در طرح "تهک" 12 هزار کشاورز در سطح استان اردبیل از سامانه ترویج هواشناسی کشاورزی بهره مند می شوند.
کد خبر: ۸۶۹۶۹۹۱
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸

"پاپور سرباز" در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری بسیج از اصلاندوزبا اشاره به جزییات این طرح گفت:سامانه توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) به ویژه تهک کشاورزی با محوریت توجه به نیاز کاربران نهایی به منظور کاربردی نمودن محصولات هواشناسی در راستای کاهش خسارات ناشی از بلایای جوی، افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و تولیدات مواد غذایی در سطح استان اردبیل از سال 93 شروع شده است.

وی با بیان اینکه در منطقه مغان نیز متولی این طرح اداره تحقیقات هواشناسی کشاورزی اولتان است،افزود:در حال حاضر با کاربران گروههای گندم، دامداری، سیب زمینی، باغداری، زنبورداری و شیلات در ارتباط دو سویه است.

رییس اداره تحقیقات هواشناسی کشاورزی مغان ظهار کرد:در استان اردبیل نیز همگام با سراسر کشور اداره کل هواشناسی استان به منظور خدمت رسانی دقیق و به موقع به کاربران عزیز اقدام به اجرای طرح به صورت آزمایشی در سالهای 93 و 94 با تعداد کاربران محدود بود که بازخورد و بازدهی خوبی میان کشاورزان و دامداران منطقه داشت.لذا این اداره کل تصمیم گرفت تا با گسترش طرح در میان تمامی کشاورزان و دامداران منطقه بتواند تاثیر مثبت در بازدهی محصولات کشاورزی ایفا کند.

سرباز نیازسنجی در ارائه خدمات، تولید خدمات و ارائه مطلوب‌تر آن در بین گروه هدف یعنی کشاورزان را از اهداف مهم این طرح دانست و افزود:در این طرح از مهر امسال (سال زراعی جدید)خدمات هواشناسی از جمله پیش بینی روزانه ، سه روزه و هفتگی و همچنین اخطاریه ها و پیش آگهی های و توصیه های هواشناسی به شماره همراه حدود 12 هزار نفر از کشاورزان و دامداران استان و بویژه مغان به صورت کاملاً رایگان ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح تهک کشاورزی پس از نظر خواهی از استان ها تدوین و برای اجرا مصوب شد افزود:سازمان هواشناسی کشور به دنبال آن است که از ابتدای نیاز سنجی تا انتهای به کار گیری داده های هواشناسی در کار که منجر به افزایش تولید در بخش مواد غذایی می شود با کاربران نهایی همراه باشد.

رییس اداره تحقیقات هواشناسی کشاورزی مغان بصورت اجمالی به دلایل مدیریتی این سامانه اشاره کرد و گفت:محصولات کشاورزی از نظر کمی و کیفی شدیداً تحت تاثیر شرایط جوی هر منطقه قرار دارند . در شرایط مناسب جوی میزان بهره وری کشاورزی و تامین مواد غذایی می تواند به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

سرباز اضافه کرد:با توجه به اهتمام دولت در راستای اقتصاد مقاومتی از طریق ایجاد امنیت غذایی در کشور ،داده های هواشناسی و کاربرد آنها در توسعه کشاورزی به خصوص در تولید محصولات راهبردی ، از اهمیت ویژه ای برخوردار می شوند .در واقع استفاده بهینه از امکانات موجود و توجه به زمینه های کاربردی داده های هواشناسی کشاورزی به صورت جامع می بایست مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول در پایان اظهار کرد:برای پیش گیری از افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی ،کاهش خسارت ناشی از بلایای طبیعی جوی ، برطرف کردن ضعف اطلاع رسانی ،پیشگیری از اتلاف زمان ،انرژی و منابع مالی به دلیل عدم آگاهی به موقع کاربران محصولات هواشناسی کشاورزی ، اهمیت پرداختن به ایجاد سامانه تهک ضروری است.

ارسال نظرات