در چهاردهمین مراسم جشن گلریزان آزادسازی زندانیان دیه در بندرعباس مطرح شد

لزوم تدوین قوانین و اتخاذ تدابیر ویژه برای کاهش زندانیان جرائم غیرعمد مالی

چهاردهمین مراسم جشن گلریزان آزادسازی زندانیان دیه در بندرعباس با حضور خیرین و مسؤولان و با تاکید بر لزوم تدوین قوانین و اتخاذ تدابیر ویژه برای کاهش زندانیان جرائم غیرعمد مالی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۹۷۷۹۵
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، چهاردهمین مراسم جشن گلریزان آزادسازی زندانیان دیه در بندرعباس شامگاه یکشنبه در سالن شرکت گاز استان هرمزگان و با حضور خیرین و مسؤولان برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل زندان‌های هرمزگان، معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان و معاون اجرایی ستاد دیه کشور سخنرانی و مراسم گلریزان نیز برگزار شد که افراد مختلفی با تقبل 5 تا 20 میلیون تومان، در این کار خیر مشارکت کردند.

117 زندانی جرائم غیرعمد در هرمزگان وجود دارد

مدیرکل زندان‌های هرمزگان گفت: 117 زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های هرمزگان وجود دارد که 64 میلیارد ریال بدهی دارند.

اکبر سلیمانی امشب در چهاردهمین مراسم گلریزان ویژه آزادسازی زندانیان غیرعمد که در سالن شرکت گاز استان برگزار شد، اظهار کرد: 117 زندانی بدهکار غیربزهکار با بدهی 6 میلیارد و 500 میلیون تومان در هرمزگان وجود دارد که همگی منتظر حمایت‌های خیرین در این ماه مبارک برای بازگشتن به آغوش خانواده‌هایشان هستند.

وی بیان کرد: در سال 94 موفق شدیم با حمایت خیرین و با گذشت شکات، 157 زندانی جرائم غیرعمد را در هرمزگان با بدهی بیش از 17 میلیارد و 700 میلیون تومان از زندان آزاد کنیم که بسیاری از این افراد به واسطه کسب رضایت از شکات و بخش دیگری نیز با حمایت خیرین آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان افزود: به همت مجموعه خیرین استان هرمزگان و ستاد دیه استان در حال حاضر زندانی جرائم غیرعمد مالی با بدهی زیر 10 میلیون تومان در زندان‌ها وجود ندارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: کمترین بدهی زندانی جرائم مالی غیرعمد در هرمزگان 20 میلیون تومان و بالاترین آن یک زندانی با دو فقره دیه با حدود 500 میلیون تومان بدهی است که امیدواریم بتوانیم به همت خیرین، این زندانیان را از بند زندان رهایی دهیم.

وی آثار و تبعات ناشی از وجود یک فرد در زندان را یادآور شد و گفت: بازگشت یک زندانی به کانون خانواده سبب آرامش ویژه‌ای می‌شود که از بروز آسیب‌های اجتماعی خودداری کرده و مانع از بروز بحران در زندگی یک خانواده می‌شود.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان تصریح کرد: همکاری خیرین در زمینه آزادسازی زندانیان جرائم مالی غیرعمد بار بزرگی را از دوش اجتماع برداشته و امیدواریم که شاهد تداوم کمک‌ها و حمایت‌های خیرین در این راه به ستاد دیه باشیم.

45 درصد زندانیان جرائم مالی غیرعمد به‌دلیل عدم توان پرداخت مهریه در زندان‌ هستند

معاون سیاسی ـ‌ امنیتی استانداری هرمزگان گفت: 45 درصد از زندانیان جرائم مالی غیرعمد در کشور را افرادی تشکیل می‌دهند که به‌دلیل عدم توان در پرداخت مهریه در زندان هستند.

بهروز اکرمی شامگاه یکشنبه در چهاردهمین مراسم جشن گلریزان ویژه آزادسازی زندانیان غیرعمد مالی در سالن شرکت گاز استان هرمزگان اظهار داشت: انسانی که به همنوع خود کمک می‌کند، در اصل نیاز درونی خودش را برطرف می‌کند و کمک به دیگران کمک به خویشتن است.

وی با بیان این که اگر انسانی نتواند با وجود تمکن مالی به همنوع خود کمک کند، با معیارهای انسانی فاصله دارد، افزود: همه ما در درجه نخست برای کمک به خودمان بخشش می‌کنیم و نیاز واقعی و درونی خودمان را برطرف می‌سازیم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: از بزرگ‌ترین عبادات بخشندگی است و در جامعه ما هستند کسانی که به کمک و حمایت ما نیازمندند و اگر به آنها کمک نکنیم و مشکل‌شان را بر طرف نکنیم، در زندان‌ها به دلیل بدهی اندک مالی گرفتار باقی می‌مانند و خانواده‌های آنان نیز در بیرون از زندان در برابر انبوهی از مشکلات و محرومیت‌ها دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

اکرمی عنوان کرد: به دلیل تصویب قوانین مترقی در طول سال‌های اخیر شاهد کاهش زندانیان جرائم غیرعمد مالی بخصوص در زمینه تصادف هستیم و آن طور که آمار نشان می‌دهد بیش از 45 درصد از زندانیان مالی غیرعمد را در زندان‌ها، افرادی تشکیل می‌دهند که در پرداخت مهریه ناتوان بوده‌اند.

