یزد اجرا شد:

جابجایی و نصب اولین کیوسک مدرن یزد با 15 تن وزن بدون ریزش/مبتکری که حمایت می خواهد

اولین کیوسک شهری با امکانات مدرن و چهره ای سنتی پس از اتمام تحقیقات و بررسی هایی علمی در یزد نصب شد.
کد خبر: ۸۶۹۵۴۸۹
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از یزدرسا؛ بهنام زَرزِرِه در سال 1371 در محله فهادان یزد به دنیا آمد. او دوران ابتدایی را در دبستان کوچک زاده یزد و دوران راهنمایی و پایه اول متوسطه را در مجتمع آموزشی امام حسن مجتبی(ع) یزد گذراند و سپس در هنرستان چمران رشته الکترونیک را دنبال کرد.
وی پس از فراغت از تحصیل دوره های تخصصی تعمیرات تلفن همراه را گذراند و پس ازمدتی با توجه به علاقه اش به ساخت وساز و بافت معماری تاریخی وارد دنیای معماری تجربی شد.
این مبتکر یزدی پس از مدتی کار تجربی تصمیم گرفت تا رشته مورد علاقه خود را به صورت آکادمیک نیز دنبال کند و در حال حاضر دانشجوی مقطع کاردانی معماری است.
وی که به تازگی موفق به ساخت کیوسک پیش ساخته با رعایت حفظ بافت تاریخی شده است بتازگی با حمایت های شهردار یزد آن را در میدان شهید بهشتی در معرض دید عموم قرار داده است.

جوان خلاق یزدی در گفتگو با خبرنگاریزد رسادر خصوص ساخت کیوسک ابتکاری خود گفت: از آن جا که وجود کیوسک های سطح شهر تاثیر بسزایی در مبلمان شهری به ویژه بافت تاریخی دارد در سال 1390ایده ساخت کیوسک مطابق با استاندارهای روز و اثر گذار در زیباسازی شهر به ذهن من خطور کرد و با توجه به اینکه کیوسک مطبوعاتی میدان شهید بهشتی قدیمی ترین کیوسک در سطح شهر بود و از طرفی در میدان اصلی شهر و بافت تاریخی قرار داشت و با متصدی آن نیز آشنایی داشتم پیشنهاد خودم را با وی مطرح کردم و پس از موافقت وی شروع به انجام پیش زمبنه های قانونی آن کردم.

جوان مبتکر یزدی ادامه داد: برای اخذ مجوزهای لازم 9ماه تلاش کردم و سپس با جلب موافقت شهردار یزد وارد مرحله تحقیقات و پژوهش شدم.

زَرزِرِه افزود: پس از اتمام تحقیقات و بررسی هایی علمی سرانجام در آبان ماه سال گذشته کار ساخت این کیوسک آغاز شد و پس از 70روز تلاش بی وقفه پروژه به اتمام رسید.

وی با اشاره به اینکه تمام مراحل کار با نظارت شهرداری یزد صورت گرفته است تصریح کرد: پس از اتمام کار ضمن هماهنگی های لازم با مجموعه شهرداری بویژه مهندس قاضی نسب ناظر شهرداری یزد عملیات نصب کیوسک در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در بامداد صبح جمعه 21 خرداد ماه امسال عملیات نصب این کیوسک در میدان شهید بهشتی انجام شد.

جوان خلاق یزدی در خصوص ویژگی های این کیوسک گفت: تلاش شده علاوه بر اینکه این کیوسک با بافت تاریخی شهر سازگاری داشته باشد از بروزترین امکانات موجود نظیر سیستم سرمایش و گرمایش، درب برقی وغیره نیز استفاده شود.

وی در خصوص هزینه های این طرح هم گفت: این کیوسک با هزینه شخصی متصدی ساخته شد البته ناگفته نماند که این کیوسک در جای دیگری ساخته شده بود و نیازمند حمل و انتقال به مکان مورد نظر داشت که در پروژه های بعدی اگر این کیوسک ها در محل ساخته شوند تا 25 درصد در هزینه آن صرفه جویی می شود.

زَرزِرِه با اشاره به تاریخی بودن بافت شهری یزد گفت: از این منظر که مبلمان شهری نقش بسزایی در چهره شهر دارد و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد، زیباسازی شهر بویژه مرکز آن از اهمیت بالایی یرخوردار بود.

وی در خصوص ویژگی های این سازه هم گفت: این کیوسک با وزن 15 تن و در ابعاد تقریبی 2.85 در 2.35 و با ارتفاع 3.30 از کف سازه ساخته شده که در آن از مصالحی نظیر آجر سنتی، سنگ و سیم کاهگل نیزجهت هماهنگی با بافت تاریخی استفاده شده است و درآن تمام اصول فنی با نظارت مهندس قاضی نسب و مشاوره های دوستان فنی رعایت شده است.

مبتکر یزدی در خصوص انتظارات خود از مسئولین هم گفت: همانگونه که گفتم مهمترین هدف من از اجرای این طرح بهبود نمای شهری و زیباسازی مبلمان شهری است بنابراین از مسئولین شهرداری به ویژه شهردار یزد خواهشمندم همان گونه که تاکنون من را مورد حمایت های بی شائبه خود قرار داده اند تا این طرح به سرانجام برسد در ادامه راه نیز حامی بنده باشند تا شهری زیباتر را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون طرح های مختلفی در این خصوص از سوی خود شهرداری، متصدیان و کارفرمایان ارائه شده است و هیچکدام قادر به پذیرش ریسک این پروژه نبودند گفت: مطمئناً برخی افراد سودجو پس از موفقیت این طرح، به انجام این کار مبادرت خواهند کرد که از مسئولان درخواست دارم با توجه به اینکه بنده به عنوان اولین فرد، ریسک و خطر این کار را پذیرفتم، زمینه سرقت این ایده را برای افراد سودجو تنگ و ناممکن کنند.

زَرزِرِه در پایان گفت: اگر حمایت های عظیم زاده شهردار یزد، مشاوره های مهندس قاضی نسب مدیرهماهنگی و نظارت شهرداری یزد، راهنمایی های دوست خوبم ناصر مقدم، مهندس حمید ضیایی معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد، مهندس محمد رضا پیرنیا قائم مقام سابق شهرداری یزد و از همه مهمتر اعتماد کارفرما و سرمایه گذاری وی نبود قطعا این پروژه به سرانجام نمی رسید که بر خود لازم می دانم در اینجا از همه این عزیزان تشکر وقدردانی کنم.



ارسال نظرات
آخرین اخبار