خبرهای داغ:
ياسر متانت
مسئول نمايندگي ولي فقيه در ناحيه گلپايگان
مسئول نمايندگي ولي فقيه در ناحيه گلپايگان:فضائل و ثواب ماه مبارك رمضان ، از آنِ كسانى است كه حقيقت روزه را درك كنند.
کد خبر: ۸۶۹۶۸۵۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲

مسئول نمايندگي ولي فقيه در ناحيه گلپايگان در مصاحبه با خبرنگار بسيج در خصوص فضايل و بركات ماه مبارك رمضان سخن گفت.

حجت الاسلام مهران مرداني ضمن تبريك ايام اين ماه مبارك و فرا رسيدن ميلاد كريم اهل بيت امام حسن مجتبي (عليه السلام) ضمن اشاره به خطبه حضرت رسول در خصوص ماه مبارك بيان كرد:خداوند بلند مرتبه در قرآن كريم مي فرمايد : اي كساني كه ايمان آورده ايد روزه بر شما واجب گرديد همانگونه كه بر امت هاي پيش از شما واجب گرديد تا شايد تقوا چيشه كنيد .قبل از اينكه به آيه شريفه بپردازيم لازم مي دانم اشاره بكنم به خطبه حضرت رسول(ص) در خصوص ماه مبارك رمضان،مرحوم شيخ عباس قمي در كتاب گرانسنگ مفاتيح الجنان به نقل از شيخ صدوق از امام رضا (عليه السلام) و پدران بزرگوار ايشان تا حضرت رسول (صل ا... عليه و آله) اين روايت را آورده است كه روايت و خطبه مفصل است در اين مختصر وقت به بخشي از آن اشاره مي كنيم .

وي ادامه داد و گفت:حضرت در خصوص ماه رمضان مي فرمايند: اين ماه بهترين ماههاست نزد خدا روزهايش بهترين روز ها، شب هايش بهترين شب ها ساعت هايش بهترين ساعات .

مسئول نمايندگي ولي فقيه در ناحيه گلپايگان ضمن اشاره به استفاده لازم از اين ماه براي ذخيره زاد و توشه براي سراي جاويدگفت:پس با توجه به فرموده حضرت انسان بايد بهترين استفاده را از اين بهترين ماه خدا بنمايد بار سفرش را ببندد توشه خودش را جمع كند كاري كند كه گناهانش آمرزيده شود در اين ماه نبايد فقط اكتفا به نخوردن و نياشاميدن بكنيم گرچه اين هم خوب است ولي مهمتر از آن توجه به اصل روزه و بعد معنوي روزه است .

انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر كدام در رسيدن به كمال مطلوب خود، برنامه هاى ويژه اي را نياز دارند، يكى از برنامه ها براى تقويت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهيزگارى است; يعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و كمال مطلوب برسد، بايد هواى نفس خود را مهار كند و موانع رشد را يكى پس از ديگرى بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمى نكند. يكى از اعمالى كه در اين راستا مؤثر و مفيد است روزه دارى است.

وي در ادامه برخي فوايد و آثار روزه را برشمرد و گفت: تقويت تقوا، پرهيزگارى و اخلاص، مانعيت از عذاب هاى دنيوى و اخروى، آرامش روان و جسم،سدي در برابر نفوذ شيطان، مساوات بين غنى و فقير، احياء فضائل اخلاقى

مرداني در پايان اين مصاحبه اظهار داشت:بديهى است فضائل و ثواب هايى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه دارى ذكر شده و به برخى از آن ها اشاره شد، از آنِ كسانى است كه حقيقت روزه را درك كنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و كردار به كار گيرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. چنانچه در روايات اسلامى براى روزه دارى آدابى ذكر شده و كسانى كه صرفاً تلاوت قرآن مى كنند، ولى به آيات و احكام آن عمل نمى كنند و يا آن كه از روزه دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى كشند و بوسيله گناه، تأثير روزه را از بين مى برند و ماه مبارك رمضان و فضاى معنوى آن تأثيرى بر اشخاصى بر جاى نمى گذارد، مورد نكوهش قرار گرفته اند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار