خبرهای داغ:
پنجم اسفند ماه سال جاری

همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار می‌شود

عضو هیأت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم گفت: همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی(ره) به همت مرکز تحقیقات زن و خانواده پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۵۵۱۲
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، فریبا علا سوند پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، از برگزاری همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی خبر داد و اظهار کرد: این عالم بزرگ با آگاهی از حوزه جنسیت به تحلیل دیدگاه‌های خود در تفسیر آیات قرآن پرداخت و می‌توان از علامه طباطبایی به عنوان یکی از نو آوران این عرصه یاد کرد.

وی با اشاره به تاریخ برگزاری این همایش، گفت: همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی (ره) پنجم اسفند ماه سال جاری با هدف ‌آگاهی از بسترهای تاریخی، شکل‌گیری نگرش‌های علامه، فهم فضای گفتمانی و فرهنگی - علمی علامه طباطبایی نسبت زمان تألیف و تدوین المیزان برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی (ره) ادامه داد: در این همایش قصد داریم نسبت به بازخوانی و تحلیل آرای علامه اقدام کرده و نقاط قوت و ضعف دیدگاه‌های این عالم بزرگ را ارزیابی کنیم.

علاسوند ادامه داد: برگزاری این همایش، اجازه نقد و بررسی‌های جدیدی را در فضای اندیشمندانه ایجاد کرده و همچنین فضا را برای بررسی‌های تطبیقی، حول دیدگاه‌های علامه طباطبایی (ره‌) فراهم می‌کند.

وی ابراز کرد: امیدواریم که این همایش بتواند حوزه مطالعات جنسیت را در رویکرد اسلامی گامی جلوتر ببرد و اندیشمندان نیز در این زمینه فرصتی مناسب پیدا کنند تا بتوانند به تحلیل بپردازند.

دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی (ره) اضافه کرد: برگزاری این اجلاس می‌تواند در تبیین پیشبرد دیدگاه‌های اسلامی در مباحث جنسیت و خانواده نقطه عطفی باشد.

علاسوند با بیان اینکه همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی (ره) به صورت یک روزه برگزار می‌شود، عنوان کرد: با این وجود، مرکز تحقیقات زن و خانواده برنامه‌ها و اهداف خود را مبتنی بر یک روز نبسته و در تلاش هستیم که در فرآیند ‌روزهای پیش و پس از همایش به اهداف پژوهشی خود برسیم.

وی با اشاره به فاصله زمانی که تا روز برگزاری همایش وجود دارد و تصریح کرد: در این مدت تلاش می‌کنیم، برنامه‌های علمی خود را در چند محور پیش ببریم که محور نخست به اجرای مصاحبه‌های علمی با کسانی که نسبت به دیدگاه‌های علامه طباطبایی نقطه نظراتی دارند اختصاص دارد و ما می‌توانیم در حین مصاحبه‌های علمی با شخصیت‌های اندیشمند به نتایج خوبی برسیم.

دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی (ره)، گفت: ‌مسئله شناسی از دیگر محورهایی است که در روزهای پیش از برگزاری این نشست تخصصی، به آن توجه می‌شود.

وی با تبیین مفهوم مسئله شناسی در این محور بیان کرد: با توجه به نقاط تمرکز در حوزه جنسیت و خانواده به شناخت مسئله‌هایی می‌پردازیم که گمان می‌رود با پرداختن به آنها به شناخت درستی از مسئله جنسیت برسیم.

علاسوند عنوان کرد: در نشست نقد علامه پژوهان، دیدگاه‌های کسانی که به صورت مشخص به علامه‌پژوهی پرداختند و در این زمینه نقطه نظراتی دارند،‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تبیین فرمایشات علامه طباطبایی (ره) و نظریات اختصاصی که در حوزه جنسیت بیان کرده، محور دیگری است که در این همایش علمی به آن توجه شده است.

دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در دیدگاه علامه طباطبایی(ره) با تاکید براینکه در این همایش 6 محور کلی برای نگارش مقالات در نظر گرفته شده است، گفت: مبانی الهیاتی و فلسفی علامه طباطبایی در مباحث جنسیتی و خانوادگی، تاثیرپذیری علامه طباطبایی از فضای عمومی، نخبگانی، گفتمان عربی اسلامی، اساتید و کلان فکرهای مدرن، اثرگذاری علامه طباطبایی(ره) بر دانشوران و فضای گفتمانی، روش‌شناسی علامه طباطبایی(ره) در تحلیل مسائل جنسیتی و خانوادگی، دیدگاه‌های اختصاصی علامه طباطبایی در این حوزه و بررسی تفکرات تطبیقی علامه از جمله محورهای کلی همایش به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: هر یک از این محورهای کلی زیر موضوعاتی دارد که امیدواریم نتیجه این همایش بسیار متفاوت باشد و در فرآیند مورد نظر نیز در صورت ورود مقالات و مصاحبه‌های خوب علمی بتوانیم کتابی براساس محتواهایی که در حین این فرآیند تهیه کنیم و به عنوان نتیجه علمی این همایش ارائه کنیم.

علاسوند خاطرنشان کرد: علاقمند به شرکت در این همایش می‌توانند از طریق تماس تلفنی با شماره  32924130 تماس بگیرند و یا به سایت مرکز تحقیقات زن و خانواده به نشانی wrc.ir مراجعه کنند.
ارسال نظرات