سود اغوا کننده واردات به ایران، مانع از هر تصمیم سازنده و توسعه بخشی برای این کمپانی های بین المللی می شود.
کد خبر: ۸۶۹۶۵۳۳
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری «بسیج» رئیس‌ هیات‌مدیره کانون انجمن های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در نامه‌ای به روحانی خواستار پیگیری جدی تعطیلی واحدهای تولیدی کشور شدو

محمد رضا دیانی در نامه به رئیس‌جمهور به مافیای واردات اشاره کرده و آن را یکی از دلایل عمده زمین خوردن کارخانه‌های کشور می‌داند.
متن کامل نامه تولیدکنندگان لوازم خانگی به روحانی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید؛ خبر تکان دهنده و بهت آور تعطیلی قدیمی ترین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور در میان اخبار تلخ و شیرین رسانه ها، موجی از واکنش ها را در میان افکار عمومی برانگیخته است.

 نام های چون ارج وآزمایش برای بخش اعظم مردمان این کشور تداعی کننده خاطره های نوستالژیک و حس خوب مصرف کالای ایرانی است. هر چند این خبر برای افکار عمومی آنقدر تکان دهنده و دور از ذهن بود که روزها است محل مجادله و کشمکش رسانه های موافق و مخالف دولت شده و هر کس سعی دارد برای خود از این نمد کلاهی ببفاد، اما در نهایت مثل همه موج های خبری پس از فراز، فرود پیدا خواهدکرد و چه نیکو است که صاحبان فکر و تصمیم چون توده به جای سطحی نگری و درگیر شدن با حاشیه ها، به عمق موضوع وارد شوند و برای ممانعت از بروز این ماجرا در آینده چاره اندیشی کنند. 

ناگفته نماند که این رویداد برای صاحبان صنعت و متولیان امر، وقوعش بسیار محتمل و طبیعی بود، چرا که سال ها است تولیدکنندگان از تریبون های مختلف و نامه نگاری های متعدد با مسئولین امر، وقوع این دست حوادث را پیش بینی کرده و خواهان ورود فوری تصمیم گیران به مساله شده اند. 

اما متاسفانه در گیر و دار کشمکش های جناحی و سیاسی، این تولید ملی بوده که قربانی تسویه حساب ها شد و هنوز هم در این مسلخ قربانی می شود. انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی بیش از تمام جریان های درگیر با این موضوع،واقف است که حدوث چنین ماجراهای تلخ و دردآوری ریشه در بحران های عمیقی دارد که سبقه آن به سال های متمادی بر می گردد و متهم ساختن یک دولت نه تنها نیت خیرخواهانه ندارد، بلکه از جهت گیری های سیاسی منشا گرفته است. 

بی شک بر تمامی خیرخواهان  تولیدملی پوشیده نیست که دولت یازدهم عزم خود را برای رفع رکود و حمایت از تولید ملی به کار گماشته است و جریان سازی های خبری این روزها مبنی بر تعطیلی برندهای معروف تولیدکننده لوازم خانگی در کشور، نه از سر دلسوزی که همراه با مقاصد خاصی صورت می پذیرد. 

قطعاً بحران امروز مجموعه های مورد اشاره ریشه در مسائلی چون نحوه واگذاری،صلاحیت خریدار،سوء مدیریت، عدم سرمایه گذاری های جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به روز کردن تولیدات و... دارد اما عوامل کلان و پیچیده تری در بروز این دست رویدادها موثر است که در صورت چشم پوشی سایر تولیدکنندگان لوازم خانگی این کشور را نیز درگیر خود خواهد کرد.

نفوذ بلامنازع مافیای وارد کننده لوازم خانگی، که بیشترین سهم را در واردات کشور به خود اختصاص داده اند، چالش عظیمی را پیش روی تولید ملی نمایان ساخته و روز به روز بر عمق این فاجعه افزوده می شود. واردکنندگان با سوء استفاده از صنعت مونتاژ و کسب منافع حداکثری، با در اختیار گرفتن بیشترین و بهترین فضاهای تبلیغات شهری و رسانه ملی و شبکه های خارجی فارسی زبان در تمام لایه های و ارکان جامعه رخنه کرده و با صحنه سازی خطرناک و تشبیه سازی، برای بهره برداری از قوانین و آیین نامه ها، خود را به مسئولین تولید کننده معرفی می کنند. 

این در حالی است که همین گروه، در بازار به کسوت کالای خارجی با عقبه یک برند جهانی معتبر بازاریابی می کنند. آنها به جای خط تولید مبادرت به راه اندازی خطوط مونتاژ بدون عمق ساخت داخل کرده اند و به همین دلیل بسترهای لازم جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار و عمق ساخت داخل در کشور پدید نمی آید.

جناب آقای رییس جمهور؛ ما با ورود سرمایه گذاران خارجی مخالفتی نداریم بلکه سخن بر سر انتقال دانش و فناوری  و ورود آنها به حوزه هایی است که سرمایه گذاری در آنها مغفول مانده یا ناکافی است. در صنعت لوازم خانگی که هزاران میلیارد سرمایه گذاری داخلی برای تجهیز و تکمیل خطوط مدرن تولیدی صورت پذیرفته و طبق آمار موثق تنها با یک شیفت کاری در سال، توان برآورده کردن بیش از نیاز بازار را دارند، هیچ منطقی ورود سرمایه گذاری جدید را در این حوزه توجیه نمی کند چرا که آنها به جای تقویت تولید داخلی در پی مونتاژ هستند. 

در شرایط فعلی کشور ما ورود سرمایه گذار خارجی زمانی ارزشمند و قابل دفاع می شود که با مشارکت تولید کننده داخلی در بخش های استراتژیکی چون،انتقال دانش فنی، تولید قطعات و توسعه صادرات همکاری داشته باشد. اما نکته جالب همین جا است که سود اغوا کننده واردات به ایران، مانع از هر تصمیم سازنده و توسعه بخشی برای این کمپانی های بین المللی می شود.

امروز اگرچه ارج مانند گذشته فعال نیست، اما شرکت های بزرگ و مدرن تولیدکننده لوازم خانگی در نقاط مختلف کشور فعال هستند و در عرصه تولید با حجم بالای سرمایه گذاری ایستاده اند تا سهم کالای ایرانی در بازار را از برندهای وارداتی باز پس گیرند. مجموعه تولیدکنندگان این صنعت اشتغالزا و تاثیرگذار ضمن قدردانی از تلاش ها و نیات خیرخواهانه دولت یازدهم مبنی بر کاهش رکود و تقویت ارکان اقتصاد مقاومتی، خواستار شفاف سازی و رعایت انصاف و اعتدال اصحاب رسانه در واکاوی وقایع اقتصادی بوده و از مجموعه دولت نیز خواهان اهتمام بیشتر در موضوع چالش ها و موانع تولید ملی صنعت لوازم خانگی هستند. 

در همین راستا کانون انجمن های تولیدکننده لوازم خانگی کشور در عملیاتی ترین و موثرترین گام ممکن،سند راهبردی و چشم انداز صنعت لوازم خانگی کشور را که با نظر وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت و کارشناسان و صاحبنظران این عرصه تهیه و تنظیم شده، به پیوست تقدیم می دارد. لذا از آن مقام محترم خواهشمند است با توجه به نقش سایر دستگاه ها در پیاده سازی و عملیاتی ساختن این سند، دستورات شایسته را صادر فرمایند. 


                                                                                                                  محمد رضا دیانی
                                                                                                            رییس هیأت مدیره کانون

ارسال نظرات