نشست هم اندیشی مسائل آموزش عالی در محورهای دهگانه با حضور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و جمعی از اساتید در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۹۷۷۷۲
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر مرتضی ابراهیمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در این جلسه 10 موضوع مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا به راهکارهای مناسب و مشترک در این زمینه ها برسیم.

وی با اشاره به موضوعات مورد بحث تصریح کرد: مدیریت منطقه ای، ساماندهی موسسات آموزش عالی، رتبه بندی و اعتبار سنجی، ماموریت گرایی، طرح جامع نظام پذیرش و سنجش، نظام جامع آموزش های مهارتی، هدفمندسازی ارتباط تحصیل و اشتغال، آسیب شناسی و ارتقای نقش بخش خصوصی در آموزش عالی، بهسازی و بالندگی اعضای هیات علمی و سرقت علمی موضوعات دهگانه مد نظر هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه پدیده ها، تک علتی نیستند، ادامه داد: باید در بررسی مسائل، جوانب مختلف را در نظر گرفت و سپس به ارائه راهکار پرداخت.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای توسعه آموزش عالی مورد نیاز است، تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی کمیت و کیفیت بر اساس تصمیمات شخصی مدیران انجام می شود و با تغییر مدیر، تصمیمات دیگری جایگزین می شود که این چنین روندی آفتی در آموزش عالی محسوب می شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه جای آینده پژوهی در آموزش عالی خالی است، اضافه کرد: در شرایط فعلی، آینده پژوهشی یک علم استراتژیک محسوب می شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سه مساله بسیار مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، گفت: آینده پژوهی، کارآفرینی و گسترش رشته های بین رشته ای سه مساله ای است که باید برای ارتقای جایگاه علمی و توسعه کشور به آنها توجه شود.

وی آمایش سرزمینی، قانون مداری و فرهنگسازی را از عوامل دیگر تاثیرگذار در بحث آموزش عالی برشمرد و افزود: باید قابلیت های هر منطقه را در نظر گرفته و بر اساس آن پتانسیل ها به توسعه آموزشی عالی پرداخت و در کنار آنها قانون مداری و شایسته سالاری را در دستور کار قرار داده و مسائل فرهنگی را هم در نظر گرفت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: باید برای بررسی بهتر کارگروه هایی تشکیل داد که هر کارگروه یک یا چند مورد از محورهای دهگانه را مورد بررسی قرار داده و در جلسات راهکارهای خود را ارائه دهند.

در این نشست اساتید نسبت به محورهای دهگانه مطرح شده به ارائه نظرات و پیشنهادات پرداختند.

ارسال نظرات