رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته توسعه سیستم‌های نوین آبیاری را گامی مؤثر در اجرای اقتصاد مقاومتی دانست.
کد خبر: ۸۶۹۶۲۷۷
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، هفته جهادکشاورزی و نامگذاری آن نشان از اهمیت ویژه این بخش است که می‌توان تنوع اقلیمی، وجود منابع و ذخایر غنی، امکان ایجاد اشتغال مولد کم هزینه و زودبازده و وجود مزیت نسبی در تولید و صدور محصولات، از جمله قابلیت‌های بخش کشاورزی دانست.

 

این بخش از نظر تولید، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی، توسعه تحقیقات و فنآوری‌ها و توسعه مشارکت‌های مردمی، یکی از ارکان مهم اقتصاد و امنیت کشور به حساب می‌آید.

 

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران، برنامه ریزان و دستگاه‌های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

به مناسبت ۲۷ خرداد روز جهاد کشاورزی و برای بررسی گوشه‌ای از فعالیت‌های این بخش در سال گذشته با یکی از مسئولین این حوزه به گفت‌وگو پرداختیم.

 

علی اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سینا ضمن اشاره به کشت‌های فراسرزمینی آن را مطابق با اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: هدف از کشت‌های فراسرزمینی این است که سرمایه‌گذاران ما از منابع آب و خاک در سایر کشورها استفاده کنند.

 

کشت‌های فراسرزمینی می‌تواند بخشی از نیاز کشور را از محل تولید در دیگر کشورها تأمین کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ضمن بیان اینکه کشت‌های فراسرزمینی می‌تواند بخشی از نیاز کشور را از محل تولید در دیگر کشورها تأمین کنند افزود: این برنامه یک برنامه ملی است که مستقیماً توسط دفتر رابط بین‌المللی خود وزارتخانه دنبال می‌شود، ولی ما در عین حال ما هم در استان تهران این را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

 

منصوری تصریح کرد: وزارت رفاه، اقتصاد دارایی، جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت برنامه از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید کمک کنند تا این سرمایه گذاران به راحتی بتوانند در آن کشورها تولید کنند.

 

وی ضمن بیان امتیازات این طرح برای علاقه مندان گفت: تأمین نیروی کار از داخل کشور، در اختیار قرار دادن تسهیلاتی از منابع بانکی و همین‌طور بحث تبادل اطلاعات و ارتباطاتی که با کشور هدف باید صورت گیرد از جمله حمایت‌های دولت در این‌باره است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ابراز کرد: در استان تهران نیز تعدادی از این سرمایه‌گذاران شناسایی شده‌اند و در حال حاضر در مرحله انجام کار و حضور در کشورهای دیگر قرار دارند، درعین حال در گذشته هم ما شاهد حضور تعدادی از شرکت‌های ایرانی در کشورهای شمالی ایران بودیم مثل بنیاد مستضعفان و جانبازان که در آنجا فعالیت دارند، تولید می‌کنند و محصولات آنهادر داخل کشور نیزعرضه می‌شود.

 

توسعه سیستم‌های نوین آبیاری گامی مؤثر در اجرای اقتصاد مقاومتی

منصوری در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی استفاده بهتر از منابع آب در بخش کشاورزی تشریح کرد: یکی دیگر از برنامه های ما در حوزه جهاد کشاورزی که ما بسیار بر آن تأکید داریم و از جمله برنامه‌های مؤثر در اجرای اقتصاد مقاومتی است بحث توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان تهران است.

 

این مقام مسئول ادامه داد: این طرح درسال گذشته حدود 6500 هکتار اجرا شد و به دلیل اینکه کشور ما و به ویژه استان تهران در یک منطقه خشک واقع شده این یک ضرورت است که در حال حاضر تلاش می‌کنیم این کار را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

 

وی با اشاره به میزان بارندگی در استان تهران گفت: طبق آمار این میزان کمتر از 200 میلی‌متر است، بنابراین ناگزیر هستیم برای اینکه از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده بهینه داشته باشیم به سمت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری گام برداریم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: البته با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته است ما به سمت اجرای آبیاری تیپ یا آبیاری‌های نواری در غلات مخصوصاً گندم وهمینطور آبیاری زیرزمینی می‌رویم که در شهرستان شهریار به زودی آغاز خواهیم کرد.

 

امسال حدود 10 هزار هکتار زمین کشاورزی به آبیاری قطره‌ای مجهز می‌شود

منصوری با بیان اینکه طبق برنامه در سال جاری حدود 10 هزار هکتار زیر کشت آبیاری قطره‌ای قرار خواهد گرفت از تمام پیمانکارانی که دارای گرید و مجوز فعالیت در این بخش هستند خواست برای فعالیت در اجرای سیستم‌های آبیاری به مدیریت آب و خاک این سازمان مراجعه کنند.

 

وی ضمن تأکید بر لزوم تغییر آبیاری سنتی ابراز کرد: کشاورزانی که هنوز به شکل سنتی آبیاری می‌کنند حتماً بایستی تغییر رویه بدهند و ما در زمینه مطالعات، پرداخت سهم و آورده دولت آمادگی خود را برای این کار اعلام می‌کنیم.

 

این مقام مسئول در ادامه به تولید گندم اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود در سال گذشته 118 هزار تن خرید داشتیم، امسال هم با مراقبت‌های زراعی و همراهی کشاورزان انتظار داریم میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش یابد و طبق آمار تا به امروز حدود 55 هزار تن گندم تحویل مراکز خرید در استان تهران شده است.

 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد کاشت برنج، تصریح کرد: ما در استان تهران سطح زیر کشت برنج نداریم و این را محدود کردیم و استدعای ما هم از کشاورزها این است که کشت برنج را به دلیل محدودیت‌هایی که در بحث آب داریم انجام ندهند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر استفاده بیش از حد سموم در این بخش گفت: من این آمار را قبول ندارم که آمار باقی مانده سموم در تولیدات ما بیشتر از دیگر نقاط دنیا است.

 

منصوری تشریح کرد: البته طبق آماری در سازمان حفظ نباتات آماده باید اذعان کرد که میزان باقیمانده سموم حتی از کشورهای اروپایی هم کمتر است، ولی در عین حال ما باید به سمت تولید محصولات سالم ارگانیسم برویم و برای این کار اقدامات خوبی در حال انجام است.

 

آغاز مبارزه بیولوژیک از طریق کلینیک‌های گیاه پزشکی

منصوری بیان کرد: دوره کارنس سمومی که در کشور مصرف می‌شود پایین است و باقیمانده آن در محصولات باقی نمی‌ماند، از طرفی به مبارزه بیولوژیک روی آوردیم که این کار را از طریق کلینیک‌های گیاه پزشکی در بخش خصوصی آغاز کردیم.

 

وی توضیح داد: در آنجا حشرات مفیدی را پرورش می‌دهند که این حشرات می‌تواند روی آفات اقدام کند و نیازی به سموم نداشته باشد، البته ما در مراحل اولیه این کار هستیم، و سعی می‌کنیم آن را توسعه ‌دهیم.

 

این مقام مسئول افزود: از طرفی دیگر برخی ارقام گیاهی مقاوم به آفات و امراض گیاهی هم توسط مراکز تحقیقاتی عرضه شده که آنها هم در کاهش مصرف سم مؤثر هستند.

 

تلاش برای کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی ضروری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم مصرف سموم و کودهای شیمیایی را کاهش دهیم، اما در مواردی دیگر اجتناب ناپذیر است که آن هم با کنترل و با مراقبت‌های لازم انجام شود.

 

منصوری در تشریح این مراقبت‌ها گفت: کنترل بر میزان مصرف، دوز مصرفی، استفاده از سموم با دور کارنس پایین و همینطور مراقبت از اینکه محصول را بلافاصله بعد از سمپاشی نفروشند که البته بخشی از این وظایف طبق قانون به وزارت بهداشت واگذار شده است.

 

تکذیب اصلاح بذرهای موجود در کشور توسط شرکت‌های اسرائیلی

وی در پاسخ به سؤالی در مورد انتشار مطالبی مبنی بر اینکه اصلاح بذرهای موجود در کشور توسط شرکت‌های اسرائیلی تأکید کرد: من به شدت این را تکذیب می‌کنم چرا که مراکز تحقیقاتی خودمان در داخل کشور فعال هستند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: هیچگونه ارتباطی با اسرائیل در این زمینه نداریم و بخش عمده ای از حضور مورد نیاز ما در داخل کشور و توسط محققین خودمان تولید می‌شود.

 

وی گفت: به طور مثال ما در استان تهران در سال گذشته نزدیک 40 درصد بذر مورد نیاز گندم را از طریق شرکت‌های بخش خصوصی و مرکز تحقیقات در داخل استان تأمین کردیم. مابقی نیاز را از سایر استان ها تأمین کردیم، امسال این رقم را به 75 درصد رساندیم و اگر هم بذری مورد نیاز باشد قطعاً کشور هدف ما اسرائیل نخواهد بود.

 

کشاورزان براساس نظر کارشناسان در زمانی که مورد نیاز هست کشت را انجام دهند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص مشکلات به وجود آمده در زمینه تولید سیب‌زمینی در سال گذشته گفت: در این مورد خراب شدن و دور ریختن این محصول را در استان تهران به آن صورت نداشتیم، اما با کاهش قیمت روبرو بودیم و همواره هم ما به کشاورزان توصیه کردیم که براساس نظر کارشناسان ما در زمانی که مورد نیاز هست کشت را انجام دهند.

 

منصوری متذکر شد، در بعضی مواقع این هماهنگی انجام نمی‌شود و ممکن است در یک مقطع زمانی به دلیل وفور محصول، کاهش تقاضا داشته باشیم که این کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت محصول می‌شود.

 

این مقام مسئول در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه تدابیری برای ارتقاء کشاورزی سنتی به کشاورزی نخبه اندیشیده شده ؟ توضیح داد: در این زمینه ارتقاء مکانیزاسیون از جمله مواردی است که مورد بررسی قرار دارد.

 

مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از تکنولوژی روز

وی تشریح کرد: خوشبختانه تا به الان چهار مرحله خط اعتباری مکانیزاسیون و، خط اعتباری چهار در استان به ما ابلاغ شده که هدف آن مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از تکنولوژی روز است و  منابع تسهیلاتی آن در حال حاضر موجود است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از همه کشاورزان، بهره برداران، باغداران حتی تولید کنندگان حوزه دام و طیور خواست برای ارتقاء مکانیزاسیون و دریافت تجهیزاتی که نیاز دارند به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

 

چرا که برای افزایش بهره وری و کاهش ضایعات، منابع و تسهیلاتی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شده و آنها می‌توانند از این منابع جهت رفع تنگناها و مشکلات موجود استفاده کنند.

 

منصوری در مورد افزایش آگاهی و اطلاعات فنی کشاورزان گفت: در این زمینه مدیریت هماهنگی و ترویج و مرکز آموزش کشاورزی در جهت ارتقاء سطح علمی کشاورزان و بهره برداران اقداماتی انجام داده‌اند و امیدواریم امسال تعداد بیشتری از کشاورزان را در بخش‌های مختلف در جهت ارتقاء سطح و توانایی علمی‌ تحت پوشش قرار دهیم.

 

وی مهمترین مشکلات سال گذشته را نوسانات قیمت و کمبود اعتبارات را از مشکلات این حوزه درسال گذشته دانست و افزود: در بخشی از سال با نوسانات قیمت روبرو بودیم که امیدواریم در سال جاری با تدابیری که اندیشیده شده کاهش یابد.

 

نگرانی از پایین بودن قیمت خرید شیر از گاوداری‌ها علی‌رغم قوانین مصوب

این مقام مسئول در مورد قیمت شیر که همواره مورد اعتراض دامداران بوده است، گفت: برخلاف قوانین تصویب شده بود در ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه کارخانجات باید هر کیلو شیر را با قیمت 1440 تومن خریداری کنند، قیمت خرید از گاوداری‌ها پایین و این برای ما نگران کننده بود.

 

لزوم ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده برای اجرای مصوبات قیمت شیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: برای حل این مشکل سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده در راستای اجرای شدن این مصوبه باید مقداری ورود کرده و این مصوبه را اجرایی می‌کردند ولی در حال حاضر امیدواریم با توجه به قول‌های معاون اول رئیس جمهور این مشکل در سال جاری مصوب شود.

ارسال نظرات