بیمه ای که فرهنگ نمی شود

بلایای طبیعی در چند ماه اخیر بدجوری و در بزنگاه دامن باغداران، کشاورزان و دامداران استان اردبیل را گرفته است، سرما، بیماری، سیل و تگرگ بی موقع درست در زمانی که درختان به شکوفه نشسته، خوشه های گندم رسیده و دام ها در حال فربه شدن بودند به سراغ روستاییان آمد.
کد خبر: ۸۶۹۶۹۹۴
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، سرما در اواخر پارسال و اوایل امسال و زمانی که درختان به هوای بهار زود شکوفه داده بودند همه چیز را از بین برده و درختان را عقیم کرد، تب برفکی در میانه بهار به سراغ روستاییان آمد و درست زمانی که گندمکاران در پارس آباد برای درو گندم آماده می شدند تگرگ و توفان دار و ندار بسیاری از کشاورزان را بر باد داد.

البته این نخستین بار نیست که کشاورزان استان اردبیل از خشم طبیعت زیان می بینند، این تجربه هرساله ای است که در استان روستاییان آن را تمرین می کنند.

به گفته مسئولان استان اردبیل هر سال به طور متوسط چهار هزار میلیارد ریال از بابت انواع بلایای طبیعی به روستاییان استان اردبیل خسارت وارد می شود و سالانه 10 تا 20 درصد از اعتبارات بودجه عمرانی از بابت حوادث غیر‌مترقبه کشاورزی در استان هزینه می‌شود.

این میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی استان که به تکرار هر سال سراغی از روستاییان می گیرد در حالی است که هنوز هم کشاورزان استان چندان رغبتی به بیمه محصول کشاورزی خود ندارند.

استان اردبیل 776 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد ، چهار میلیون تن محصول کشاورزی و باغی تولید می کند و 36 درصد جمعیت شاغل استان نیز در بخش کشاورزی فعال می باشند.

با این وضعیت متاسفانه میزان پوشش بیمه ای اراضی زراعی در این استان بسیار پایین و چیزی بین 10 تا 30 درصد می باشد.

اینکه چرا کشاورزان استان چندان تمایلی به بیمه محصولات خود ندارند به عوامل مختلفی از جمله عدم جبراتن خسارت های وارده از سوی دولت ، فقر مالی ، سهل انگاری و مهمتر از همه ضعف فرهنگی مربوط می شود.

این عادت هر ساله است که خسارت هنگفتی از طریق بلایای طبیعی به کشاورزان استان وارد می شود و آنها نیز چاره ای جز دست به دامن دولت شدن ندارند و دولت نیز ناگزیر از پرداخت انواع تسهیلات مالی و رعایت حال زارعان است و حال اینکه این پرداخت ها ناچیز بوده و تنها بخش کوچکی از خسارت های آنها را جبران می کند.

این درحالی است که در صورت ورود جدی صنعت بیمه بویژه از نوع بخش خصوصی آن به موضوع و پوشش همه گیراراضی و محصولات زراعی و دامی استان در صورت بروز بلایای طبیعی، کشاورزان بسیار بیشتر از دولت از بیمه ها خسارت های وارده را مطالبه کرده و دولت نیز اقدام های تکمیلی حمایتی را در باره آنها بکار گرفته و نیاز آنها را تامین خواهد کرد.
برخی ازکارشناسان با توجه به حجم گسترده خسارت های بلایای طبیعی به کشاورزی معتقد به اجباری کردن بیمه محصولات کشاورزی در کشور هستند.

به گفته آنها، اقدامی همانند بیمه شخص ثالث خودروها در باره محصولات کشاورزی نیز نیاز می باشد کما اینکه خسارات های وارده به کشاورزی به هیچ وجه قابل مقایسه با خودرو نمی باشد.

در این میان دولت می بایست برای عملی شدن پوشش همه گیر بیمه محصولات کشاورزی در کنار بحث های فرهنگی و آموزشی، ارایه برخی تسهیلات، یارانه و تخفیف را برای کشاورزان خرده پا در نظر گیرد تا بتدریج این امر به یک فرهنگ حاکم در کشور تبدیل گردد.

در عین حال با توجه به مشخص بودن نوع بلایای طبیعی در مناطق مختلف کشور از جمله استان اردبیل اقدام های پیشگیرانه و هشدار دهنده نیز نیاز می باشد.

تغییر الگوی کشت بویژه در محصولات باغی، تجهیز ایستگاههای کشاورزی و افزایش تعداد آنها برای ارایه هشدارهای لازم به کشاورزان ، استقرار ایستگاههای آتش نشانی در مناطق پرجمعیت روستایی برای مقابله و مهار آتش سوزی، گسترش تجهیزات تگرگ زدایی و افزایش پوشش ، عملیات آبخیزداری برای مقابله با سیل ، و فعالیت های گسترده آموزشی نیز از جمله ضرورت هایی است که مسوولان باید نسبت به عملی کردن آن اقدام کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار