گزارش «بسیج» از تعطیلی بزرگترین کارخانه گوهرتراشی خاورمیانه

چگونه یک بانک تولید ملی را نابود کرد؟+سند

برخی از بانک‌های کشور نه تنها هیچ تلاشی برای حمایت از تولیدکنندگان نمی‌کنند بلکه اقدامات آنها دقیقا مخالف اشتغال‌زایی و تولید داخلی است.
کد خبر: ۸۶۹۸۴۹۱
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج تعطیلی کارخانه ارج و مدیریت ضعیف بانک ملی در حمایت از تولید ملی نشان داد که بانک‌ها اصلا بنگاه‌داری بلد نیستند و حتی مدیرت آنها بر کارخانه‌ها به زیان تولید داخلی است.

خبرگزاری بسیج به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد برخی از بانک‌های کشور نه تنها هیچ تلاشی برای حمایت از تولیدکنندگان نمی‌کنند بلکه اقدامات آنها دقیقا مخالف اشتغال‌زایی و تولید داخلی است.

در این باره یک تولیدکننده و کارآفرین در استان سمنان حقایقی را برای ما بازگو کرده که دانستن آن پاسخ سوالات بسیاری مثل اینکه  چرا تولید ملی ما عقب‌افتاده است را می‌دهد.

بانک ملت نه ‌تنها در سال اقتصاد مقاومتی از تولید ملی حمایت نکرد بلکه پس از 7 سال عمل نکردن به تعهدات خود بالاخره در خرداد امسال شرکت ماشین‌سازی گوهرتراشان ایران – بزرگترین کارخانه گوهرتراشی خاورمیانه – را  خلع ید کرد!


کارخانه گوهرتراشان در پاییز 1387 با هدف تراش سنگ و گوهر در شهرک صنعتی شاهرود با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شد. این کارخانه چه در آن زمان و چه اکنون بزرگترین و تنهاترین کارخانه تراش سنگ و گوهر در ایران و خاورمیانه است که می‌خواست از محل استخراج و بهره‌برداری از سنگ‌ها و گوهرهای داخلی که به‌طور صددرصد و بدون کمترین فرآوری به خارج صادر می‌شود، به تراش و فرآوری سنگ و گوهرهای ایرانی بپردازد و علاوه‌بر مصرف داخلی به بازارهای صادراتی نیز بفرستد.

این کارخانه برای گشایش بخشی از نقدینگی خود در پاییز 1385 اقدام به امضای قرارداد مشارکت 2ساله با بانک ملت شعبه شاهرود ‌کرد و این بانک متعهد ‌شد تا وامی به مبلغ یک میلیارد تومان در اختیار کارخانه قرار دهد.

این بانک که به‌رغم امضای قرارداد مشارکت به‌طور کامل به تعهداتش عمل نمی‌کرده حتی نمی‌تواند به تعهد خود برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای خرید ماشین‌آلات و واردات آن‌ها نیز جامه عمل بپوشاند و این مهم از سوی مالک کارخانه با هزینه‌کرد بالغ بر 400 میلیون تومان صورت می‌گیرد و بانک که به‌دلیل تحریم‌ها امکان انجام چنین کاری را نداشته هیچ زمان چنین محدودیت و مانعی را به طرف قرارداد مشارکت خود – صاحب کارخانه – اعلام نمی‌کند تا با اتلاف زمان در راه‌اندازی خط تولید درنهایت کارخانه‌دار را مقصر و متهم اصلی عمل نکردن به مفاد قرارداد اعلام کند.

بانک ملت شعبه شاهرود با وجود همه کارشکنی‌های خویش آخرین مبلغ از محل وام مورد توافق را یک ماه مانده به مدت زمان پایان قرارداد به کارخانه پرداخت کرده و درمجموع مبلغ 680 میلیون تومان از یک میلیارد تومان وام متعهد را می‌پردازد و مابقی را برای همیشه بلوکه می‌کند. 

اما این پایان ماجرا نیست چراکه یک هفته پس از افتتاح کارخانه و آغاز به کار خطوط تولید تراش سنگ و گوهر کارخانه گوهرتراشان که در ابتدای امر بالغ بر یکصد نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده بود، اخطاریه‌ای از سوی بانک ملت شعبه شاهرود مبنی بر پرداخت اقساط و سود وام به صاحب کارخانه تسلیم و به وی اعلام می‌شود چون مدت زمان قرارداد به پایان رسیده باید بیاید و وام را به‌طور کامل تسویه کند در حالی‌که هنوز مبلغ 320 میلیون تومان از وام توافقی پرداخت نشده بود. 

بانک اما برای پرداخت مابقی وام، تقاضای وثیقه می‌کند در حالی‌که وام‌گیرنده در زمان امضای قرارداد، یک سفته به مبلغ 400 میلیون تومان، سند کارخانه گوهرتراشان به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان و یک ملک تجاری در تهران به ارزش 900 میلیون تومان را به‌عنوان وثیقه در رهن بانک گذاشته بود.

پس از اعلام بانک برای دریافت وثیقه جهت پرداخت الباقی320 میلیون تومان، صاحب کارخانه شکایت می‌کند و با پیگیری استاندار وقت سمنان درنهایت بانک می‌پذیرد که با دریافت سفته باقی‌مانده وام را بپردازد. اگرچه بانک ملت هیچگاه الباقی وام یعنی رقم 320 میلیون تومان را نمی‌پردازد. این موضوع در حالی ادامه پیدا می‌کند که کارخانه از دی‌ماه 1387 به‌طور رسمی تعطیل شده و به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی صاحب کارخانه، تاکنون بانک اجازه راه‌اندازی آن را نداده است.

در ادامه بانک ملت شعبه شاهرود به صاحب کارخانه اعلام می‌کند حال که نمی‌تواند اقساط را بپردازد، بیاید قرارداد مشارکت را به فروش اقساطی تبدیل کند و اگرچه قرارداد تبدیل می‌شود اما بانک سفته‌ها را نمی‌پذیرد و مابقی وام را هم نمی‌دهد.

درنهایت با استمهال وام، بهره‌ها تصاعدی شده و بانک در برابر پرداخت نشدن اقساط وام، دست به تصاحب یک‌پنجم کارخانه به ارزش 400 میلیون تومان و تملک ملک تجاری مرهون خود به ارزش 900 میلیون تومان می‌زند و وام را تسویه می‌کند.

ولی این پایان ماجرا نیست چراکه این بانک پس از دریافت کل مبلغ وام و سود خود به مبلغ 13 میلیارد و 369 میلیون و 849 هزار و 766 ریال در سال 1393 بار دیگر می‌گوید صاحب کارخانه هنوز مبلغ 300 میلیون تومان به بانک بدهکار است. صاحب کارخانه که بدهی‌اش را پرداخته بوده با دعوت از سرمایه‌گذار دیگری تلاش می‌کند تا با سرمایه‌ای بالغ بر 500 میلیون تومان اقدام به راه‌اندازی خطوط تولید کند اما بانک با طرح دعوای حقوقی موفق می‌شود جلوی تولید را بگیرد. 

در همه این سال‌ها صاحب کارخانه با اقدامات حقوقی می‌کوشد تا به احقاق حقوق از دست رفته خود برسد و اگرچه در مراحل ابتدایی دادرسی، بانک ملت محکوم می‌شود اما در آخرین مرحله این بانک ملت استان سمنان است که حکم خلع ید کارخانه را گرفته و به این ترتیب بار دیگر بر قفل بسته کارخانه گوهرتراشان، قفل دیگری زده و به‌رغم همه تلاش‌های تولیدکننده و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی آن هم در سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل، بزرگترین و تنهاترین کارخانه تراش سنگ و گوهر ایران و خاورمیانه برای همیشه بسته می‌شود.

گفتنی است نادر صنعانی، صاحب کارخانه، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی در اتریش، سال‌ها پیش سرمایه خود را به ایران آورد و با تلاش شبانه‌روزی کارخانه‌ای 20 هزار متری با بیش از 4000 مترمربع ساختمان – بزرگترین و تنهاترین کارخانه تراش سنگ و گوهر در ایران و خاورمیانه – را ساخت. سپس همه تکنولوژی‌های جدید جهان را که بیش از 200 دستگاه ماشین‌آلات تراش سنگ و گوهر است، وارد ایران کرد. در ادامه تعداد 4 نفر را برای آموزش تکنولوژی‌های جدید به چین فرستاد و خود نیز با کمک 9 نفر متخصص تایوانی، کارخانه گوهرتراشان را نصب و راه‌اندازی و 100 نفر نیروی کار را آموزش داد تا ضمن تولید بتواند با کپی کردن انبوه ماشین‌آلات با تکنولوژیهای جدید، زمینه اشتغال‌زایی میلیونها نفر را فراهم کرده و پروژه ملی سنگ و گوهر را در ایران به مقصد برساند.

خبرگزاری بسیج برای ایجاد ارتباط با مسوولان بانک ملت توفیق نداشت و این آمادگی را دارد که نظرات بانک ملت در این باره را منتشر کند.

چگونه یک بانک تولید ملی را نابود کرد؟+سند
چگونه یک بانک تولید ملی را نابود کرد؟+سند
چگونه یک بانک تولید ملی را نابود کرد؟+سند
چگونه یک بانک تولید ملی را نابود کرد؟+سند
چگونه یک بانک تولید ملی را نابود کرد؟+سند
چگونه یک بانک تولید ملی را نابود کرد؟+سند

ارسال نظرات
آخرین اخبار