نگرانی آمریکایی‌ها نسبت به قرارداد بوئینگ؛ واقعی یا بازار گرمی؟

از سال 2011 آمریکا شرکت ایران ایر را تحریم کرد و خودش نیز آن را لغو کرد تا راه فروش هواپیماهای جدید و قطعات به ایران باز شود با جدی شدن فروش بوئینگ به ایران مقامات آمریکایی در این باره ابراز نگرانی می‌کنند که بسیار جالب است.
کد خبر: ۸۶۹۷۴۸۵
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از دیفنددموکراسی، هفته گذشته، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، از توافق با شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا برای خرید حدود 100 فروند هواپیمای مسافربری خبر داد.

به طور کلی راه فروش هواپیما از طرف بوئینگ به ایران چند وقتی است که باز شده و پس از آغاز اجرای برجام، از ماه مارس این شرکت می تواند با ایران معامله کند.

ایران برای 10 سال‌آینده با هدف نوسازی ناوگان هوایی خود، خرید 500 فروند هواپیما را در دستور کار دارد که بر اساس این توافق تا کنون 100 فروند از این هواپیماها از بوئینگ خریداری خواهد شد.

این قرارداد پس از توافق ایران برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس و حدود 40 فروند از فینمکانیکا صورت گرفت.

از سوی دیگر ایران در حال مذاکره با امبرائر برزیل و بومباردیر کانادا برای تأمین بخش دیگری از نیاز خود به هواپیما است.

این قراردادها و به خصوص قرارداد بوئینگ با ایران از نظر فنی قانونی است و ایران قطعا برای ناوگان هوایی خود به این هواپیماها نیاز دارد.

بنا به ادعای مقامات آمریکایی آنچه نسبت به این قراردادها ایجاد نگرانی می کند، امکان استفاده نظامی از این هواپیما است.

یکی از سوالاتی که مقامات آمریکایی در این باره مطرح می کنند، امکان تبدیل شدن این هواپیماها به هواپیماهای ترابری نظامی از سوی ایران است.

مقامات آمریکایی در حال دامن زدن به این مسئله هستند که این امکان وجود دارد که ایران از این هواپیماها برای انتقال نیرو و تجهیزات نظامی به عراق و یا سوریه  استفاده کند.

از سوی دیگر آمریکایی ها اعلام کرده اند که شرکت ایران ایر طرف مستقیم این قرارداد است و این امکان وجود دارد که با توجه به اینکه برخی شرکت های هوایی ایران نظیر ماهان همچنان تحت تحریم های ایران قرار دارند، ایران ایر پس از دریافت این هواپیماها آنها را به شرکت های تحت تحریم واگذار کند.

بر اساس این گزارش آنها می‌گویند، اقدام بوئینگ در فروش هواپیما به ایران، می تواند این شرکت را به طور غیر مستقیم در جایگاه مقابل آمریکا قرار دهد که این مسئله  میتواند این شرکت را در معرض تحریم های جدی قرار دهد.

این مسئله زمانی جدی می شود برخی مقامات آمریکا در تلاش هستند تا شکایتی 50 میلیارد دلاری را علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم کلید بزنند.

از طرفی عقد قراردادهای اینچنینی که سود سرشاری برای آمریکا در بر داشته و نرخ اشتغال را در این کشور افزایش می دهد همواره مورد حمایت و تأکید مقامات کاخ سفید قرار داشته و دارد.

حال این سوال مطرح می شود که آیا آمریکا می تواند به بهانه های فوق از  این قرارداد 25 میلیارد لاری چشم پوشی کند؟ یا با هدف بازار گرمی به ادعاهای این چنینی در آمریکا دامن زده می شود؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار