خبرهای داغ:
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین:
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین ضمن بررسی موضوع امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و ائمه گفت:حذف امر به معروف و نهی منکر سبب سقوط جامعه اسلامی است.
کد خبر: ۸۶۹۸۰۴۱
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

حجت الاسلام مرتضی نعمت اللهی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین پیرامون مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهمترین و مکتبی ترین دستورات دین مبین اسلام اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از استراتژی ترین مباحث دین اسلام است و برای ادامه اندیشه اسلامی و دوام جامعه حائز اهمیتی می‌باشد.

وی ادامه داد: دین اسلام دارای دستورات انفرادی و اجتماعی است و نیز نگاه جامعی به زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افراد دارد و احکامش در تمامی این مباحث پویا می باشد، یکی از این احکام امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

نعمت اللهی تشریح کرد: قرآن مهمترین راهنما و منبع در شریعت اسلام است و در جای جای این کتاب مقدس به اهمیت موضوع امر به معروف تاکید شده و نیز عامران و ناحیان نیز در کتاب مقدس جایگاه ویژه ای دارند که مورد توجه است.

وی تبیین کرد: اگر بخواهیم خلاصه قرآن را به غیر مسلمانان معرفی کنیم مطمئنا سوره عصر می تواند آن چکیده باشد چرا که علاوه بر اشاره به کاستی ها و خسران انسان ها بر عمل صالح تاکید دارد و در ادامه دو آموزه کاملا اجتماعی و دوطرفه یعنی پیروی از حق و صبر در برابر همه سختی ها را به انسان توصیه می کند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر زیر مجموعه همین راه حق و حقیقت است که به رشد و تعالی جامعه کمک می کند چرا که یک امر حیاتی برای ادامه وجود جامعه می باشد و اگر روزی این مهم تعطیل شود جامعه نیز در آستانه سقوط قرار میگیرد.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین اذعان کرد: یکی از عوامل مهم در قیام امام حسین (ع) همین امر به معروف است، ایشان می فرمایند که منکرات جامعه را فرا گرفته و معروف فراموش شده لذا برای احیای این امر قیام می کنند، همچنین امر به معروف و نهی از منکر از مباحٍ مهم قرآن و ائمه اطهار می باشد که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد.

نعمت اللهی با بیان این مسئله که شناخت معروف و منکر نیز اهمیت ویژه ای دارد گفـت: جامعه امروز ما بسیار پیچیده است و روابط متفاوتی بر آن حکم فرما است، در زندگی ساده گذشته مناسبات و سبک ساده ای از زندگی در جریان بود که دایره نیکی و بدی بسیار کوچک و قابل تشخیص می نمود و به همین علت مسئله امر به معروف و نهی از منکر بسیار آسان تر در جریان بود.

وی ادامه داد: امروز شیوه زندگی افراد به کلی دستخوش تغییر شده و تکنولوژی و موضوعاتی از این دست دارند که عملکرد افراد را بسیار وسیع کرده است، روابط افقی تبدیل به روابط عمودی شده و به همین علت اگر شناخت صحیحی نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد.

این مقام  مسئول ضمن بررسی سطوح شناخت عنوان کرد: اولین سطح شناخت سطح قلبی آن است، به این مفهوم که فرد درست و غلط را شخصا تشخیص دهد و اگر چه نتواند نظرش را بیان کند با عمل خود حداقل خود را از فساد برهاند، مرحله بعدی تذکر لسانی است که باید همراه با آرامش و سطح درستی از آگاهی باشد تا فرد تاثیر مثبتی در رفع منکر داشته باشد ضمن اینکه خود ناهی باید از منکر به دور باشد.

وی افزود: در این مرحله آرامش  و نشان دادن موضوعات با عمل بسیار شیوه تاثیر گذاری است که در تاریخ و در داستان های متعدد بر آن اشاره و تاکید شده است.

نعمت اللهی در بخش پایانی به آخرین سطح امر به معروف و نهی از منکر اشاره و بیان کرد: سطح عملی آخرین بخش امر به معروف و نهی از منکر است که به عهده حاکم شرع می باشد، این نقطه همان جایی است که علی (ع) شمشیر می کشد و در برابر فساد و انحراف می ایستند و تشخیص آن به عهده حاکمیت جامعه می باشد.

1004/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها