عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی متصدیان شرکت‌ها غیربومی باشند کارگران را نیز غیر بومی جذب می‌کنند؛ استفاده بی‌رویه از نیروهای غیربومی در خوزستان عرصه را بر نیروهای بومی تنگ کرده است.
کد خبر: ۸۶۹۵۵۰۳
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محسن حیدری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات مسلم دین اسلام است، اظهار داشت: هر مسلمانی بعد از نماز، روزه، حج و جهاد نسبت به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان پایه و اصول دین معتقد است.

وی افزود: قرآن این موضوع را در حوزه‌های مختلف از جمله عمومی و حاکمیت مطرح کرده است که در حوزه نخست با توجه به قرآن ملاک خوب بودن، اجرای امر به معروف و نهی از منکر است به طور ی که همه مومنین نسبت به هم مسئول هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر کسی در هر گوشه‌ای حتی اگر به صورت فردی گناه کند به کل جامعه ظربه می‌زند، بیان کرد: در حوزه حاکمیت و نیروهای مرتبط با دولت و حکومت اسلامی و با توجه به آیات قرآنی نقل شده، کسانی که خداوند به آن‌ها مهلت می‌دهد تا در جامعه حکومت را به دست آورند در وهله اول جامعه را در راستای اقامه نماز، ذکات و امر به معروف و نهی از منکر هدایت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: بنابراین از همان ابتدا امام خمینی(ره) بحث امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند و خواستار تشکیل وزارتی در این زمینه شدند که بعدها مقام معظم رهبری ستاد امر به معروف و نهی از منکر را تشکیل دادند.

آیت‌الله حیدری با اشاره به اینکه چند سال پیش در ستاد امر به معروف خوزستان کمیته‌ای با حضور کارشناسان تشکیل و پیش طرح‌هایی برای منشور قانونی امر به معروف ارائه داده شد، عنوان کرد: پس از مورد قبول واقع شدن طرح‌ها توسط ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر نهایتأ دولت قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را تصویب کرد.

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد جامعه

وی درباره نوع برخورد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: وظیفه اصلی مردم در این زمینه تذکر لسانی است و برخورد قانونی وظیفه آحاد جامعه نبوده بلکه دستگاه‌های قضایی، انتظامی و نیز ضابطین امر به معروف که بسیجیان هستند وظیفه برخورد قانونی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با توجه به ماه مبارک رمضان و حفظ حرمت‌ها در این ماه بیان کرد: هیچ‌کسی حتی آن فردی که از نظر شرعی روزه بر او واجب نسیت نباید در ملاعام روزه‌خواری کند و باید حرمت ماه رمضان را نگه دارد، بنابراین در ستاد امر به معروف اهواز جلسه‌ای تشکیل شد که در نتیجه اکیپی سیار برای برخورد با روزه‌خواران تشکیل شد به طوری‌که قاضی در همان مکان رویت متخلف حکم صادر می‌کند.

برگزارکنندگان کنسرت‌های مختلط تحت پیگرد قانونی

وی درباره برگزاری کنسرت‌های متخلط گفت: از نظر قانونی ارائه مجوز و تشخیص در 4 چوب قانون بودن کنسرت‌ها را ارشاد می‌دهد ولی ستاد امر به معروف با هدف نظارت دقیق مصوبه‌ای دارد به طوری که کنسرت‌ها نباید مختلط برگزار شوند بنابراین ارشاد باید این تعهدا را از برگزار کنندگان بگیرد در غیر این صورت دستگاه قضایی متخلفان را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

آیت‌الله حیدری عنوان کرد: بحث امر به معروف فقط به مسائلی از جمله حجاب، موسیقی و روزه‌خواری محدود نمی‌شود بلکه باید مسائلی که مقام معظم رهبری به صورت راهبرد بیان می‌کنند همانند یک معروف در سطح جامعه پیگیری شود.

وی افزود: ایجاد مقاومت لازم در راستای اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردها است. امسال سال اقدام و عمل است پس از همه مردم، نهادها و دستگاه‌ها انتظار می‌رود سیاست‌های مطرح شده از جانب مقام معظم رهبری را اجرا کنند.

کاهش جمعیت خطر پیش‌روی کشور

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از راهبردهای مطرح شده از طرف مقام معظم رهبری مبحث افزایش جمعیت است، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که کاهش جمعیت یک بحران و خطری است که پیش‌روی کشور است، با وجود اینکه قدم‌هایی برداشته شده ولی همچنان برخی از دستگاه‌ها در این زمینه باورمند نشده‌اند و رهبری از این موضوع گله‌مند است.

وی گفت: در ادارات نسبت به اجرای امر به معروف و به ویژه مسئله حجاب بازرسی‌های دوره‌ای داریم که در زمینه‌های حفظ ظاهر، شئونات اسلامی و تکریم ارباب رجوع گروه‌هایی اعزام شده و در نتیجه گزارشاتی ابلاغ می‌شود. ادارات نسبت به کارمندان خود اولویت دارند و باید کارمندان خانم را به حفظ حجاب مقید کنند.

آیت‌الله حیدری درباره مشکلات کشاورزان خوزستانی عنوان کرد: مشکلات کشاورزان یکی از مسائل جدی استان است. با توجه به جغرافیا خوزستان مستعدترین استان در زمینه کشاورزی است. در سال‌های اخیر به دلیل انتقال آب رودخانه‌های خوزستان به استان‌های دیگر و بحث خشک‌سالی کشاورزان با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو شده‌اند.

محدودیت‌های کشت مشکل جدی کشاورزان؛ مسئولان آب و برق رسیدگی کنند

وی افزود: سازمان آب و برق چندسال است که مجوز کشت تابستانه را نمی‌دهد و حتی امسال نیز با وجود سیلی که رخ داد و خساراتی که بر جا گذاشت به برخی از مناطق مجوز کشت تابستانه ندادند؛ این مشکل جدی است و از مسئولان آب و برق می‌خواهیم رسیدگی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در اجلاسیه 3 هفته گذشته هشدار دادیم که بحث بی‌رویه و غیرقانونی انتقال آب برای خوزستان فاجعه‌آور است، بیان کرد: این نوع انتقال آب منجر به تعطیلی کشاورزی، مظاعف شدن مشکلات حاشیه‌نشینی می‌شود. اجرای طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری می‌تواند نیمی از محصولات غذایی کشور را تأمین کند ولی اجرای موفق این طرح نیازمند آب است بنابراین عواقب عدم اجرای موفق این طرح  به کل کشور می‌رسد.

انتقال آب به جز برای شرب ممنوع است

وی گفت: شورای عالی آب هرگونه انتقال آب را به جز برای شرب ممنوع کرده ولی گزارش‌هایی که رسیده نشان می‌دهد انتقال آب برای مصارف صنعتی و حتی پرورش ماهی بوده که این امر خلاف قانون است.

آیت‌الله حیدری درباره روستاهای سیل‌زده تصریح کرد: زراعت‌های زیادی به زیر آب رفته و برخی از کشاورزان متضرر بیمه نداشته‌اند. در نامه‌ای که توسط اعضای خبرگان خوزستان نوشته شد مشکلات کشاورزان و مردم به مسئولان گوشزد شد. دولت باید پاسخ‌گوی این مسائل باشد.

وی گفت: خوزستان استانی غنی با ظرفیت‌های زیاد است که این ظرفیت‌ها می‌توانند زمینه‎ساز حل مشکلات مردم باشند. خوزستان‌ نه تنها می‌تواند مشکلات خود را حل کند بلکه می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند ولی با وجود همه این توانایی‌ها همچنان از نرخ بالای بیکاری و حاشیه‌نشینی برخوردار است که توجه ویژه دولت را می‌طلبد.

سایه جنگ همچنان بر خوزستان پدیدار است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سایه جنگ همچنان بر خوزستان پدیدار است، بیان کرد: بازسازی‌های صورت گرفته پس از جنگ اصولی نبوده و اگر بازسازی‌های حقیقی انجام می‌شد شاهد حجم زیاد حاشیه‌نشین و تعداد بالای بیکار نبودیم.

وی گفت: گرچه تأسیس شرکت‌های نی‌شکر و نفت در خوزستان برکات خاص خود را برای کشور دارد ولی برای خوزستان به دلیل گرفته شدن هزاران هکتار از اراضی، بیکاری را رقم زده. به طور مثال زمین‌های زیادی از کشاورزان برای تأسیس شرکت‌های نیشکر گرفته شد زمین‌هایی که می‌توانست زمینه امرار معاش و زندگی خانواده‌های کشاورزان در طی سالیان سال باشد.

آیت‌الله حیدری در ادامه عنوان کرد: این شرکت‌ها تعدادی از مردم آن روستا و منطقه را مشغول به کار کردند ولی تعداد بیشتری غیر بومی را جذب کردند همین امر سبب مهاجرت مردم منطقه و حتی حاشیه‌نشینی و گرایش به شغل‌های غیر قانونی شد. براساس قاعده عدل و انصاف باید همه افراد آن منطقه را به کار می‌گرفتند.

شرکت نفت با راه‌اندازی دکل‌های حفاری فرصت صید ماهی و پرنده را از مردم منطقه گرفت

وی با بیان اینکه شرکت نفت در تالاب‌ هورالعظیم دکل‌های حفاری به راه انداخت و زمین و نیز فرصت صید ماهی و پرنده را از مردم منطقه گرفت، تصریح کرد: شرکت نفت باید مردم آن مناطق را جذب می‌کرد. تعداد بیکاران این مناطق زیاد است چرا که استخدام‌ها غیر بومی بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: با توجه به گزارشات رسیده از برخی شهرستان‌ها صد‌در‌صد مدیران اصلی، 85 درصد مدیران میانی و 70 درصد کارشناسان غیر بومی هستند. وقتی متصدیان شرکت‌های پتروشیمی غیربومی باشند کارگران را نیز غیر بومی جذب می‌کنند. استفاده بی‌رویه از نیروهای غیربومی در خوزستان عرصه را بر نیروهای بومی تنگ کرده است. عدل و انصاف اقتضا می‌کند در این شرکت‌ها از افراد بومی و بعد غیربومی استفاده شود که متأسفانه به این موضوع عمل نمی‌شود.

انتخاب استاندار بومی مانع هدر رفت زمان

وی درباره انتخاب استاندار بومی و یا غیر بومی به خبرنگار تسنیم پاسخ داد: انتخاب استاندار غیربومی محسنات و ضررهایی دارد به طوری که استاندارد  اگر غیربومی باشد نگاهی فراقومیتی با توجه به وجود قومیت‌های مختلف در استان، دارد ولی استاندار غیر بومی نسبت به استان، نیروها و ظرفیت‌های استان شناخت دقیقی نسبت به استاندار بومی ندارد.

آیت‌الله حیدری افزود: استاندار غیر بومی تا زمانی که بخواهد وارد عرصه کار شود مقدار زیادی از زمان را از دست می‌دهد و با توجه به فرصت محدود یک ساله‌ اگر استاندار بومی انتخاب شود زمان زیادی از خوزستان گرفته نمی‌شود.
ارسال نظرات