خبرهای داغ:
خبرگزاری بسیج: بخشداران مرکزی و سراجوی مراغه، میزان خسارت سیل، طوفان و تگرگ به باغ ها و مزارع این شهرستان را 30 تا 70 درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۸۶۹۷۶۱۶
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، وزش باد شدید روز جمعه با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت و روز گذشته(شنبه) با سرعت بیش از 83 کیلومتر بر ساعت موجب بروز خسارت به باغ ها و مزارع این شهرستان شده است.

بیشترین مزارع و باغ های خسارت دیده در محدوده جنوب شرق، شرق و شمال شرق مراغه بوده که به گفته بخشداران مرکزی و سراجوی مراغه، طوفان، سیل و تگرگ بین 30 تا 70 درصد به محصولات باغ ها و مزارع خسارت وارد کرده است.

بخشدار مرکزی مراغه با بیان اینکه میزان خسارت وارده به محصولات کشاورزی و باغی روستاهای بخش مرکزی به طور میانگین 70 درصد بوده، ادامه داد: بیشتر خسارت ها مربوط به طوفان و بارش تگرگ است.

حسین گل محمدی، بیشترین محصولات خسارت دیده را سیب، آلوچه، گردو، گندم و جو برشمرد و افزود: بروز سیل موجب تلف شدن 16 راس دام و تخریب دیوار چهار منزل مسکونی در روستای قلعه خالصه شده است.

بخشدار سراجوی مراغه نیز در صحبت های خود، گفت: بیشترین میزان خسارت در روستاهای این بخش در محور قوری چای و دامنه سهند گزارش شده است.

نقی محمدی، افزود: روستاهای گویجه قلعه، قویون قشلاقی و گویجه قملاق با 70 درصد خسارت به باغ ها و مزارع در اثر طوفان و تگرگ و سیل بیشترین میزان خسارت را متحمل شده اند.

وی اظهار کرد: در روستای آلماچوان و دامنه های جنوبی کوه سهند نیز بروز سیل موجب تلف شدن 300 کندوی زنبور عسل و 20 راس دام شده و علاوه بر آن برخی از مزارع گندم و جو نیز تا 60 درصد متحمل خسارت شده است.

محمد نریمانی، مدیر جهاد کشاورزی مراغه خسارت های چند روز گذشته به باغ ها و مزارع این شهرستان را گسترده اعلام و بیان کرد: در حال حاضر کارشناسان این اداره در حال ارزیابی میزان خسارت ها به کشاورزان هستند.

رئیس اداره هواشناسی مراغه نیز در صحبت هایی، اظهار داشت: روند ورزش باد و بارش باران تا فردا در این شهرستان ادامه دارد و هوای این شهرستان در 24ساعت آینده شاهد بارش های پراکنده باران، رعد و برق همراه با گرد و غبار و وزش شدید باد خواهد بود.

به گفته رامین حاجی زاده، بیشترین میزان بارش باران در چند روز اخیر در این شهرستان، 31 میلی متر بوده که در روز گذشته و از سوی ایستگاه هواشناسی مرکز تحقیقات دیم گزارش شده است.

شهرستان مراغه دارای 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود 20 هزار هکتار به باغات اختصاص دارد و در شرایط مساعد جوی از باغ های شهرستان مراغه سالانه حدود 320 هزار تن محصول باغی از جمله سیب، آلوچه، انگور و انواع میوه های هسته دار و در اراضی کشاورزی نیز حدود 70 هزار تن محصول از جمله گندم، جو و حبوبات برداشت می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها