بلوطستان تنوم خاکستر شد؛

پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های پلدختر لرستان در آتش سوخت

جنگل‌ها و مراتع شهرستان پلدختر که از بامداد سه‌شنبه دچار آتش‌سوزی شد همچنان در حال شعله‌ور شدن است.
کد خبر: ۸۶۹۶۲۷۸
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، این آتش‌سوزی که بخش وسیعی از جنگل‌ها و مراتع  این شهرستان در برگرفته همچنان ادامه دارد و صعب‌العبور بودن منطقه و کمبود امکانات سبب شده تا پس از گذشت چندین ساعت همچنان ادامه داشته باشد و ازآنجاکه این منطقه راه دسترسی ندارد روز گذشته نیروهای کمکی برای خاموش  آتش به‌وسیله بالگرد به منطقه منتقل شدند اما با تاریک شدن هوا و خستگی نیروهای روزه‌داری که به این منطقه اعزام شدند مجبور به بازگشت شدند.

 

روز گذشته خبر مهار این آتش‌سوزی در ساعت ۱۷ اعلام شد اما نیروهای مردمی که به منطقه اعزام‌شده بودند شروع آتش‌سوزی را در سطح وسیعی گزارش دادند به‌طوری‌که این حریق همچنان در حال پیشروی است.

 

امیررضا محمدی‌نژاد، رئیس اداره محیط زیست پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع شهرستان پلدختر که از بامداد سه شنبه آغاز شد، اظهار داشت: غلتیدن کنده‌های سوخته و به‌جای مانده از آتش‌سوزی و شعله‌ور شدن به علت وزش باد از ارتفاعات کوه تنوم سه‌شنبه‌شب ساعت ۲۱ آتش‌سوزی دیگر در نقطه دیگر این منطقه به وقوع پیوست.

 

وی افزود: برای مهار آتش‌سوزی جنگل و مرتع کوه تنوم میانکوه غربی پلدختر نیروهای منابع طبیعی، محیط‌زیست استان و شهرستان، نیروهای محلی و دهیاران حضور دارند و تلاش برای اطفای حریق ادامه دارد.

 

رئیس اداره محیط‌زیست پلدختر عنوان کرد: سخت گذر بودن، شیب تند، مسیر طولانی، کمبود امکانات، گرمای شدید و وسعت آتش‌سوزی عملیات اطفای حریق را با سختی و دشواری مواجه ساخته است.

 

وی بیان کرد: در این آتش‌سوزی گونه‌های جانوری و گیاهی به خاکستر تبدیل‌شده و همچنین محل زندگی گراز و کفتار و روباه و پرندگانی مانند کبک و تیهو از بین رفته و با وقوع این آتش‌سوزی زیستگاهی برای آن‌ها وجود ندارد.

 

محمدی نژاد، گفت: گونه‌های جانوری و گیاهی در میان شعله‌های سر به فلک کشیده کوه تنوم منطقه کرکی پلدختر  کباب شدند که دل هر بیننده‌ای را می‌سوزاند.

 

وی تصریح کرد: شهرستان پلدختر به‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در عرصه جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است.

 

رئیس اداره محیط‌زیست پلدختر خاطرنشان کرد: زنجیره دنباله‌دار و تکراری آتش‌سوزی که یک‌بار در میانکوه شرقی و یک‌بار در میانکوه غربی اکران می‌شود دل بلوطستان شهرستان را کباب و آن را به خاکستر تبدیل کرده است .

 

محمد جعفری، یکی از اهالی منطقه تنوم اظهار داشت: وسعت و حجم آتش‌سوزی به‌گونه‌ای است که به علت نبود امکانات و گرمای شدید هوا امکان اطفای حریق  غیرممکن است.

 

وی افزود: تنها وسیله که بتوان این حجم از آتش وسع و گسترده در کوه تنوم را مهار کند استفاده از بالگرد آب‌پاش است که مسئولان باید چاره‌ای بی اندیشند.

 

جعفری، بیان کرد: نیروهای خودجوش مردمی باگذشت چند ساعت و گرمای شدید نیرویشان تحلیل رفته و قادر به خاموش کردن آتش نیستند.

 

وی عنوان کرد: در برابر دیدگانمان درختان کهن و چندین ساله مانند بلوط و درختانی که یک‌عمر قدمت داشتند به‌کلی از بین رفتند و هم‌اکنون منطقه به شکل لکه‌های سوخته و خاکستر قابل‌ مشاهده هستند.

 

فرد دیگری از اهالی منطقه که خود را علی آقایی معرفی کرد اظهار داشت:دود آتش آسمان منطقه کرکی پلدختر را فراگرفته است و این امر طبیعت بکر منطقه را به خاک سیاه نشانده است.

 

وی علت آتش‌سوزی را  عامل انسانی دانست و افزود: برای صیانت و حفاظت و حراست  از منابع طبیعی و عرصه طبیعی و محیط‌زیست باید فرهنگ‌سازی شود تا سرمایه ملی این‌گونه مورد هجمه افراد قرار نگیرد.

 

پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های پلدختر در آتش سوخت

سرهنگ صفر عبدالوند، فرمانده انتظامی پلدختر اظهار داشت: مراتع و جنگل‌های منطقه کوهستانی تنام ( چشمه کول تاک) و شاداب کوه در ضلع جنوب شرقی این شهرستان دچار آتش‌سوزی شد.

 

وی افزود: پس وقوع آتش‌سوزی اکیپ‌های تلفیقی بلافاصله از پاسگاه‌های جلوگیر، غربی، شرقی و جایدر این فرماندهی با نیروهای مردمی و منابع طبیعی به منطقه اعزام شدند.

 

فرمانده انتظامی پلدختر بابیان اینکه تلاش برای مهار حریق  ادامه دارد عنوان کرد: در این حادثه  پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های مناطق مذکور دچار آتش‌سوزی شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار