یک بانک سوئیسی اعلام کرد که دولتش بعد از برجام هم اجازه همکاری با بانک‌های ایرانی را نمی‌دهد و ایران همچنان مشمول تحریم‌های اقتصادی است.
کد خبر: ۸۶۹۶۳۳۶
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج، رفع شدن و یا رفع نشدن تحریم‌های بانکی در 5 ماه گذشته مهمترین چالش ایجاد شده در اجرای برجام به شمار می‌رود. علیرغم تاکیدهای مکرر مقامات دولت حسن روحانی در خصوص لغو کلیه تحریم‌های بانکی فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور این ادعا را رد می‌کنند و  معتقدند که در زمینه تحریم‌های بانکی همه چیز مانند دوران قبل از برجام بوده و هیچ چیز تغییر نکرده است. البته برخی از مقامات دولت هم مجبور شدند در این زمینه اذعان کنند که برجام دستاوردی برای اقتصاد ایران نداشته است و حتی مانند ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی تعبیر "هیچ" را برای آن به کار ببرند. به گزارش نسیم آنلاین، با این وجود همچنان عده‌ای از دولتمردان بر رفع شدن همه تحریم‌های بانکی بعد از اجرای برجام تاکید می‌کنند و معتقدند تمام تحریمهای بانکی هم اکنون لغو شده است. در این خصوص محمد رضا جهان بیگلری یکی از اعضای اتاق بازرگانی با انتقاد از ادعای دولتمردان در خصوص رفع تحریمهای بانکی توضیحاتی را در خصوص مکاتبات خود با یک بانک سوئیسی به نام SCBF  ارائه داد.

وی اظهار کرد: با وجود اجرای برجام هنوز بانک‌های بسیاری از کشورها همکاری با ایران را ممنوع می‌دانند که از جمله آنها می‌توان به بانک‌های کشور سوئیس اشاره کرد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: چند روز پیش طی مکاتبه با یک بانک سوییسی این جواب را از آن‌ها گرفتم که "نمی‌توانیم با شما کار کنیم چون شما هنوز در تحریم هستید" و من را به سایت زیر ارجاع داد.

جهان بیگلری گفت: ما سه تا درخواست داشتیم، که شامل شرکت در دوره‌های آموزش بانکداری، همکاری در راستای تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌های ایران و تامین مالی پروژه‌ها یا همان فاینانس می‌شد.

وی تصریح کرد: بانک سوئیسی هم مودبانه پاسخ داد که خیلی تمایل به همکاری دارد، ولی باتوجه به این که دولت سوئیس سایت شرکت‌ها و بانک‌های این کشور را از همکاری با سه کشور ایران و سوریه و کره شمالی منع کرده، از همکاری با ما معذور است.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در سایت این بانک آورده شده که این کشورها همچنان در تحریم اقتصادی به سر می برند.

باید دید دولتمردان چه پاسخی در این خصوص دارند و آیا باز هم ادعای خود درباره رفع تحریمهای بانکی را تکرار می کنند؟

ارسال نظرات