یافته‌هانشان می‌دهد که نعمت‌زاده قصد دارد، برای دو تن از نمایندگان مجلس نهم که از حضور در دوره دهم مجلس باز مانده‌اند، هم شغلی دست و پا کند.
کد خبر: ۸۶۹۷۴۷۰
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، با نزدیک شدن به آخرین ماه‌های حضور حسن روحانی در قوه مجریه به عنوان رئیس دولت یازدهم، زمزمه تغییر از گوشه و کنار دولت تدبیر و امید شنیده می‌شود. در این خصوص وزارتخانه و دستگاههای اقتصادی زیر مجموعه دولت یازدهم بیشترین سهم را در این شایعات دارند و به نظر می رسد در خط مقدم تغییرات دولت روحانی باشند.

شاید عمده ترین دلیل انتشار اخباری پیرامون تغییرات در دستگاههای اقتصادی دولت حسن روحانی نمره مردودی دولت تدبیر و امید در این حوزه باشد، که به بی سابقه ترین رکود در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجامیده است.

با این وجود شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با تغییرات در معاونت‌های خود اولین چراغ را برای تغییرات روشن خواهد کرد. محمدرضا نعمت زاده که عملکرد ضعیف و پر انتقادی را در سه سال گذشته از خود به جا گذاشته است، در اولین اقدام خود قصد دارد، دستی به سر و روی سازمان توسعه تجارت بکشد. سازمان توسعه تجارت در سه سال گذشته با مدیریت ولی الله افخمی راد، انتقادهای زیادی را به خصوص در زمینه سقوط بی سابقه صادرات غیر نفتی و واردات کالاهای مصرفی از خود به جا گذاشته است. افخمی راد از سالهای فعالیتش در دولت اصلاحات به عنوان یک فرد صنعتی شناخته می‌شد و انتخاب او به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت از همان ابتدا با انتقادهای زیادی همراه بود. نعمت زاده قصد دارد این بار مجتبی خسروتاج قائم مقام خود در امور بازرگانی داخلی را به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت انتخاب کند، تا به این وسیله قدری از میزان انتقادات بکاهد.

همچنین یافته ها نشان می دهد که نعمت زاده قصد دارد، برای دو تن از نمایندگان مجلس نهم که از حضور در دوره دهم مجلس باز مانده اند، هم شغلی دست و پا کند. ظاهرا رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس نهم و ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قبل که در سه سال گذشته همکاری خوبی را با وزیر صنعت داشتند، این بار قصد دارند حضور در قوه مجریه را تجربه کنند. نعمت زاده قصد دارد، ارسلان فتحی پور را به عنوان قائم مقام بازرگانی داخلی خود به جای مجتبی خسروتاج قرار دهد. همچنین رضا رحمانی دیگر نماینده مجلس هم قرار است تا قائم مقام نعمت‌زاده در امور تولید شود. این معاونت هم پیش از این به یکی از دوستان قدیمی وزیر صنعت یعنی احمد دوست حسینی تعلق داشت که 9 ماه بیشتر نتواسته بود با نعمت زاده کار کند و از سمت خود استعفا داده بود. معاونت امور تولید وزارت صنعت، بیش از دو سال است که به حال خود رها شده و وزیر صنعت، هیچ مسئولی را برای آن انتخاب نکرده است.

اما شنیده های خبرنگار  حاکی از این است که نعمت زاده وقتی پیشنهاد این تغییرات را به هیات دولت آورده، با پاسخ منفی پاستورنشینان رو به رو شده است. یکی از دلایل اصلی این مخالفت‌ها هم فعالیت‌های اقتصادی برخی از آنها است که افراد مدنظر نعمت زاده در سالهای اخیر انجام داده اند. این فعالیتها که خشم برخی از افراد نزدیک به رئیس جمهور را هم برانگیخته است، احتمالا منجر به جدایی وزیر صنعت و قائم مقام وی از دولت روحانی خواهد شد. البته این جدایی ممکن است در صورت پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری تا پایان دولت یازدهم به تعویق بیفتد و از دولت دوم حسن روحانی اتفاق بیفتد.

گفته میشود یکی از این موضوعات بحث برانگیز در میان گزینه‌های مدنظر نعمت زاده برای تغییرات در وزارت صنعت، مربوط به ارسلان فتحی پور است که رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است.

گفتنی است معصوم نجفیانِ جوان که روزگاری مدیرعامل سابق دخانیات بوده و اکنون عضو هیات مدیره سایپاست داماد ارسلان فتحی پور است.

با این تفاسیر مشخص نیست که نعمت زاده بتواند تغییرات مدنظر خود را در دولت عملیاتی کند یا نه؟ باید دید وزیر پیشکسوت دولت تدبیر و امید در نهایت چه راهکاری را برای ورود دوستانش به دولت پیدا خواهد کرد؟

ارسال نظرات