رئیس اداره امور آب گچساران و باشت از افت شش و نیم متری سفره های زیر زمینی آب دشت باشت خبر داد.
کد خبر: ۸۶۹۵۷۹۶
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
عارف بهگام در گفتگو با بسیج : برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی دشت 30 هزار هکتاری باشت موجب اُفت ذخیره این مایه حیاتی خدادادی در این منطقه شده است.
وی بیان کرد: 410حلقه چاه کشاورزی مجاز در دشت باشت وجود دارد که سالانه 22 میلیون و 300 متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.
بهگام ابراز کرد: این در حالی است که سالانه به طور متوسط می بایست 17 میلیون متر مکعب آب از چاه های مجاز دشت باشت برداشت شود.
وی گفت: بطور متوسط سالانه آب سفره های زیر زمینی دشت باشت 64 سانتی متر افت دارد.
بهگام ابراز کرد: شهرستان های باشت و گچساران دارای شش دشت شامل لیشتر، شاه بهرام، خیرآباد، باشت، سر پری و امامزاده جعفر است.
وی ادامه داد: در این دشت ها یک هزارو 250 حلقه چا ه وجود دارد که از این تعداد 960 حلقه مجاز است.
وی خواستار صرفه جویی در مصرف آب بویژه از سوی کشاورزان شد و گفت: تغییر الگوی کشت در این شهرستان ها راهکاری مناسب برای جلوگیری از هدر روی منابع آبی است.
کمبود آب کشاورزی و افت شدید سفره زیرزمینی دشت باشت در حالی است که دو شریان حیاتی رودخانه بریم و شاه بهرام در جنوب وشمال دشت باشت واقع شده است.
احداث سد شیو حیاتی ترین نیاز مردم باشت واقع در 110کیلومتری یاسوج محسوب می شود.
اگرچه گچساران در 160کیلومتری یاسوج یکی قطب آبی جنوب کشور است، اما دشت شش هزار هکتار امامزاده جعفر این شهرستان با 18متر بیشرین افت سفره زیرزمینی آب را داشته است .
سد کوثر با حجم ذخیره 580میلیون متر مکعب علاوه بربخش کشاورزی آب دو میلیون نفر از مردم شهرهای پنج استان جنوبی را تامین می کند.
سد در دست ساخت چم شیر یا بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی باحجم مخزن 2.3میلیارد متر مکعب یکی از بزرگترین طرح های سد سازی و نیروگاهی کشور محسوب می شود.
آب این سد بزرگ قرار است 110هزار هکتار از زمین های خوزستان و بوشهر را تامین کند در حالی که دشت های دیم زار مجاور این سد در گچساران،کام کشاورزان زرا تلخ کرده است .
شهرستان گچساران اگر چه یکی از قطب های کشاورزی و نیز قطب های آبی کهگیلویه وبویراحمد است اما با وجود کشاورزی آن با مشکل کمبود آب مواجه است.
تخصیص آب از سد چم شیر به گچساران یکی از مهمترین مطالبات کشاورزان این شهرستان در بخش آب محسوب می شود.
ارسال نظرات