بی تفاوتی به نامگذاری تقویم ملی:

هفته خاموش جهاد کشاورزی در خلخال

بی تفاوتی به ایام تقویم ملی در کشور در حالی است که در خلخال در هفته جهاد کشاورزی شاهد هیچ افتتاحی در حوزه جهاد نبودیم و هفته ای خاموش را سپری کردیم .
کد خبر: ۸۶۹۵۶۶۴
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خلخال، در حالی که این هفته به نام هفته جهاد کشاورزی در تقویم ملی جای گرفته ولی هنوزدر شهرستان خلخال هفته ای با نام جهاد کشاورزی برگزار نشد و هیچ برنامه ای نیز انجام نگرفت همچنان هفته خاموش جهاد کشاورزی به روزهای پایانی خود رسید،و دریغ از حتی یک افتتاح کوچک .

درحالی که 200 کیلومتر آن سوتر در شهرستان زنجان بیش از 130 طرح در هفته جهاد کشاورزی به افتتاح رسید و این جای بسی تعجب و سوال دارد.

سوال از این لحاظ که هیچ سد معیشتی وهیچ کشاورزی در پایاب آن به کشاورزی مشغول نشد.

درجای دیگر خبری از مسئولین جهاد در روستاها به چشم نخورده و همچنان مردم گله مند از نداشتن جاده های بین مزارع هستند.

در جای دیگر مردم نسبت به دو دهه گذشته به جهاد به عنوان یک عرصه کسب و کار و حمایت از کشاورزی معروف بود و دیگر این روزها جهاد کشاورزی را به آن اسم نمی شناسند.

مشکلات نداشتن بندهایی خاکی و سدهای معیشتی و نیمه تمام ماندن آنها قصه این روز کوچه و بازار روستاهای خلخال است. و یادمان باشد که در تقویم ملی کشورمان از تاریخ 21 خرداد ماه تا 27 خرداد ماه هفته جهاد کشاورزی است .

البته در سال های گذشته در هفته جهاد کشاورزی طرحهای خوبی در شهرستان خلخال مانند افتتاح بندها، سدهای معیشتی اتفاق افتاده ولی امسال خبری از پروژه های جهاد کشاورزی نبود.

در همین خبر چگونگی تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و وظایف آن را برای مطالعه مخاطبان و آشنایی دستندرکاران جهاد کشاورزی شهرستان خلخال بارگزاری می کنیم .

به منظور رفع این نابسامانی ها و نارسایی ها، براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مكلف شده تا در جهت اصلاح نظام اداری، كاهش تصدی های غیر ضروری، ارتقای بهره وری و كارایی نیروی انسانی و مدیریت دستگاههای اجرایی، حذف موازی كاری ها .... و تجمع امور كشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی تدابیر لازم را اتخاذ كند. در این راستا، لایحه ادغام وزارتخانه های جهادسازندگی و كشاورزی و تشكیل وزارت جهاد كشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد و پس از تصویب هیات وزیران در تاریخ بیست و ششم مرداد ماه سال ١٣٧٩ با قید یك فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. این لایحه پس از ماه ها بحث و بررسی كارشناسان، سرانجام در تاریخ ششم دی ماه سال ٧٩ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ دهم دی ماه ١٣٧٩ توسط شورای نگهبان تایید شد. نظربه اهمیت این قانون و ضرورت آگاهی همكاران از مفاد آن لازم دیدیم تا متن كامل «قانون تشكیل وزارت جهاد كشاورزی» را منتشر كنیم. امید است با تلاش همه اعضای خانواده بزرگ "جهاد كشاورزی" زمینه های تحقق این قانون فراهم شود و در آینده ای نزدیك شاهد توسعه پایدار كشاورزی ایران باشیم.
● شرح وظایف تفضیلی وزارت جهاد كشاورزی
الف) سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت:
١) تعیین سیاست ها و راهبردهای مربوط به بخش كشاورزی، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشایری و همچنین تنظیم و اجرای برنامه های توسعه كشاورزی در چارچوب سیاست های توسعه پایدار.
٢) انجام بررسی ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ریزی تولید و تامین نیاز كشور به محصولات و فرآورده های كشاورزی و دامی و توسعه صادرات با رعایت مزیت های نسبی در چارچوب سیاست های بازرگانی كشور.
٣) تهیه تدوین اجرا و به هنگام سازی نظام های اطلاع رسانی كشاورزی و روستایی و استقرار نظام های آماری.
٤) تهیه استانداردها و ضوابط و برنامه ریزی لازم در زمینه تاسیسات و زیرساخت های مورد نیاز تولید و تولید كنندگان بخش كشاورزی.
٥) نظارت و ارزشیابی عملكرد و فعالیت های موسسات و شركت های وابسته به وزارتخانه و ایجاد هماهنگی های برنامه ای و عملیاتی لازم.
٦) نظارت و ارزشیابی برنامه ها، طرح ها، فعالیتها و اقدامات در حیطه وظایف وزارت جهاد كشاورزی به منظور سنجش میزان كارایی و اثر بخشی آن ها.
ب) امور پژوهش، آموزش و ترویج:
١) انجام پژوهش های كاربردی و توسعه ای در زمینه های زیر:
الف) آب و خاك، اصلاح بذر و نهال، اصلاح نژاد، پرورش دام و آبزیان، جنگل و مرتع و آبخیزداری آفات و بیماریهای گیاهی و راه های مبارزه با آن.
ب) بهره برداری از فنون پیشرفت بیوتكنولوژی و مهندسی ژنتیك در بخش كشاورزی، تدوین شیوه های مناسب و استفاده از فناوری های نوین توسعه كشاورزی و دامی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی كشور.
ج) افزایش بهره بروری، كاهش ضایعات و بهبود كیفی تولید محصولات و فرآورده های بخش كشاورزی.
د) بیماری ها، مایه ها، سرم ها و مواد بیولوژیك لازم برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی آبزیان و مشترك انسان و دام و تهیه و تولید آنها در كشور.
٢) حفاظت جمع آوری، ارزیابی، احیا و توسعه ذخایر توارث ژنتیكی، تنوع زیستی گیاهی و ژرم پلاسم گیاهان زراعی، باغی، زینتی، دارویی، مرتعی، جنگلی و دام و آبزیان و میكروارگانیزم ها و حشرات مفید و زیان آور كشاورزی در چارچوب وطایف محول شده.
٣) مطالعه و تحقیق به منظور توسعه كشاورزی و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی و توسعه روستایی و عشایری.
٤) برنامه ریزی و اجرای آموزش های علمی – كاربردی و فنی – حرفه ای شاغلان بخش كشاورزی و صنایع روستایی در چهارچوب سیاست های مصوب و همچنین آموزش روش ها و فنون نوین كشاورزی و دامداری به تولید كنندگان مربوط.
٥)مطالعه، طراحی و بهینه سازی الگوها و نظام های تولید و بهره برداری در بخش كشاورزی و ارزیابی و اصلاح مستمر آنها.
٦) برنامه ریزی و ارائه نتایج پژوهش های انجام شده به كاركنان، تولید كنندگان و بهره برداران بخش كشاورزی و نیز شناخت مسائل و مشكلات آنها و اقدام در جهت رفع آن از طریق اجرای برنامه های ترویجی.
ج) امور منابع طبیعی و آبخیزداری:
١) بررسی و مطالعه جامع حوزه های آبخیز كشور به منظور تهیه طرح های آبخیز داری و جلوگیری از فرسایش خاك و تهیه برنامه جامع استفاده از اراضی كشاورزی و منابع طبیعی و بهره برداری بهینه از این اراضی.
٢) برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور جلوگیری از تغییر و تبدیل كاربردی اراضی كشاورزی و جنگل.
٣) حفظ، احیاء گسترش، حمایت و بهره برداری صحیح از جنگل ها و مراتع طبیعی و دست كاشت كشور و فراهم نمودن زمینه اجرای طرح های بزرگ جنگل كاری، جنگل داری، مرتع داری، ایجاد پارك های جنگلی و تفریحگاههای طبیعی در چارچوب هدف ها و سیاست های توسعه پایدار و اعمال نظارت های لازم.
٤) برنامه ریزی و اجرای طرح های آبخیزداری و تثبیت شن های روان وبیابانی زدایی.
٥) تشخیص و تفكیك حریم قانونی اراضی ملی از مستثنیات اشخاص حقیقی و حقوقی و واگذاری منابع ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و اجرای مقررات مربوط به مدیریت و واگذاری اراضی ملی و دولتی در چارچوب قوانین و مقررات موجود.
د) امور زیربنایی كشاورزی و توسعه روستایی:
١) توسعه مكانیزاسیون با توجه به ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی مناطق مختلف و ارائه خدمات حمایتی و فنی مورد نیاز.
٢) یكپارچه سازی اراضی، احداث راه های بین مزارع، تجهیز و نوسازی مزارع و باغ ها به منظور استفاده موثر از منابع و نهادهای كشاورزی و ارتقای بهره وری در فرآیند تولید با تاكید بر بهبود بهره وری از آب .
٣) برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ و اصلاح خاك و فراهم آوردن موجبات بهره برداری مطلوب از آن.
٤) فراهم آوردن موجبات لازم به منظور افزایش اثر بخشی و بازدهی آبیاری در مزارع و باغ ها.
٥) برنامه ریزی برای انتقال آب شبكه های ٣ و٤ و انهار سنتس و قنوات ، توزیع و مصرف آب كشاورزی و انجام اقدامات لازم به منظور احداث، و نگهداری تاسیسات مربوط در چارچوب قوانین موجود.
٦) انجام وظایف ناشی از اجرای قانون توزیع عادلانه آب – مصرف ١٣٦١_ و اصلاحات بعدی آن.
٧) برنامه ریزی و انجام مطالعات لازم به منظور طراحی و اجرای طرح های كوچك توسعه منابع آب پس از كسب مجوز لازم از مقررات نیرو.
٨) برنامه ریزی و اقدامات لازم در جهت احداث، نگهداری و بهره برداری از بنادر شیلاتی و تاسیسات زیربنایی با رعایت وظایف سایر وزارتخانه ها.
٩) برنامه ریزی، اتخاذ تدابیر و پیش بینی ساز و كارهای لازم به منظور توسعه و عمران روستاها با هماهنگی سایر دستگاه ها.
١٠) برنامه ریزی و ساماندهی كوچ و اسكان عشایر در چهارچوب طرح های جامع ناحیه ای.
١١) توسعه و حمایت صنایع كوچك تبدیلی و تكمیلی بخش كشاورزی و صنایع روستایی در چارچوب سیاستهای صنعتی كشور.
ه) امور كشاورزی، دام و آبزیان:
١) برنامه ریزی و اتخاذ تابیر لازم به منظور افزایش بهره وری از عوامل و منابع تولید كشاورزی و دستیابی به الگوهای كشت متناسب با منابع آب در دسترس، ظرفیت های تولید و شرایط اقلیمی مناطق مختلف كشور.
٢) تامین بهداشت دام و فرآورده های مربوط به آن و مبارزه با بیماریهای دامی و مشترك انسان و دام، قرنطینه دام و كنترل بهداشتی كشتارگاه ها و نظارت بهداشتی بر مراتع، آبشخورها ، محل نگهداری دام، كارخانه های تولید خوراك دام و سایر تاسیسات و مراكز تهیه ، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی.
٣) نظارت و كنترل بر تولید، واردات و مصرف مایه ها و سایر مواد بیولوژیكی مورد مصرف دامی.
٤) برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد و گسترش شبكه های پیش آگاهی و مراقبت ، پیشگیری، قرنطینه گیاهی و تشخیص و مبارزه با آفات و بیماریهای عمومی ، همگانی و سایر آفات و بیماری های گیاهی و نظارت بر ورود، تولید توزیع و مصرف سموم مورد نیاز بخش كشاورزی با رعایت شاخص های زیست محیطی كشور.
٥) برنامه ریزی و تهیه و اجرای طرح های مربوط به حفظ منابع دام، طیور و اصلاح نژاد و بهبود تغذیه دام.
٦) توسعه كمی و كیفی تولیدات دامی و تدوین واجرای نظام دامداری كشور و ساماندهی كشتارگاه ها .
٧) برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم در جهت حفظ احیاء توسعه و بهره برداری مناسب از منابع آبزی آب های تحت حاكمیت و صلاحیت دولت جمهوری اسلامی ایران و توسعه آبزی پروری در كشور.
ز) امور حمایتی:
١) حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش كشاورزی و استفاده از تسهیلات اعتباری بانك كشاورزی و سایر منابع بانكی و تشكیل صندوق های حمایت از توسعه بخش كشاورزی و صنایع تبدیلی و روستایی با مشاركت تولید كنندگان و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تامین اعتبارات مورد نیاز تولید كنندگان بخش كشاورزی.
٢) اجرای سیاست ها و روش های حمایتی و بیمه ای به منظور حمایت از تولید كنندگان ، تولیدات و تاسیسات بخش كشاورزی و پرداخت خسارت به تولید كنندگان خسارت دیده براساس سیاست های اتخاذ شده .
٣) برنامه ریزی و اتخاذ سیاست های حمایتی و تشویقی به منظور توسعه و ارتقای فناوری ماشین آلات و اداوات بخش كشاورزی در چارچوب سیاستهای مصوب.
٤) فراهم آوردن زمینه های لازم برای تامین و توزیع نهاده های كشاورزی و دامی، دارو، سرم و سایر مواد بیولوژیك از طریق بخش غیر دولتی و در صورت لزوم توسعه وزارتخانه و اعمال نظارت های لازم در این زمینه.
٥) انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد تشكل های غیر دولتی مورد نیاز بخش كشاورزی و ارائه خدمات و حمایت های مالی و فنی به آنها و اعمال نظارت های لازم.
٦) پیشنهاد برنامه های تنظیم بازار محصولات كشاورزی و فرآورده های دامی و نیز قیمت تضمینی به منظور حمایت از تولید كنندگان بخش كشاورزی به هیات وزیران و خرید بموقع محصولات كشاورزی.
٧) فراهم آوردن تسهیلات و امكانات و انجام هماهنگی ها و پیگیری های لازم برای توسعه صادرات محصولات و فرآورده های بخش كشاورزی و صنایع روستایی در چارچوب سیاست ها و برنامه های بازرگانی كشور.
٨) اجرای سایر وظایفی كه به موجب قوانین و مقررات بر عهده وزارتخانه قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار