استاندار زنجان:

لزوم بازنگری جهادکشاورزی در بحث اقتصاد خرد کشاورزی

جهادکشاورزی باید در بحث اقتصاد خرد کشاورزی ورود پیدا کرده و با بازنگری و منطبق شدن با تعاریف به سمت مثبت و سازنده حرکت کند و سیاست‌های مناسب را اتخاذ کند.
کد خبر: ۸۶۹۷۴۶۴
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در همایش بزرگداشت سالروز تشکیل جهادسازندگی به فرمان تاریخی امام راحل (ره) و سومین سالروز تشکیل بسیج مهندسین کشاورزی و منابع‌طبیعی، گفت: آثار تغییرات سیاستی در بخش‌های کشاورزی در دولت تدبیر و امید در برخی از دستاوردهای قابل توجه، خود را به خوبی نشان داده است.

جمشید انصاری افزود: همان‌طور که می‌دانیم گندم یکی از تولیدات استراتژیک به شمار می‌رود که در سال ۸۳ اولین جشن خودکفایی این محصول در کشور را برگزار کردیم که به لحاظ تولید و خرید دولت از کشاورزان سال‌های ۸۳ و ۸۴ نیاز به واردات گندم نداشتیم. ولی سپس به دلیل رسیدن به منابع ارزی بالا، تولید گندم از ۱۰ میلیون تن به ۴ میلیون تن کاهش یافت که شیوه صحیحی نبود. اما در سال‌های اخیر با تغییر دوباره رویکردها به سمت خودکفایی گندم پیش رفته‌ایم تا جایی که در سال‌جاری امکان خرید ۹ الی ۱۰ میلیون تن و رسیدن به خودکفایی گندم را داریم.

وی اظهار داشت: سیاست‌های مشابهی در بخش‌های دیگر از جمله تولید دانه‌های روغنی وجود داشت که با عدول از این سیاست‌ها به سمت تولید خارجی پیش رفته‌ایم. لذا باید سیاست‌های کشت این دانه‌ها را نیز به شیوه صحیح اعمال کنیم. امروزه ۸۰ درصد در بخش دانه‌های روغنی وارد‌کننده هستیم حال آنکه با اطمینان می‌توان گفت توان تولید حداقل ۷۰ درصد را در داخل کشور داریم.

این مسئول تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی و جهت‌گیری کشت و میزان محصول تولیدی و تاکید بر تولیدات استراتژیک، از اهمیت بسیاری برخوردار است که همراهی و همکاری دستگاه‌ها و عوامل مرتبط را برای به خودکفایی رسیدن در تامین تمام و بخش قابل توجهی از تولیدات را نیازمند است.

وی ابراز کرد: سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی حتی قبل از نهایی شدن تصمیمات دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی، یعنی از یک سال گذشته اتخاذ شده است و در صورت اعمال شدن این سیاست‌ها به موفقیت در بخش کشاورزی خواهیم رسید.

انصاری خاطرنشان کرد:‌ نکته دیگر در بخش کشاورزی، بحث اقتصاد این بخش است که اگر این بخش در بحث اقتصاد حذف می‌شد دیگر بخش‌ها دارای رشد اقتصادی، خیلی پایین و یا حتی منفی بودند و حضور بخش کشاورزی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۹۴ را به رقمی مثبت تبدیل کرد.

استاندار زنجان عنوان کرد:‌ با احتساب رقمی سرانگشتی می‌توان دید که اشتغال در بخش کشاورزی با منطبق کردن میزان خانوارهای فعال و درآمد مرتبط با رقمی بسیار پایین روبه‌رو بوده و اشتغال در این حوزه به سمت مثبت پیش می‌رود.

وی اظهار کرد: جهادکشاورزی باید در بحث اقتصاد خرد کشاورزی ورود پیدا کرده و با بازنگری و منطبق شدن با تعاریف به سمت مثبت و سازنده حرکت کند و سیاست‌های مناسب را اتخاذ کند.

این مسئول اعلام کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که تکلیف آن با اهداف کمی اقتصاد مقاومتی مشخص شده است و لذا حمایت‌ها، کاهش و یا افزایش تولیدات در همین راستا برنامه‌ریزی شده است. برای مثال از تولید ماهی حمایت خواهد شد ولی تولید مرغ به دلیل بیش از اندازه نیاز بودن، تولید آن مورد حمایت نخواهد بود.

انصاری تاکید کرد: به نظر می‌رسد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بسیار پیچیده است و باید با دقت پیش برویم تا منابع محدود را هدر ندهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار