خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی؛

تب برفکی به طور کامل کنترل شده/ تحت هیچ شرایطی گوشت چرخ کرده فله ای نخرید

کد خبر: ۸۶۹۷۷۲۴
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱

خبرگزاری بسیج: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در نشست خبری عصر دیروز با بیان اینکه تب برفکی به طور کامل کنترل و مهار شده است، گفت: 275 راس گاو و 1168 راس گوسفند و بز در جریان شیوع تب برفکی تلف شدند که در مجموع تب برفکی امسال، 1443 راس تلفات در استان بر جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد با انتقاد از بزرگنمایی برخی افراد در شبکه های مجازی در مورد تلفات تب برفکی، احساساتی بودن برخی افراد و حتی برخی سیاسیون، فرصت طلبی سود جویان و زمان بر بودن تهیه واکسن این بیماری را از علت های اصلی پخش شایعه ها در فضای مجازی برشمرد.

وی با تاکید به اینکه تهیه واکسن موثر بر سویه بیماری زمان بر است، اظهار داشت: برای تهیه واکسن این نوع خاص تب برفکی که تاکنون در استان سابقه نداشت، با همکاری شرکت های دارویی رازی و روناک و همچنین تهیه واکسن از وتال ترکیه کار واکسیناسیون دام ها آغاز شد که توانستیم این بیماری را مهار کنیم.

تحت هیچ شرایطی گوشت چرخ کرده فله ای نخرید

بهداد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به اینکه تحت هیچ شرایطی گوش چرخ کرده فله ای نخرید، اذعان کرد: مردم به دنبال تهیه گوشت های چرخ کرده ای باشند که تحت نظارت اداره دامپزشکی بوده و برند باشد.

وی با اشاره به ارزان بودن گوشت های چرخ کرده فله ای نسبت به گوشت قرمز، تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی نمی تواند تایید کند گوشتی که فراوری شده و به صورت چرخ کرده در آمده است، از خود گوشت قرمز ارزان باشد که این نشان می دهد ماهیت گوشت های چرخ کرده فله ای مشخص نبوده و قابل اطمینان نیست.

این مقام مسئول تلاش های اصحاب رسانه استان را موجب رفاه، آرامش و سلامت مردم دانست و اظهار داشت: در کنار رسانه ها باید خود مردم نیز بیشتر از اداره دامپزشکی، نظارت داشته و حساسیت خود را نسبت به مواد گوشتی که تهیه می کنند بیشتر کنند که در این راستا تلاش شده است تا میزان آگاهی های مردم در این زمینه ارتقا داده شود.


وی در خصوص بحث صادرات دام و طیور به کشورهای همسایه به خصوص کشور روسیه نیز، بیان داشت: کشتارگاه ها برای صادرات به روسیه باید کد IR داشته باشند که برای کسب این کد، نیاز به داشتن خط دوم در کشتارگاه هاست که معمولا صاحبان کشتارگاه ها استقبال نکرده و اجباری از سوی دامپزشکی استان به این کار نیست.

معدوم سازی 70 تن عسل دارای مواد سرطان زا در استان

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از ضبط و خارج ساختن 70 تن عسل دارای مواد سرطان زا از چرخه انسانی به عنوان یکی از عملکردهای موفق دامپزشکی استان یاد کرد و بیان داشت: این کار برای نخستین بار در کشور انجام شد که این حجم عسل که میلیاردها ارزش ریالی داشته، ضبط و معدوم سازی شود.

وی در سخنان ابتدایی خود نیز با ارائه گزارشی از عملکرد دامپزشکی استان در سال گذشته، کاهش یک و هشت دهم درصد کانون های بیماری در استان، کاهش 25 درصدی مبتلایان به تب مالت، افزایش 250 درصدی بازدید از واحدهای مرغداری، افزایش 18 درصدی بازدید از مراکز بخش خصوصی(داروخانه، آزمایشگاه و ...)، افزایش 21 درصدی بازدید از مراکز پرورش ماهی، افزایش 34 درصدی انجام آزمایشات، افزایش آمار کشتار دام سبک و سنگین نسبت به سال های گذشته، افزایش 350 درصدی ضبط و معدوم سازی فراورده های دامی غیر بهداشتی را تنها بخشی از عملکرد اداره دامپزشکی استان در سال 94 برشمرد.

در پایان این نشست از معاونت خبر صدا و سیمای استان به علت انعکاس و آگاه سازی های گسترده در بحث تب برفکی، از سوی مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار