خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت:‌ حضرت خدیجه(س) تمام ثروت و عمر خودش را در راه دین هزینه کرد و برای دین خداوند و حمایت از پیامبر(ص) از همه هستی و مال خودش گذشت.
کد خبر: ۸۶۹۵۵۱۹
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مجمع عالی فقه برگزار شد،‌ با اشاره به داستان حضرت نوح اظهار کرد: خداوند به حضرت نوح بیان کرد که‌ اگر از من درخواستی علیه مردم خود داری،‌ باید یک کشتی را در سرزمین خشکی که اطرافش دریا نیست،‌ بسازی. حضرت نوح در بیابانی که اطراف آن خشکی بود و صدها کیلومتر از دریا فاصله داشت،‌ کشتی را زیرنظر خداوند ساخت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر انبیای الهی به علم صنعت آگاه هستند، این مسأله به یاری خداوند است. حضرت نوح 950 سال رنج کشید و خداوند قلب او را در این سال‌ها روشن ساخت. زمانی که کشتی ساخته شد،‌ نشانه نزول عذاب این بود که از تنور آب بیاید،‌ البته برخی گفتند که بیرون آمدن آب از تنور به عنوان یک ضرب المثل برای شدت یک اتفاق عجیب بیان شده است.

وی افزود:‌ خداوند به حضرت نوح بیان کردند که از هر نوع حیوانی یک زوج به کشتی بیاور تا از عذاب الهی در امان باشند، همچنین در قرآن به مسأله حضور مومنین دین خدا در کشتی اشاره شده است که تعداد آنها 82 نفر بود و این تعداد در طول 950 سال عمر حضرت نوح به ایشان ایمان آوردند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به عذاب قوم حضرت نوح(ع) گفت:‌ این پیامبر الهی با وجود اینکه از قوم خود دلتنگ بود،‌ اما زمانی که در کشتی بود و جنازه‌های روی آب را دید،‌ ممکن بود که یک حالت عاطفی برایش به وجود بیاید و از خداوند بخواهد که قومش را از عذاب نجات دهد،‌ اما خداوند از چنین امری جلوگیری کرد و به حضرت نوح(ع) فرمود که عذاب این قوم قطعی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ پس از اینکه باران تمام شد و آب‌ها فروکشید، کشتی حضرت  نوح هم به زمین نشست. پس از این اتفاق،‌ حضرت نوح(ع) خداوند را شکر کرد و از پروردگارش خواست که منزلی مبارک را برای زندگی به او بدهد.

وی افزود:‌ عبارت «استویت» به معنی جلوس نیست، بلکه به معنی تسلط بر کارها است. من تعجب می‌کنم که برخی عبارت «ان‌الله علی عرش استوی» را به معنی نشستن خداوند بر روی تخت معنی کردند،‌ مراد از این عبارت این است که خداوند توانایی اداره  امور جهان را دارد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به داستان حضرت نوح(ع) اظهار کرد:‌ داستان حضرت نوح(ع) در قرآن آمده است، داستانی که در آن آیات و علائم قدرت خداوند وجود دارد. این داستان به گناهکاران هشدار می‌دهد که اگر بر گناه اصرار داشته باشند،‌ ممکن است به عاقبت قوم حضرت نوح(ع) مبتلا شوند و جان خود را از دست دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم،‌ حضرت خدیجه(س) را از زنان برتر اسلام دانست و افزود:‌ او تمام ثروت و عمر خودش را در راه دین هزینه کرد،. حضرت خدیجه(س) با آن ثروتش سه سال در شعب ابی طالب زندگی کرد. او از عشیره بزرگش و ثروت فراوانش دست کشید و به شعب ابی‌طالب رفت.

وی تصریح کرد: زمانی که حصر مسلمانان در شعب ابی‌طالب شکسته شد،‌ حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه به دلیل شدت دار فانی را وداع گفتند. این واقعه به قدری برای رسول اکرم(ص) سخت بود که ایشان آن سال را عامل الحزن نامید.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد:‌ حضرت خدیجه در دوران سخت اسلام، ‌به حمایت از رسول خدا پرداخت و برای دین خداوند و حمایت از پیامبر،‌ همه هستی و مال خودش را فدا کرد.
ارسال نظرات