تلاش ستاد تسهیل رفع موانع تولید و حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی است اما در این وسط بانک‌ها و دستگاه‌های خدمت‌رسان ساز خود را می‌زنند و مصوبات ستاد را اجرایی نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۶۹۵۵۶۷
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶

قانون رفع موانع تولید با هدف رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار و بازگشت این واحدها به چرخه تولید سال 93 در کشور مصوب شد که در همین راستا جلسات متعددی در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار و مشکلات واحدهای زیادی بررسی شد.

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد 32 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سال گذشته در استان برگزار و مشکلات 146 واحد تولیدی و صنعتی در این ستاد بررسی شد، این نشست‌ها دارای 222 مصوبه بوده که 127 مصوبه اجرایی شد و 95 مصوبه دیگر در دست اجرا است.

برگزاری مطلوب نشست‌های ستاد تسهیل در کهگیلویه و بویراحمد موجب شده در گزارش وزیر صنعت به رئیس جمهور این استان در رتبه پنجم اجرایی کردن مصوبات ستاد قرار گیرد.

جدای از برگزاری خوب نشست‌های ستاد تسهیل در سال گذشته از ابتدای سال جاری تاکنون 10 نشست ستاد تسهیل برگزار و مشکلات واحدهای راکد، نیمه فعال و فعال در معرض آسیب بررسی شده است.

اما آنچه بیش از همه در جلسات ستاد تسهیل بارز و مشهود است عزم جدی مسؤولان ارشد استانی و مدیران دستگاه‌های مربوطه حوزه صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی و بازگشت این واحدها برای به حرکت درآمدن چرخ تولید و رشد اقتصاد استان است.

اما آنچه این وسط مشکلاتی را برای بازگشت واحدهای صنعتی و تولیدی ایجاد می‌کند اختیارات کم بانک‌های استانی برای همکاری بهتر و بیشتر با ستاد تسهیل است، اختیارات کمی که بارها و بارها مورد انتقاد مسؤولان استان قرار گرفته و آنها خواستار دادن اختیار بیشتری به بانک‌های استان از طریق بانک‌های مرکزی شدند.

با این حال در نهمین نشست ستاد تسهیل که در هفته گذشته برگزار شد ممنوعیت پیگیری قضایی بانک‌ها علیه واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین ممنوعیت قطع آب، برق و گاز واحدهای تولیدی و صنعتی مصوب شد اما با وجود این مصوبات که با حضور بانک‌ها و دستگاه‌های استانی انجام شد بانک‌ها و دستگاه‌ها با نقض این مصوبات ساز مخالف خود را می‌زنند.

عدم توجه به مصوبات نشست قبل در دهمین نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که ظهر امروز در استانداری برگزار شد مورد انتقاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل امور اقتصادی استانداری قرار گرفت.

داریوش دیودیده در همین خصوص گفت: علی‌رغم مصوبات صورت گرفته در نشست هفته گذشته، برخی از دستگاه‌های از جمله شرکت برق اقدام به قطع برق چندین واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اوایل هفته جاری برق و گاز چند واحد صنعتی در گچساران و واحد فولاد شهرستان بویراحمد قطع شده است.

وی در ادامه از عدم اجرای مصوبه ممنوعیت پیگیری قضایی واحدهای تولیدی و صنعتی توسط بانک‌های استان از جمله بانک صنعت و معدن و بانک ملی انتقاد کرد و گفت: مشکلات واحد صنعتی بیدزرد گچساران با کلی زحمت و برگزاری نشست‌های مختلف و انواع نامه‌نگاری رفع و واحد فعال شد و در حال حاضر آب لیمو و خیارشور این واحد صنعتی به خارج کشور صادر می‌شود اما نمایندگان بانک ملی و بانک صنعت و معدن به صورت مکرر به این واحد صنعتی مراجعه و تهدید به قضایی کردن پرونده این واحد صنعی می‌کنند.

این مسؤول تصریح کرد: بارها و بارها گفته‌ایم قبل از اقدام هر عملی از سوی دستگاه‌ها و بانک‌ها که منجر به پلمب واحدهای صنعتی و به مزایده گذاشتن این واحدها شود، مطالبات دستگاه‌ها و بانک‌ها به صورت مستند در این ستاد ارائه شود.

وی خواستار اجرای مصوبات ستاد شد و گفت: بانک‌ها و دستگاه‌ها همکاری لازم برای بازگشت واحدها را انجام دهند، ضمن اینکه ستاد تسهیل همکاری لازم برای رفع مشکلات بانک‌ها و دستگاه‌ها را انجام می‌دهد.

در ادامه مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در این شرایط آن هم به خاطر تأخیر در پرداخت قبوض آب، برق و گاز کار درستی نیست و بازتاب خوبی در رسانه‌ها و در بین مردم نخواهد داشت.

سید حسین سهمگین افزود: قطع آب، برق و گاز واحدهای تولیدی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان هیچ کمکی در رفع مشکل به وجود آمده نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ کسی از عدم پرداخت تسهیلات، اقساط و قبوض واحدهای صنعتی و تولیدی حمایت نمی‌کند، گفت: بهتر است مصوبات نشست قبل که بررسی عدم پرداخت قبوض و مطالبات دستگاه‌های خدمات‌رسان است در این نشست‌ها مطرح و قبوض آنها قسط‌بندی شود و طی چند قسط پرداخت شود.

این مسؤول اضافه کرد: تعدادی از واحدهای ما با سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی احداث شدند و اگر به خاطر قبوض چند میلیونی تعطیل شوند علاوه بر بازخورد نامناسب که شاهد آن خواهیم بود مشکلات را برای تولید و اقتصاد استان ایجاد می‌کند.

وی در پایان اضافه کرد: مشکلات واحدهای صنعتی ساختاری است و همه باید برای رفع این مشکلات همکاری کنند.

ارسال نظرات