با وجود آنکه با کیفیت‌ترین محصول گندم در سلسله تولید می‌شود اما شاید بتوان گفت که آرد باکیفیتی وارد این شهرستان نمی‌شود که دلیل این امر هم به نبود سیلوی ذخیره گندم و نبود کارخانه آرد در شهرستان سلسله برمی‌گردد.
کد خبر: ۸۶۹۶۳۸۰
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان،سلسله از جمله شهرستان‌‌های استان لرستان است که با جمعیتی بالغ بر 75هزار نفر، در فاصله 45کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی و شرایط مناسب آب و هوایی سلسله موجب شده تا این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در لرستان شناخته شود.

*گستردگی اراضی کشاورزی در دشت سلسله

66هزار هکتار از اراضی این دشت حاصلخیز به کشت انواع محصولات کشاورزی اختصاص یافته که در این میان، گندم به عنوان محصولی استراتژیک، کشت غالب در این شهرستان می‌باشد که قریب به 17هزار هکتار از اراضی کشاورزی سلسله به کشت این محصول حیاتی اختصاص یافته است.

سال جاری که بارش‌های بسیار مناسبی در آن رخ داد، موجب رونق‌گرفتن بخش کشاورزی در سلسله شد و انتظار می‌رود که محصولات کشاورزی و بخصوص گندم در این شهرستان، نسبت به سالیان گذشته از نظر کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

*ورود آرد بی‌کیفیت با وجود تولید گندم با کیفیت

با وجود آنکه با کیفیت‌ترین محصول گندم در سلسله تولید می‌شود اما شاید بتوان گفت که آرد باکیفیتی وارد این شهرستان نمی‌شود که دلیل این امر هم به نبود سیلوی ذخیره گندم و نبود کارخانه آرد در شهرستان سلسله برمی‌گردد.

این مشکل در سلسله موجب شده تا کشاورزان محصولات خود را در خیابان‌ها یا در سیلوهای سر باز نگهداری کنند که این امر موجب خسارت به بخش کشاورزی و در مواردی، به هدر رفتن محصول را نیز در پی داشته است همچنانکه رها شدن گندم در کف خیابان در شهر فیروزآباد سلسله و همزمان بارش باران در این منطقه در چند سال پیش، دسترنج برخی کشاورزان فیروزآباد را از بین برد.

*سیلوی ذخیره گندم یکی از ضروریات بخش کشاورزی سلسله است

«هادی‌پور» در گفتگو با خبرنگار لرسو با اشاره به اهمیت وجود سیلو در شهرستان سلسله گفت: از 66هزار هکتار اراضی قابل کشت سلسله، حدود 17هزار هکتار آن به کاشت گندم، چه بصورت دیم و چه به صورت آبی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشت غالب در این شهرستان به گندم اختصاص دارد لذا وجود سیلوهای ذخیره گندم یکی از ضروریات بخش کشاورزی سلسله محسوب می‌شود.

وی افزود: وجود سیلو باعث کاهش هزینه‌ها و رشد چشمگیر کمی و کیفی محصول گندم در این شهرستان خواهد شد.

 

*بیش از یک دهه معطلی کارخانه آرد در سلسله

با وجود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سلسله برای ایجاد کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم اما این پروژه بیش از یک دهه است که معطل مانده و به سرانجام نرسیده است.

مطابق گفته سرمایه‌گذار این طرح، عدم وجود هزینه‌های مالی عامل راکد ماندن پروژه کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله است.

به هر حال، چنانچه سیلوهای ذخیره گندم در سلسله به تعداد کافی وجود داشته باشد، این امر نه تنها موجب جلوگیری از خسارت به دسترنج کشاورزان این شهرستان خواهد شد بلکه ایجاد انگیزه کشاورزان جهت کاشت گندم به عنوان یک محصول حیاتی را در پی خواهد داشت.

منبع:سایت لرسو

 

ارسال نظرات