اندر حکایات گرد و غبار

نفس که می کشی پشیمان می شوی

هر نفس که فرو می رود مضر حیات است و چون بر می آید مکدر ذات
کد خبر: ۸۶۹۶۶۳۶
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

امروز در لرستان گرد و غبار 27 برابر حد مجاز، ذرات معلق آلوده را وارد ریه های مردم کرد.

به گفته مدیر کل سازمان محیط زیست استان لرستان :میزان ذرات معلق در هوای استان در حال حاضر به این صورت است pm10: 1351 وpm2.5: 1231

اما مردم این معیار ها و ارقام را نمی شناسند فقط می دانند نفس کشیدنشان سخت شده و 100 متر آن طرف تر را نمی بینند.

کوهدشت، دوره چگنی، پلدختر و خرم‌آباد در استان لرستان طعمه های اصلی این پدیده اند که از دیروز طلوع هایشان را در دل خود خفه کرده و غروب هایشان را بلعیده است.

این که روزه های مردم که مجبورند به کارهای روزمره شان در این هوای پر غبار برسند باطل می شود یا نه هم پاسخی ندارد! کلا در این رابطه هیچ سوالی پاسخ ندارد ، نپرسید!

این روایت که کاری باید کرد تا سال آینده این معضل تکرار نشود تکراری نفس گیر دارد .

معضلی که چند سالی است ناگاه آمد و غبار را به آه مردم اضافه کرد.سوال های زیادی را در ذهن مردم ساخت: از چشمه های گرد و غبار که پیش از این کجا بودند که یک دفعه آمدند ؟ یا اینکه حالا آمدند چه می شود کرد؟ یا قبلا متولیان چه می کردند که اینگونه نمی شد.

جنگل ها و درختان زاگرس بیمار که منبع هوای پاک هستند با این همه مشکل که خودشان دارند این روزها خاک هم میخورند . احتمالا دیگر آنها هم بجای اکسیژن غبار تحویل هوا می دهند.

به هرحال دراستان لرستان هم مثل دیگر استان های غربی و جنوبی این مشکل همچنان ادامه دارد و کاری به ظاهر از کسی برنمی آید چرا که اگر برآمده بود این همه سال متوالی قبل از رسیدن تابستان سال بعد فکری به حالش می کردند.

مدیر کل هیچ سازمانی با اشاره به اینکه متاسفیم از اینکه گرد و غبار نفس کشیدن مردم را تنگ کرده است نگفت:درد بی درمان هم راه دارد ولی گرد و غبار نه!

وی اگر چه نیافزود: این مشکلی طبیعی است که جلوی آن را نمی شود گرفت اما از فهوای حرفهایش می شد فهمید که منظورش همین است.

پس این درد بی درمان باید همچنان ادامه داشته باشد شاید یک روز خودش دلش بحال ریه های خشک و سوخته مردم سوخت و دیگر نیامد.

فاطمه فعلی خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار