موحد گفت: به لحاظ اینکه این فرد در خارج از کشور و تهران فعالیت داشته و در کرمان فعالیتی نداشته، تشخیص قضائی این بود که رسیدگی به این پرونده، در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران است که در حال رسیدگی می باشد.
کد خبر: ۸۶۹۷۳۱۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  یداله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان  در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهارداشت: شهید بهشتی از مجاهدان و یاوران امام (ره) بود و مجاهدت های او در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام سیاسی جمهوری اسلامی سهم عمده ای داشت.
وی افزود: این شهید بزرگوار براساس فرمان حضرت امام به ریاست دیوان عالی کشور منصوب و عهده دار سامان بخشی و تحولات قضایی متناسب با آرمان های انقلاب اسلامی شد و در مدت کوتاهی که مسوولیت قوه قضائیه را به عهده داشت، با خلاقیت فکری و تشکیلاتی، ساماندهی امور قضایی را دنبال کرده و ساختار نوین قضائی کشور را بنا نهاد.
موحد بیان کرد: سمت و سوی نهاد قضائی کشور براساس تدبیر شهید بهشتی، در جهت مکتبی شدن و پیاده کردن نظام قضائی اسلامی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: قوه قضائیه که امروز مظهر اقتدار و از ارکان نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و ماموریت های مهمی در قانون اساسی به عهده آن گذاشته شده، محصول ابتکارات، ذهن خلاق و مکتبی شهید آیت الله بهشتی است.
موحد اظهار کرد: از برجسته ترین آرمان ها و اهداف انبیاء و اولیای الهی و جامعه بشری، تحقق عدالت قضایی است و فلسفه غیبت و ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود(عج) نیز مبارزه با ظلم و استقرار عدالت در جامعه انسانی است.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه قوه قضائیه افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه عهده دار اجرای عدالت قضایی است و از این رو عدالت قضایی در قانون اساسی به منظور پاسداری از حقوق مردم، امری حیاتی شمرده شده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کر د: برابر اصل ۱۵۶ قانون اساسی، مهم ترین وظایفی که به عنوان یک قوه مستقل این وظایف را عهده دار است، پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی مردم به تظلمات، تعدیات، شکایات مردم، دعاوی و اختلافات آنان است که در این راستا تصمیمات قضائی عادلانه را اتخاذ می کند.
وی افزود: کشف جرم، تعقیب و مجازات مجرمین، اجرای حدود و مقررات مدون جزای اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین نیز بر عهده این قوه نهاده شده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: از آنجایی که امنیت و عدالت در جامعه، شان و جایگاه فوق العاده ای دارد و قوه قضائیه در تامین این دو امر مهم نقش برجسته ای دارد، حضرت امام نگاه ویژه ای به این قوه داشت و از دید ایشان قوه قضائیه که پناهگاه مردم ستمدیده است، قوه ای مستقل بوده و هیچ مقامی حق دخالت در آن را ندارد.
وی توضیح داد: در سال ۹۴ دستگاه قضائی استان کرمان در راستای انجام وظیفه اصلی خود که رسیدگی به جرائم، دعاوی و اختلافات مردم است و در نتیجه عدالت قضائی را محقق می کند، به ۴۷۰ هزار و ۶۳۹ فقره پروند رسیدگی کرده است.
موحد اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته فقط ۲۷۰ نفر قاضی در سطح استان مشغول به کار بوده، به طور متوسط هر قاضی به یک هزار و ۷۳۷ پرونده رسیدگی و حکم صادر کرده است.
وی گفت: در سال ۹۴ ورودی پرونده ها به بخش های مختلف قضایی استان قریب به پنج درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ داشته و مجموع ورودی دادگستری استان در این سال ۴۵۶ هزار و ۲۲۲ فقره پرونده بوده است.
موحد بیان کرد: در کنار رسیدگی به پرونده های ورودی، ۱۲ و نیم درصد از پرونده های جاری استان نیز کاهش یافته و موجب افزایش نرخ رسیدگی در مجموعه شعب قضائی استان به ۱۱۴ درصد و کاهش مدت رسیدگی به دعاوی شده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: این تلاش ها موجب ارتقاء رتبه بهره وری دادگستری استان کرمان از ۱۱ به سوم کشور شده و متوسط مدت زمان رسیدگی به پرونده های دادگستری در سال گذشته ۸۹ روز بوده که در دو ماهه سال جاری به ۸۱ روز کاهش یافته است.
وی افزود: تقریبا در قبال هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در ماه ۳۵۰ فقره پرونده وارد دادسراهای استان کرمان می شود که دادسراهای استان کرمان رتبه ۲۷ کشور را دارند و میانگین کشور ۴۵۰ پرونده در هر ماه به نسبت ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.
موحد تصریح کرد: در سال گذشته ۱۶۱ هزار پرونده نیز وارد شوراهای حل اختلاف شهری و روستایی استان شده که به ۱۵۷ هزار و ۸۰۵ فقره پرونده رسیدگی و رای صادر شده است و از مجموعه پرونده های مختومه در شوراها، ۴۴ هزار و ۳۷۴ پرونده با مذاکرات اصلاحی منتهی به صلح و سازش شده است.
وی بیان کرد: در مجموع بیش از ۶۳۱ هزار پرونده به مراجع قضایی استان و شوراهای حل اختلاف وارد و رسیدگی شده که خدمت بزرگی است که توسط دستگاه قضائی استان به مردم ارائه شده است.
موحد گفت: این روند کاهشی در سال ۹۵ هم ادامه یافته و در حالی که در سه ماهه اول سال قبل ۵ هزار و ۱۰ نفر وارد زندان شده اند، تعداد افرادی که به هر دلیل در این مدت در سال جاری وارد زندان ها شده اند، ۴ هزار و ۱۷۸ نفر بوده و کاهش ۱۷ درصدی را شاهد بوده ایم.
وی تصریح کرد: در سال گذشته در استان کرمان ۱۷۴۸ نفر از محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب مشمول عفو مقام معظم رهبری شده اند که یا آزاد شده و یا محکومیت آنها تقلیل یافته و در این میان ۲۸ نفر از محکومان به اعدام جرائم مواد مخدر مشمول عفو شده و مجازات اعدام به تحمل حبس تبدیل شد.
موحد بیان کرد: یک هزار و ۶۱۱ نفر از محکومان زندان های استان نیز در سال جاری مشمول عفو مقام معظم رهبری شده اند که از این تعداد ۳۶۶ نفر آزاد و مجازات مابقی تقلیل یافت.
رییس شورای قضائی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال در سال گذشته در مرکز استان و شهرستان های بزرگ به طور فعال برگزار و ۳۴ جلسه را تشکیل داده است که تعیین تکلیف و تثبیت حدود پلاک ۲۰۹۴ بخش ۹ کرمان در شهر رفسنجان از جمله اقدامات شاخص این شورا بود که بعد از انقلاب بین مردم، مسوولان و دولت اختلاف زیادی در مرز این پلاک وجود داشت.
وی افزود: مرزهای این پلاک با همکاری ادارات راه و شهرسازی و ثبت اسناد استان مشخص و قطعی و بنابراین شد که با متصرفان اراضی دولتی در این پلاک برخورد و مشکلات مردم حل شود.
موحد اظهار کرد: در سال گذشته در پرونده ها، ۹۱۸ حکم قطعی به نفع دولت صادر و ۶۵۶ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و ۲ هزار و ۴۴۶ هکتار اراضی دولتی به موجب این احکام به دولت بازگردانده شده که ارزش این اراضی بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی تصریح کرد: در عین حال از تغییر کاربری بیش از ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی جلوگیری شده و تعداد ۳۲۲ مورد حکم قلع و قمع در سطح استان کرمان اجرا شده است، از جمله صدور حکم قطعی درباره ۷۰ هکتار اراضی دولتی ورودی شهر جیرفت.
رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و ایجاد کمربند سبز، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی اطراف شهر کرمان به میزان ۱۴۰۰ هکتار، نقطه قوت عملکرد دستگاه های قضائی، اطلاعاتی، امنیتی و قضایی استان کرمان است.
وی افزود: تثبیت مالکیت دولت و صدور اسناد مالکیت بیش از ۳ میلیون هکتار ارضی دولتی توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال گذشته انجام شده که در این زمینه این اداره کل رتبه برتر کشور را کسب کرده است.
موحد در ادامه با اشاره به سه پرونده فساد اقتصادی در استان کرمان تصریح کرد: در پرونده رشاء و ارتشاء ۸ و نیم میلیارد ریالی صندوق مالی اعتباری مهر و پرونده اختلاس و ارتشاء کارکنان شهرداری سیرجان، تحقیقات مقدماتی آنها کامل، برای متهمان حکم صادر شده و برای چهار متهم پرونده اول و ۱۵ متهم پرونده دوم از دادگاه کیفری تقاضای محاکمه و این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.
وی بیان کرد: پرونده واگذاری خلاف مقررات ۱۹ واحد مسکونی سازمانی متعلق به شرکت آب منطقه ای استان کرمان توسط مدیران سابق این شرکت که این واحدها با بهای ناچیز و برخلاف ضوابط به مدیران و برخی از کارکنان منتقل شده، نیز پیگیری و حکم صدر شده است.
ریس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: با پیگیری دستگاه های نظارتی و طرح دعاوی از سوی مدیران فعلی شرکت، این معاملات تاکنون با احکام قطعی شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر کرمان و دیوان عالی کشور ابطال شده و منازل که ارزش ریالی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال داشته، به بیت المال بازگشته است.
وی در ادامه تاکید کرد: در حوز امنیت، اکثر مناطق استان وضعیت مطلوبی دارند و شاخص های امنیتی در حال ارتقاء است اما در برخی از مناطق از جمله دو شهرستان متاسفانه موضوع اختلافات طایفه ای و انتقام گیری های شخصی به اشکال مختلف رخ داده و موجب اتفاقات نگران کننده ای شده که اکثر عوامل دستگیر و در بازداشت به سر می برند.
موحد درباره پرونده نازنین زاغری اظهار کرد: در سال ۹۳ توسط معاون اطلاعات سپاه ثارالله یکی از باندهایی که در جریان فتنه ۸۸ با طراحی سایت های مختلف و تبلیغات، اقداماتی علیه امنیت کشور داشتند، شناسایی و دستگیر و مستندات جمع آوری شد و حکم در حال اجراست.
وی افزود: با توجه به اینکه برخی از اعضای این باند در خارج از کشور و انگلستان بودند، از جمله همین خانم، که اخیرا به دنبال همان پرونده با ارسال نیابت قضائی به تهران، در فرودگاه تهران دستگیر و به کرمان منتقل و تحقیقات لازم صورت گرفت و مستندات جمع آوری شد.
موحد گفت: به لحاظ اینکه این فرد در خارج از کشور و تهران فعالیت داشته و در کرمان فعالیتی نداشته، تشخیص قضائی این بود که رسیدگی به این پرونده، در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران است که در حال رسیدگی می باشد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات