مادامی كه تجارت و مقوله واردات اصل است و سایر مولفه‌های اقتصادی با آن تنظیم می‌شود، اقتصاد ما متزلزل و آسیب‌پذیر از تكانه‌های اقتصادی دنیا است.
کد خبر: ۸۶۹۵۶۴۹
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مساجد و محلات و به نقل از استان چهارمحال و بختیاری؛ احمد راستینه كارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت؛ سال ۹۵ با شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل آغازشد، هرچند سال‌های گذشته نیز با شعارهای اقتصادی مزین شده بود ولی پویایی و تحرك اقتصاد مبتنی‌بر تولید و ظرفیت‌های درونی مشاهده نشد، بگونه‌ای كه بزرگ‌ترین ركود اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی ایران را شاهد بودیم.

اما دیده‌بان نظام برای آنكه دولت در مقام پاسخ‌گویی به ملت عزیز ایران شفاف و مشخص بتواند عملكرد خود را نشان دهد، ۱۰ خواسته و مطالبه مهم اقتصادی از دولت را مطرح كردند و ملت امروز با در دست داشتن معیارهای مهم و مشخص در طول سال، در خصوص تحقق آنها مطالبه‌گری و در پایان سال نظاره‌گر میزان اهتمام دولت در تحقق آنها خواهدبود.

این ده مولفه مهم كه باید ملت ما و مخصوصاً جامعه نخبگان آنها را مهم‌ترین مطالبه اقتصادی خود از دولت بداند عبارتند از:

۱- شناسایی و تمركزبر فعالیت‌ها و زنجیره‌های مزیت‌دار اقتصادی

۲- احیا و به حركت درآوردن تولیدات داخلی

۳- خود داری جدی ازخریدهای خارجی كه قدرت تولید داخلی را تضعیف كند

۴- مدیریت پول‌هاو منابع مالی ایران كه از خارج وارد كشور می‌شود

۵- دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی

۶- بهره‌برداری ازبخش‌هایی كه قبلا در آنها سرمایه‌گزاری كلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه

۷- مشروط شدن همه معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران

۸- مبارزه جدی و واقعی با فساد بویژه رشوه خواری و قاچاق

۹- افزایش بهره‌ وری انرژی

۱۰- نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و كوچك برای ایجاد اشتغال و تحرك اقتصادی

آنچه مهم است میزان تلاش جامعه نخبگانی برای تبدیل این ۱۰ مولفه به عنوان گفتمان غالب اقتصادی كشوراست بگونه‌ای كه دولتمردان با تلاش و جدیت در راستای تحقق آنها اقدام نمایند، آن وقت است كه شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

ولی مادامی كه تجارت و مقوله واردات اصل است و سایر مولفه‌های اقتصادی با آن تنظیم می‌شود،اقتصاد ما متزلزل و آسیب‌پذیر از تكانه‌های اقتصادی دنیا است و البته بستری است برای طمع‌ ورزی دشمنان كینه‌توز انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی.

طبیعی است كه بخش كشاورزی به عنوان مهم‌ترین ركن اقتصادی كشور، اگر با نگاه به این ده مقوله تقویت شود و خودكفایی در كشاورزی مخصوصاً كالاهای اساسی حرف مفت تلقی نشود و در اندیشه مسئولان رسوب نكرده باشد قطعاً كشاورزی می‌تواند سهم بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ت

ارسال نظرات