تجربه سالهای گذشته نشان می دهند که نوع سیاست گذاریها در بخش کشاورزی بسیار مهم بوده و آثار و نتایج تأثیر گذاری در دستاوردهای این بخش بهمراه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۶۹۵۹۴۹
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان با بیان این مطلب که تغییر سیاستها و رویکردهای بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید نتایج مطلوبی داشت گفت: تجربه سالهای گذشته نشان می دهند که نوع سیاست گذاریها در بخش کشاورزی بسیار مهم بوده و آثار و نتایج تأثیر گذاری در دستاوردهای این بخش بهمراه خواهد داشت.

مهندس انصاری به برگزاری جشن خودکفایی گندم در سال 83 اشاره نمود و افزود: کشور بجهت میزان تولید گندم، بعنوان اصلی ترین محصول استراتژیکی، در سال 83 به خودکفایی رسید و در همان سال و سال 84 نیاز به واردات گندم از سایر کشورها نبودیم.

وی اظهار داشت: بعد از سال 84 و بدلیل تغییر سیاستهای کشور، از 9 میلیون تن گندم خریداری شده از کشاورزان در سال 83 به 4 میلیون تن در سال 90رسیدیم چرا که بعلت افزایش قیمت فروش نفت به منابع ارزی بالای دست یافته بودیم بجای هموار کردن مسیر تولید داخلی، می توانستیم از بازارهای جهانی به قیمت کمتر از خرید تضمینی داخل کشور، گندم خریداری کنیم.

انصاری با بیان این مطلب که در سال 90، کشور مجددا نیازمند واردات گندم از سایر کشورها شد تصریح داشت: بدلیل مشکلات ناشی از تحریم و نقل و انتقال پول در سال 90، امکان خرید این محصول از سایر کشورها نیز فراهم نبود.

استاندار زنجان اظهار امیدواری نمود: با توجه به میزان تولید در سال گذشته، پیش بینی میشود امسال بیش از 9 میلیون تن محصول گندم از بهره برداران خریداری و بار دیگر به خودکفایی در تولید این محصول برسیم.

وی به اتخاذ سیاستهای مشابه در خصوص محصول کلزا و دانه های روغنی اشاره نمود و افزود: در تولید دانه های روغنی که در سالهای 84 و 85 به وضعیت خوبی رسیده بودیم بدلیل دستیابی به منابع ارزی بالا، 70 درصد این محصول را به نفع بازارهای جهانی و به ضرر تولید کنندگان داخلی از دست دادیم.

مهندس انصاری در ادامه با بیان اینکه یکی از اشکالات بخش کشاورزی این است که از منظر اقتصادی به خود نگاه نمی کند گفت: رشد اقتصاد کشور در سال 94، یک درصد و رشد اقتصادی بخش کشاورزی حدود 4درصد اعلام شده، بدین معنی است که اگر رشد اقتصادی بخش کشاورزی را از کل اقتصاد کشور کسر کنیم می توان گفت در سایر بخشها رشدی اتفاق نیفتاده و یا رشد منفی بوده است.

استاندار زنجان در ادامه همایش، سیاستهای تکلیف شده اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را یادآور شد و افزود: اهداف کمی بخش کشاورزی اعم از میزان تولید محصول طی 2 سال آینده و سهم هر یک از استانها به تفکیک مشخص شده و لذا همه حمایتهای استان در راستای همین جهت گیریها تعریف شده و امکان مناقشه وجود نخواهد داشت.

وی تصریح داشت: با توجه به سیاستهای ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی، و وجود واحدهای تعطیل شده در استان، امکان حمایت برای راه اندازی همه واحدها وجود نخواهد داشت و منابع کشور صرف واحدهایی خواهد شد که راه اندازی آنها همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی است.

ارسال نظرات