وی گفت: همان‌طور که با مجموعه تدابیری شاهد کاهش زندانیان جرائم مالی ناشی از تصادفات هستیم باید همت کنیم و به لحاظ قانونی در زمینه مشکلات حقوقی و کیفری ناشی از عدم پرداخت مهریه نیز تدابیری لحاظ شود که دیگر هیچ فردی به دلیل جرائم غیرعمد مالی در زندان نباشد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان اضافه کرد: نباید از تبعات مادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از به زندان افتادن یک فرد غافل باشیم و بدانیم که ممکن است این فرد و خانواده‌اش به دلیل مشکلی مالی کوچکی گرفتار بحرانی بزرگ شوند که مهار آن نیاز به میلیون‌ها تومان اعتبار باشد.

وی در پایان ازخیرین این بخش به طور ویژه تقدیر کرد و گفت: خیرین و فعالان ستاد دیه در هرمزگان حق بزرگی بر دوش جامعه دارند.

96 هزار زندانی تاکنون به همت ستاد دیه آزاد شده‌اند

معاون اجرایی ستاد دیه کشور گفت: از ابتدای تشکیل ستاد دیه تاکنون بیش از 96 هزار زندانی جرائم غیرعمد از زندان آزاد شده‌اند.

مجید احسانی در چهاردهمین جشن گلریزان استان هرمزگان که عصر امروز در سالن شرکت گاز استان هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی روند زندان‌بانی در کشورمان تغییر اساسی کرد و اجرای آموزه‌های اسلامی در زندان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید لاجوردی، بیان کرد: این شهید بزرگوار که سال‌های زیادی را در قبل از انقلاب اسلامی به دلیل مبارزات سیاسی در زندان‌های رژیم ستمشاهی به‌سر برده بود، بعد از وقوع انقلاب اسلامی نقشی پررنگ را در اسلامی‌ ساختن زندان‌ها ایفا کرد و تأثیر چشمگیری در تغییر مسیر بسیاری از زندانیان شد و آنها را به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند.

معاون اجرایی ستاد دیه کشور با اشاره به اقدامات و دستاوردهای فراوان ستاد دیه کشور، افزود: از زمان آغاز به کار ستاد دیه تاکنون بیش از 96 هزار نفر در کل کشور از زندان آزاد شده‌اند که تنها در سال 94 موفق به آزادی 8 هزار و 565 نفر در کشور از زندان‌ها با پرداخت و یا اخذ رضایت از شکات شدیم.

احسانی عنوان داشت: بیشترین گذشت و کمک به زندانیان دیه را شکات این زندانیان داشته‌اند به‌‌طوری که به عنوان مثال در سال 94 بالغ بر 287 میلیارد تومان از 722 میلیارد تومان رضایت صورت گرفته، از ناحیه شکات بوده است.

وی گفت: شکات و اولیای دم در ردیف اول خیرین ستاد دیه در کشور با بیش از 36 درصد از کل میزان رضایت از زندانیان قرار دارند و به‌واقع آزادی هر زندانی دیه ضمن کاهش آلام آن فرد و خانواده‌اش سبب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اثرات منفی ناشی از عدم حضور سرپرست یک خانواده می‌شود.

نماینده مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: در زمینه کاهش شمار زندانیان دیه در کشور و همین‌طور زندانیان جرائم غیرعمد مالی، فرهنگ‌سازی اهمیت بسیار فراوانی دارد به طوری که توانستیم با حمایت دولت و کمک‌های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قانون بیمه شخص ثالث را تصویب و اجرایی کنیم و این یک گام کم‌نظیر برای کاهش چشمگیر شمار زندانیان این حوزه است.

احسانی اضافه کرد: این قانون در تاریخ 20 اردیبهشت ماه 1395 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در 29 اردیبهشت ماه نیز به تائید شورای نگهبان رسید و اکنون با وجود الزام در این زمینه شاهد تاثیر این قانون در کاهش شمار زندانیان دیه هستیم که اتفاق ارزشمندی بشمار می‌رود.

به گزارش فارس، در این مراسم گلریزان شرکت گاز استان، دیوان محاسبات، اداره کل توزیع برق، نیروگاه بندرعباس و شمار زیادی از خیرین با اهدای مبالغی بین 2 تا 20 میلیون تومان به آزادسازی زندانیان مالی غیرعمد کمک کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار