یادداشت/روزنامه رسالت
اواخر هفته گذشته نشست سران سه قوه برگزار شد. اين اولين نشست سران در سال 95 است. سال 95، سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي است.
کد خبر: ۸۶۹۶۳۶۵
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «رسالت» در یادداشتی با عنوان «دستور كار چيست؟» به قلم محمدكاظم انبارلويي نوشت: اواخر هفته گذشته نشست سران سه قوه برگزار شد. اين اولين نشست سران در سال 95 است. سال 95، سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي است. چالش‌هاي پيش روي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بارها از سوي رسانه ها و منابع آگاه در دولت و بخش خصوصي اعلام شده است. مسئله پسابرجام، بدعهدي هاي آمريكا و دبه كرده آنها در عمل به تعهدات شان يكي از موضوعات مهم مطرح در جامعه ماست. مسائل فرهنگي و ولنگاري فرهنگي تازه ترين موضوعات در اين باره است. موضوعات اجتماعي؛ مسئله طلاق، اعتياد و بيكاري ذهن دلسوزان جامعه را به خود مشغول داشته است. حقوق هاي چند ده ميليوني يك شوك به جامعه كارمندي و كارگري كشور بود كه با حقوق بخور و نمير روزگار مي گذرانند، مسئله تهديدات منطقه اي و تروريسم و شرارت داعش در عراق و سوريه و بحران يمن، بحرين و ... از جمله موضوعات مهم در ديپلماسي خارجي كشور است. وقتي سران سه قوه با هم نشست دارند قاعدتا بايد دستور كار و نيز خروجي اين نشست با توجه به مباحث پيش گفته باشد. همه كساني كه چهره آرام و صميمي سران سه قوه را در نشست مشترك مي بينند منتظر خبرهاي اين نشست براي گره گشايي مشكلات كشور هستند. رئيس جمهور محترم پس از نشست درخصوص موضوعات مهم نشست سران اطلاع رساني كرد.

با نگاهي به تيترهاي روز پنج شنبه گذشته روزنامه‌ها احساس مي‌شود اين نشست گرهي از مشكلات مردم بازنكرده و ناظر به اهم موضوعات كشور و مسائل منطقه اي و جهاني ندارد. به تيترهاي روزنامه‌ها به شرح آنچه در زير از قول رئيس جمهور مي آيد توجه كنيد.
روزنامه ايران؛ رئيس جمهور: پسابرجام فرصتي براي رونق و اشتغال
اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي هدف اصلي كشور است
روزنامه همشهري؛ رئيس جمهور: ذهن مردم را به مسائل جزيي مشغول نكنيم
روزنامه اعتماد؛ روحاني: نقص هاي كوچك را بزرگ نمايي نكنيد
روزنامه آرمان؛ روحاني: از شرايط پسابرجام حداكثر استفاده را ببريم، خواست سران قوا از رسانه ها افزايش فضاي اميد و نشاط است.
روزنامه اطلاعات؛ رئيس جمهور: دولت و مجلس با همفكري بيشتر براي حل معضلات مردم گام بردارند
روزنامه جمهوري اسلامي؛ رئيس جمهور: بايد از فضاي پسابرجام براي ايجاد رونق و اشتغال استفاده كنيم
روزنامه كيهان؛ روحاني: قراردادهاي جديد نفتي اصلاح و به  مجلس ارائه مي‌شود
روزنامه رسالت؛ رئيس جمهور: اقتصاد مقاومتي را بايد امسال عملياتي كنيم
روزنامه وطن امروز؛ روحاني:‌ اگر در گوشه اي چند نفري حقوق بالاتري را برداشت كردند، آن را تبديل به يك مسئله ملي نكنيم.
روزنامه جوان؛ رئيس جمهور: اقتصاد مقاومتي را امسال عملياتي
مي كنيم
روزنامه مردم سالاري؛ رئيس جمهور: كمك هايمان را به كشورهاي همسايه ادامه مي دهيم
روزنامه قدس؛ رئيس جمهور: حمايت از مظلومان عالم سياست تغييرناپذير جمهوري اسلامي ايران است
روزنامه خراسان: رئيس جمهور: قراردادهاي نفتي اصلاح و براي تطبيق به مجلس ارائه مي‌شود
روزنامه هاي روزان، صنعت، كسب و كار، كارون و ابتكار؛ رئيس جمهور: رسانه ها اميد را ترويج دهند
روزنامه جام جم؛ رئيس جمهور: اقتصاد مقاومتي در فاز عملياتي است.
مخاطب رئيس جمهور محترم در اين اطلاع رساني كيست؟محتواي خبر چيست؟ اگر به اين دو سوال بشود دقيق پاسخ داد، سوال بعدي اين است؛ چقدر اين اطلاع رساني ناظر به مسائل و موضوعات مهم كشور است؟
اينكه گفته شود؛ پسابرجام يك فرصت براي رونق اقتصادي است يك رهنمود اخلاقي و اجرايي است مخاطب آن اگر دولت و سران سه قوه است كه معني ندارد در نشست سران سه قوه خودشان به خودشان رهنمود بدهند. اگر مخاطب مردم هستند بايد ديد چالش هاي پيش روي اين فرصت چيست؟ آن را در نشست مورد كند و كاو قرار دهند و موانع را با تشريك مساعي مردم با يك اطلاع رساني هوشمندانه بردارند.
اينكه گفته ‌شود، اقتصاد مقاومتي را امسال عملياتي مي كنيم آيا به معناي آنچه مي رود در جوي آب است، يست.مگر قرار بود عملياتي نكنيم. بيش از چهار سال از ابلاغ سياست هاي اقتصاد مقاومتي گذشته است. بايد به اين سوال پاسخ داد چرا در اين سال ها عملياتي نشده است. به هر دليلي كه در اين سالها عملياتي نشده به همان دليل هم سال 95 عملياتي نخواهد شد. بايد ديد گير كار كجاست و نشست سران مي تواند معطوف به رفع گير و گورهاي عدم اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي باشد و رئيس جمهور در اين باره مخاطباني را در نظر بگيرد  و متناسب با آن اطلاع رساني كند.
اينكه گفته شود، قراردادهاي جديد نفتي اصلاح و به مجلس ارائه مي‌شود هم از همين جنس است. مخاطب اين سخن اگر دولت است بايد ديد چرا دولت تاكنون اشكالات موجود در مورد قراردادهاي نفتي را اصلاح نكرده است. چرا تاكنون حتي متن يك قرارداد نفتي افشاء نشده و در نهادهاي نظارتي مورد بررسي قرار نگرفته است؟ آنچه گفته مي‌شود در مورد قراردادهاي نفتي، نفس قرارداد نيست بلكه شرايط عمومي، ساختار و الگوي قراردادهاي بالادستي نفت و گاز در قالب تصويب نامه هيئت وزيران است كه بايد رئيس مجلس با اتكاء به نظر كارشناسي هيئت تطبيق قوانين در مجلس نظر صريح خود را بگويد.بعد از تصويب معلوم شود قراردادها مطابق اين قانون هست يا نيست. اكنون قراردادهاي جديد امضاء شده و عمل مي‌شود معلوم نيست اين اقدام مستند به چه قانوني است. آنچه رئيس جمهور مي گويد حكايت از آن دارد كه قراردادهاي نفتي هنوز در كش و قوس مجلس و دولت است.ضمن آنكه قرار نيست متن هيچ قرارداد نفتي در اختيار رسانه ها قرار گيرد و حتي به نهادهاي نظارتي در مورد بررسي و ارزيابي چند و چون آن هم قرار نمي گيرد. اينكه به رسانه ها نصيحت كنند كه اميد را ترويج كنند و به مسئله حقوق چند صدميليوني نپردازند، شأن نشست سران سه قوه است؟
به نظر مي رسد مسئولان امر اجرا در سه قوه دستور كار مشخصي را براي چنين نشست‌هاي مهم كليدي مهيا نكرده اند براي نتايج نشست هم پيوست رسانه اي ندارند.
يك طراحي درست از اين دست نشست ها حكم مي كند خروجي اين نشست براي دست اندركاران و مسئولان نظام در سه قوه به لحاظ اقدام و عمل يك كار ملموس و عملي بيرون آيد. يك طراحي درست از اين دست نشست ها حكم مي كند اگر كمكي از مردم يا رسانه ها مي‌خواهند حدود و ثغور آن را هم مشخص كنند. مردم و رسانه ها از هيچ كمكي به دولت و ديگر قوا براي افزايش كارآمدي نظام دريغ ندارند.
ارسال نظرات